• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför har man inte medl. nummer på bilen

F

F.d. 8325

Guest
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

Om han betalt i förskott?? Då har han i vart fall inte betalt denna gången. Var närvarande när dom kom och när dom åkte.
Lasse


Och där imellan....kanske i ett svagt ögonblick då du inte var oppservant, att de då passade på att betala ?....eller kanske är det den männskliga glömskan som felade !

Jag är inte livegen och så länge inte HBK sponsrar mina husbilsinköp, så bestämmer jag själv utan påtryckningar om jag skall andvända dekalerna på bilen eller ej ....... och då inte heller behöva bli misstänkt för att ha kriminella avsikter, om jag då avstår från att andvända dessa märken.

Kanske blir det en olust för vissa nybörjare att identifiera sig tillsammans med sin husbil...... när man då omedvetet ev. gör misstag i början och riskeras att hängas lättvindigt ut här på forumet med hotande uppmaningar om uteslutning från klubben från hetlevrade medlemmar.
Men även äldre rutinerade husbilsförare riskerar eventuellt samma öde .....om tex glömskan skulle slå till !

mvh Stig
Ps. Jag är inte alltid ärlig.....men försöker att vara det !
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

En liten undring, hur förskottsbetalar man på ställplatser? Det har jag aldrig hört talas om? :confused:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

Jag är med i HBK för att det ges så många goda råd av hjälpsamma medlemmar samt för att ta del av alla intressanta reseberättelser.
Mitt medlemsnummer har jag inte klistrat någonstans, vill inte ha några dekaler över huvud taget på bilen.
Har lite svårt att förstå de medlemmar som irriterar sig på att numret inte är synligt. Det måste väl vara upp till var och en hur man vill göra?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

En liten undring, hur förskottsbetalar man på ställplatser? Det har jag aldrig hört talas om? :confused:

Jo, på en hel del ställplatser som tillhör en camping betalar man när man lämnar platsen. Jag brukar betala i förskott för att slippa vänta på att receptionen skall öppna, i regel kl. 8:00.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

Hej!

När det gäller den inledande frågan om varför man inte torgför sitt medlemskap med dekal samt medlemsnummer, så håller jag fullständigt med dem som skriver att detta är en helt enskild angelägenhet som ingen har någon som helst anledning att lägga sig i. Man kan, som flera också påpekar, vara medlemmar i en klubb av en mängd olika anledningar, av vilka "att synas" är ett kriterium.

När det däremot gäller den efterföljande frågan, att smita från betalning på ställplats, så är det min bestämda uppfattning att detta sker betydligt oftare här i Sverige än i andra länder. Reser mycket i övriga Europa och där har jag aldrig upplevt detta problemet, medan jag här i landet tämligen ofta har märkt att vissa har lärt sig när betalningen tas upp och alltid ser till att anlända efter detta sker eller avvika i god tid innan. Och påfallande ofta är det resenärer av utländsk härkomst som anammat detta sätt att hushålla med semesterkassan. Men i det här landet är ju allt tillåtet - i Allemansrättens namn. Det är i alla fall vad större delen av våra husbilsåkande gäster tycks ha fått sig till livs av våra idogt arbetande turistorganisationer. Har exempelvis en plats på Öland som vi ofta gästar där vi som väljer att betala närmast skrattar åt tillfälligheten att samma husbilar återkommer kväll efter kväll någon halvtimma efter att betalningen har erlagts. Och detta trots att ersättningen på platsen är oförskämt låg. Men vad då, varför bry sig och engagera sig i detta? Blir de lyckligare av dessa intjänade kronor så låt dem bli det. Vi får ändå ingenting med oss i graven. Och nog finns det värre illdåd att bry sin hjärna med och irriteras över på denna jord än petitesser likt dessa?

Nej, var i stället glad över att du har förmånen att kunna resa och göra som du vill - utan vare sig ekonomiska eller hälsomässiga problem. Om du sedan vill manifestera detta med en dekal eller inte det är helt och hållet ditt eget val - och måste så förbli.

mvh
Staffan
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

Hej!

Personligen tycker jag att man bör ha både Logga & Nummer på bilen.

En av anledningarna är att man kan se vilka man möter när man är på resande fot.

Både här hemma och i Europa.

Härligt när man kan känna klubbkänslan när man möter någon.

