• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför är plåtisar så "konventionella"???

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Här är det välutrustat tvätt diskmaskin. 4 hjulsdrift, automat, Mercedes.
Finns inte många plastisar som har?

Dummare sätt att använda de begränsade utrymmena kan man väl knappast tänka sig? Undrar vad den väger, med 200L vattentank
och allt annat dom har stoppat i den? Uppåt 5ton? Sedan har jag alltid funderat på hur smart en 7m plåtis är, då går ju hela smidigheten förlorad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det har du rätt i, dom får göra hela bilen 20-30cm bredare för att kunna uppnå en supertrevlig plåtis...:)
Och då blir det en helintegrerad?! :)

Det har faktiskt funnits ett par halvintegrerade plåtisar här. Det klövs större delen av skåpet och svetsades i en breddning och sedan
gjorde dom anslutning till förarhytten som var originalbredd.
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Jag blir så less...
har ibland haft lust att ha en plåtis, med lite kortare längd än monstret (767cm) jag har nu så man kan åka runt lite mer och faktiskt parkera vid turistmål osv.

Men det brukar i slutändan ändå falla platt helt enkelt för att det "saknas" bättre anpassade utrymmen.

Tex varför bygger man inte om skjutdörren? En helt vanlig campingdörr hade ju varit mycket bättre för att inte släppa ut all värme och in alla myggor.
Men också, varför finns det inte "färdiga" krokar för en hängmatta till natten? (För ett barn eller yngre vuxen som inte fått ryggskott redan)
Varför kan man inte öppna dubbeldörrarna bak och skjuta ut golv och tak å därmed få mer utrymme?

Hur mycket mer kan man inte önska, en asktoa istället för dagens kassetter. m.m m.m

Det saknas kreativitet bland tillverkarna.

/Nordis (bitter gammal gubbe)
Jag var väldigt mycket inne på en plåtis men efter att ha testat en 6m plåtis i några nätter så har jag o frun kommit fram till att det måste vara lite mer komfort och något större volym men ändå hålla det nere till ett hyfsat hanterbart fordon.

Min våta dröm just nu är: HYMER Venture S | HYMER husbil
Siktar in mig på att köpa en begagnad om några år :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Man vänjer sig fort med en Plåtis. Vi har kört plåtis i över 10 år nu och vill inte tillbaka till plast. Visst - det finns nackdelar med båda. Jag har t.ex. stannat vid 3500kg pga alla runda tavlor med begränsning, men man får se upp med lastvikten
 
F

F.d. 64253

Guest
Man vänjer sig fort med en Plåtis. Vi har kört plåtis i över 10 år nu och vill inte tillbaka till plast. Visst - det finns nackdelar med båda. Jag har t.ex. stannat vid 3500kg pga alla runda tavlor med begränsning, men man får se upp med lastvikten
Då måste man anpassa sig 2 gånger, från Husvagn till Husbil, sen till en plåtis:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag blir så less...
har ibland haft lust att ha en plåtis, med lite kortare längd än monstret (767cm) jag har nu så man kan åka runt lite mer och faktiskt parkera vid turistmål osv.

Men det brukar i slutändan ändå falla platt helt enkelt för att det "saknas" bättre anpassade utrymmen.

Tex varför bygger man inte om skjutdörren? En helt vanlig campingdörr hade ju varit mycket bättre för att inte släppa ut all värme och in alla myggor.
Men också, varför finns det inte "färdiga" krokar för en hängmatta till natten? (För ett barn eller yngre vuxen som inte fått ryggskott redan)
Varför kan man inte öppna dubbeldörrarna bak och skjuta ut golv och tak å därmed få mer utrymme?

Hur mycket mer kan man inte önska, en asktoa istället för dagens kassetter. m.m m.m

Det saknas kreativitet bland tillverkarna.

/Nordis (bitter gammal gubbe)

Här ett exempel på en Okonventionell plåtis

 
F

F.d. 73249

Guest
detta med slideout där bak har jag tänkt o tänkt på hur man ska lösa.
skulle vilja ha det som på mercan, så man får en stor dubb säng på längden i en bil under 6m
men hur i h.(bib).... ska man få det tät när den är ute o det spöregnar
som i min bil hade jag kunnit ha 10-20 cm större badrum, det hade gjort mycket för det är trångt.
det behöver ju absolut inte vara elektriskt, det räcker att man öppnar bakdörena o drar ut sängen för hand.
själva lådan med skenor är ju inget konstigt. typ ikea kökslåda. men få det tät, det förbryllar mej
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
detta med slideout där bak har jag tänkt o tänkt på hur man ska lösa.
skulle vilja ha det som på mercan, så man får en stor dubb säng på längden i en bil under 6m
men hur i h.(bib).... ska man få det tät när den är ute o det spöregnar
som i min bil hade jag kunnit ha 10-20 cm större badrum, det hade gjort mycket för det är trångt.
det behöver ju absolut inte vara elektriskt, det räcker att man öppnar bakdörena o drar ut sängen för hand.
själva lådan med skenor är ju inget konstigt. typ ikea kökslåda. men få det tät, det förbryllar mej

Kanske du finner något tips här

slide out conversion for camper van - Sök på Google
 
Toppen