• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför uttalas vissa ord som slutar på -or med -er?

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Om jag hade flickor i bilen i början av 80-talet så hade nog sedlighetspolisen tagit mej.
Jag hade snygga tjejer både i fram och i baksätet. :twitcy:
Ursäkta OT men kunde inte låta bli Kenth.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Flicker/flickor och andra uttal struntar jag i (nästan). Men det som retar mig är de som säger var resp vart.
Och bägge resp båda

Skillnaden mellan var och vart – här är minnesregeln
Undrar du också vad skillnaden mellan var och vart är? Då har du kommit rätt – så här ligger det till.
Var använder du för att beskriva ett nuläge, en plats, eller ett statiskt läge. Var någon eller något befinner sig. Var jobbar du? Var ligger Stadshuset? Var landade bollen? Var köper du dina blommor?
Vart använder du för att beskriva en riktning eller en rörelse, när någon eller något är på väg. Vart är du på väg? Vart rullar bollen? Vart ska ni åka med jobbet?

Här / Där = VAR
Hit / Dit = Vart
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Flicker/flickor och andra uttal struntar jag i (nästan). Men det som retar mig är de som säger var resp vart.
Och bägge resp båda

Skillnaden mellan var och vart – här är minnesregeln

Ja, det tycker jag är irriterande. Det är två ord med olika betydelse:
Var är du nu.
Vart ska du sen.

En annan sak är felstavningar. Ofta ser man hopblandning mellan e och ä. Det är mest skribenter från Stockholmstrakten som har svårt med detta. Är nog dialektalt.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ska vi ta upp det här med dem och de när vi ändå håller på? ;)
Det är definitivt inte lika enkelt att hålla reda på som var/vart. Man måste kunna lite elementär grammatik för att hålla reda på alla enklare fall, och (tycker jag) ganska avancerad grammatik för att alltid få till det.
Rätt många journalister borde nog nöja sej med att skriva "dom" rakt av, det ser så illa ut när dem skriver fel även i de enklare fallen. :twitcy:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vi kan väl även dra till med "ner" och "ned" när vi ändå håller på. De blandas ofta ihop.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Dagens journalister och programledare har ersatt två ord vid olika intervjuer och vad som är rätt/fel kanske någon kan svara på
Man använder ofta ordet TÄNKER ex: vad tänker du om att tingsrätten dömde si/så
Sedan ordet TROR ex: vad tänker du om att göra så här

Trevlig helg på Er alla
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det finns många ord som inte skrivs med -or, ett som jag kommer på i hastigheten är saker.
 
Toppen