Spontana rop i bilen.....kolla en HBK are....

Såg du nummret?

Ja.... ..... slå upp det så vi kan kolla vem det var!!

Härligt med den känslan!!

Bara våra funderingar!

Ha det gott därute!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

Bör, låter som att du tycker att alla skall? :wideeyed:
 
H

hianders

Guest
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

Håller med Schmid till 100%, man blir så glad när man ser HBK-logan på en bil man möter! Klubbkänsla!

Sen har jag full respekt att man inte vill ha dekaler på bilen, men, man missar glädjen att se en klubbkompis!

Inger/fru hianders
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.952
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

Självklart är det upp till var och en. Ingen ska känna sig tvingad att ha vare sig dekaler eller medlemsnummer på bilen.

Själv har jag bara sett fördelar med att ha dekal och nummer väl synligt. Många samtal med trevliga klubbkompisar. Också en och annan diskussion med husbilsåkare som haft en felaktig syn på HBK. Brukar alltid sluta med en aha-upplevelse hos den som frågar.

Jag gillar HBK. Jag vill visa att jag är en del av HBK:s fantastiska framgång. Tillsammans är vi en suverän klubb. Det är något jag står för med stolthet.

:-/<rister
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

Montreal!!!

Nej!

Bör.....Precis som det låter!
Men varför inte.....skäms du ????:confused:

Det gör inte jag.. Jag är stolt över att vara medlem i denna härliga klubb.

Trodde det var en självklarhet att ha logga & nummer på bilen.

Men så är det tydligen inte för alla!!!

Men var och en gör som den vill.....:rolleyes:

Men jag har både nummer & Logga på bilen.....

För jag är stolt medlem!:)

Det borde väl alla vara.....tycker jag!

Jag bjuder på mig själv när vi har träffar.. både spelar & sjunger och spexar.

Mest för att jag gillar våra medlemmar, och vill göra lite för att glädja dom!

Klart jag gillar att showa också!!!

Och den här klubben har gett mig(oss) så otroligt mycket fint.

Bara det att träffa så otroligt många trevliga medlemmar som har blivit vänner för livet är värt så mycket och kom ihåg...

Livet är kort

Var rädda om varandra!!!:)

Ha det gott!!
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

Det har jag alltid gjort i tyskland!
 
F

F.d. 9058

Guest
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

Hej
Nu föstår jag varför men inte vill sätta upp nummret efter logon.
Man kör in på en ställplats (Ex Bua) kopplar in ström, fyller vatten, tömmer osv, men när det är tid att betala så drar man vidare.
Fy skäms

Lasse:mad:


Jag personligen tycker att nummer på bilen förfular, men detta är MIN åsikt.

/Patrik
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

I början när vi var med i klubben så blev man överlycklig när man såg medlemsnr och dekal på bilar.
Då kände man ofta igen nr för då var det ej så många medlemmar ju, men nu finns det ingen chans inte ens att försöka ha nr i huvudet en stund tills man får tag i en penna.
Själva har vi både dekal onr på bilen./susanne
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.014
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

Jag kan inte tycka att vi som är HBK-medlemmar är intressantare människor än någon annan låter inte mitt intresse av att kontakta eller hur jag bemöter en annan husbilist påverkas av om hon/han har ett klubbmärke på bilen eller inte. Jag pratar lika gärna med någon från HBK som med någon från MHCS, CC, ADAC eller ingen klubb överhuvudtaget.

Att jag är intresserad av husbilar och husbilsliv torde framgå tillräckligt tydligt av husbilen som sådan, och blir nog inte tydligare av en dekal.

Eftersom jag ju också är medlem i en del andra föreningar och de intressena inte av bilen kanske skulle jag klistra på dekaler för att visa DE medlemskapen istället? Om jag nu ville ha märken på bilen.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

Jag är medlem i 7 klubbar skulle jag ha dekaler från alla då skulle det se ut som en anslagstavla.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

Inte sätter jag på andra klubbars dekaler på husbilen som ex cykelklubb och idrottsklubb.
Men däremot hbk.s dekal som har med husbilen att göra. susanne
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Varför har man inte medl. nummer på bilen

Det var 7 husbilsklubbar jag syftade på och inget annat varför skall man ha Hbk dekalen om man inte har gekaler för dom andra klubbarna.
 
Toppen