• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför vi väljer viss GPS?

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Har kört med Tomtom från tiden när det var pocketpc typ Ipac som gällde. Vidare med ett antal tomtom navigatorer.

Har nu kommit till Ipad3 och provade Igo......ja det blev ganska snart en tomtom som fick ersätta den. Har sett att Igo väljer mycket märkliga vägar i dom områden jag hittar å gör den lika utomlands där man vill ha hjälp så går det garanterat åt h....te. Vi pratar om kostigar.

Så Ipad3 med tomtom Europa blir mitt val. (Spotify o radiosändare)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Jag har installerat Navigon, Sygic, CoPilot och iGO Western Europe och även provat några mindre kända navigeringsappar på min iPad och iPhone.
Den som utmärker sig är iGO tack vare många inställningsmöjligheter.
Den har också ett stort antal ruttalternativ med olika val av färjor, motorvägar och betalvägar.

Jag tror att många gör misstaget att inte i förväg titta på de olika ruttalternativen och låter iGO ta det första bästa.
Om man är noggrann med inställningar och ruttval blir man inte besviken.


image.jpg
iGO nattläge

Även de tre övriga har sina fördelar, i Sygic kan man på långt håll se när tex en ställplats dyker upp i form av en ikon.

Vill man snabbt navigera online utan att först göra inställningar mer än att välja mellan tre ruttalternativ är Apple Navigation riktigt bra.
Den har trafikinformation i realtid med vägarbeten och ev. trafikolyckor utsatta på kartan.
TomTom står för kartorna med klara direktiv både visuellt och audiellt.
Gratis är den också.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Jag har provat alla alternativ och på dom så har Igo mycket svårt när vägarna kommer ner på gul/vit markerad nivå. Tomtom fungerar bättre.

Men som du vet Knarrevik så kan det vara väldigt lokalt på kartan hur den beter sig. Och framför allt så har man själv det slutliga beslutet.
 
K

Kyros-2

Guest
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Här en bild på vår Navigon 8110.​

Är nu ca 4 år gammal och vi har haft stor glädje av den.
Navigon 8110 är den enda GPS vi har erfarenhet av.
Uppdaterar den med nya kartor för väst-Europa varje år.​

Bilden ingår i detta foto-album.​
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Även CoPilot är en förstklassig app efter uppgraderingen. CoPilot anväder kartor från Navteq och är lätt och logisk i sin uppbyggnad. En finess är att man kan simulera rutten i förväg i olika hastighet för att kunna bilda sig en uppfattning om ruttvalet. Det är mycket lätt att planera och redigera rutter. Det går också att dra i den färdiga vägsträckningen direkt på kartan.

photo-708079.jpg
photo-712283.jpg


photo-716129.jpg
photo-721357.jpg


photo-729596.jpg
photo-732840.jpg
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Oj, CoPilot har verkligen fått sig ordentlig uppdatering sedan jag sist såg den för 1 1/2 år sedan eller nåt. Den såg ju riktigt bra ut i det du visade så nu får man väl skaffa den också :)

TomTom har några stora fördelar som gör att jag använder den ibland.

Dels att de använder uträknad tid för vägsträckor på olika tider av dygnet, mycket bra då man planerar färd på vägar som ofta har köer. Planerar jag en resa på kvällstid beräknas alltså kortare tid än vid 17-tiden här i Stockholm.

Nästa stora fördel (som även Sygic har) är en överlägsen Live-traffic. Den har sparat mycket tid för mig i Sverige och mest runt Stockholm då den väljer andra vägar p.g.a. kö. Eftersom den använder eget uppsamlat data från alla tomtom-användare med internetuppkoppling och uppdaterar varannan minut så är den ovanligt exakt.

Hur resultatet av datat blir kan man se på denna länk som man även kan ha nytta av ibland. Hittar ni inga köer i Sverige så kan ni gå någon annanstans i världen, Tyskland brukar vara ett säkert kort. Bara att zomma ut och gå ned till Tyskland: Trafik

Nackdelen med TomTom är väl att den oftast har sämre kartor än NavTeq-programmen, åtminstone i Sverige.

/Mats
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Har ingen erfarenhet av dessa GPS. Har en MIO S555 som jag nyss uppgraderat med nytt vägnät. Då jag inte har ngn. större erfarenhet av dessa hjälpmedel så undrar jag, är det ngn. i klubben som har en MIO.Eller skall jag skrota den (den fungerar bra) och köpa en .... ja, vilken?
:spinny:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

En finess med vissa navigeringsappar är att man lätt kan hitta tillbaka till platser där man en gång tog bilden. Koordinaterna sparas tillsamman med övrig exif-information där bilden togs.

Här ett exempel på Photonav med CoPilot:

photo-702697.jpg
photo-705298.jpg
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

En finess med vissa navigeringsappar är att man lätt kan hitta tillbaka till platser där man en gång tog bilden. Koordinaterna sparas tillsamman med övrig exif-information där bilden togs.

Här ett exempel på Photonav med CoPilot:

Det gör det i min Nokia telefon också :)
 
Senast redigerad av en moderator:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Även CoPilot är en förstklassig app efter uppgraderingen. CoPilot anväder kartor från Navteq och är lätt och logisk i sin uppbyggnad. En finess är att man kan simulera rutten i förväg i olika hastighet för att kunna bilda sig en uppfattning om ruttvalet. Det är mycket lätt att planera och redigera rutter. Det går också att dra i den färdiga vägsträckningen direkt på kartan.

âr det stor skillnad att använda det här,i stället för en ordinarie Garmin GPS som använder samma (navteq) kartor?:confused:

Ottar
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

planeringen är enklare via pc - Mapsource - och överföring till Garmin GPS.

Överför du til GPS`ns minneskort den karta du "ritat" på datorn,eller direkt til
själva GPS`n. Jag har själv en Garmin (1490) som jag använder i hela Europa.

Ottar
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

knarrevik, om du vill att jag redigerar min post och tar bort bilden i mitt citat säg till mig.

Att redigera andras poster utan att tala om det är lite som när hyresvärden går in i lägenheten när man inte är hemma :mad:

Peter :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

knarrevik, om du vill att jag redigerar min post och tar bort bilden i mitt citat säg till mig.

Att redigera andras poster utan att tala om det är lite som när hyresvärden går in i lägenheten när man inte är hemma :mad:

Peter :)

Sorry!
Jag tyckte inte att min bild var så bra att den behövde visas en gång till i inlägget efter. Inget övrigt är ändrat!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varför vi väljer viss GPS?

Bara undrar, hur kan du ändra Peters inlägg utan att vara web:confused::confused:
 
Toppen