• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför är plåtisar så "konventionella"???

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
Jag blir så less...
har ibland haft lust att ha en plåtis, med lite kortare längd än monstret (767cm) jag har nu så man kan åka runt lite mer och faktiskt parkera vid turistmål osv.

Men det brukar i slutändan ändå falla platt helt enkelt för att det "saknas" bättre anpassade utrymmen.

Tex varför bygger man inte om skjutdörren? En helt vanlig campingdörr hade ju varit mycket bättre för att inte släppa ut all värme och in alla myggor.
Men också, varför finns det inte "färdiga" krokar för en hängmatta till natten? (För ett barn eller yngre vuxen som inte fått ryggskott redan)
Varför kan man inte öppna dubbeldörrarna bak och skjuta ut golv och tak å därmed få mer utrymme?

Hur mycket mer kan man inte önska, en asktoa istället för dagens kassetter. m.m m.m

Det saknas kreativitet bland tillverkarna.

/Nordis (bitter gammal gubbe)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Alla har olika prioriteringar och de ändrar sig över tid. Har haft allt från egenbyggt, alkov, helintegrerat, halvintegrerat och plåtis. Allt var rätt vid det tillfället. Ganska onödigt att bestämma vad som är rätt för andra.
Är man inte nöjd med hur bilar är byggda, bygg en själv!
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Plåtisar känns alldeles för dyra i förhållande till boendet de kan erbjuda.

Ja praktiskt att parkera...

Nej. Trångt o bökigt.

Inge vidare för 2 vuxna och 2 nästan vuxna barn. Lägger gärna på 1.5 meter på en riktig välisolerad husbil för samma pengar
Trångt och bökigt? Hur mycket tid är man i husbilen, vi är mest ute och sover i husbilen på natten.
2 vuxna och 2 nästan vuxna barn, går dom inte i skolan utom på sommarlovet? Då är det inte speciellt kallt och isoleringen räcker mer än väl.
Varför låter det alltid som att man är tvungen att köpa en plåtis när man inte vill ha en?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag blir så less...
har ibland haft lust att ha en plåtis, med lite kortare längd än monstret (767cm) jag har nu så man kan åka runt lite mer och faktiskt parkera vid turistmål osv.

Men det brukar i slutändan ändå falla platt helt enkelt för att det "saknas" bättre anpassade utrymmen.

Tex varför bygger man inte om skjutdörren? En helt vanlig campingdörr hade ju varit mycket bättre för att inte släppa ut all värme och in alla myggor.
Men också, varför finns det inte "färdiga" krokar för en hängmatta till natten? (För ett barn eller yngre vuxen som inte fått ryggskott redan)
Varför kan man inte öppna dubbeldörrarna bak och skjuta ut golv och tak å därmed få mer utrymme?

Hur mycket mer kan man inte önska, en asktoa istället för dagens kassetter. m.m m.m

Det saknas kreativitet bland tillverkarna.

/Nordis (bitter gammal gubbe)

Det finns ju faktiskt alternativ emellan plåtis och 767cm, det tillverkas helintegrerade husbilar 6-7m långa och 2,15-2,20m breda med
4 sovplatser, skillnaden i utrymme är enorm, tyvärr marknadsförs dom inte här, antagligen för att intresset är så lågt eftersom
svenskar gärna vill ha stora fordon.
Sedan har ju plåtisar blivit trendiga och syns överallt, då blir det lätt det enda alternativet om man vill ha en mindre bil.
 

Helena & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
28381
Medlemskap
2024
Vi är inte iväg så ofta men när det sker tillbringar vi rätt mycket tid i bilen. Äter, sover, kollar TV, läser på platta och en del tidningar, lagar mat, pissar och..., duschar, har besök av vänner/familj, för att inte tala om körtid. Kanske för att vi trivs med att det finns lite svängrum i bilen. Men visst öppnar vi dörren och ser oss omkring som de flesta. Regnar det en dag är det gött med lite svängrum.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi är inte iväg så ofta men när det sker tillbringar vi rätt mycket tid i bilen. Äter, sover, kollar TV, läser på platta och en del tidningar, lagar mat, pissar och..., duschar, har besök av vänner/familj, för att inte tala om körtid. Kanske för att vi trivs med att det finns lite svängrum i bilen. Men visst öppnar vi dörren och ser oss omkring som de flesta. Regnar det en dag är det gött med lite svängrum.
Ni använder husbilen precis som vi....

Skönt med lite yta och om någon vill gå på toa kan dom stänga in sig med en dörr...

Inte som på många plåtisar bara ett draperi som blockar hela bilen.....ju
 

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
Det finns ju faktiskt alternativ emellan plåtis och 767cm, det tillverkas helintegrerade husbilar 6-7m långa och 2,15-2,20m breda med
4 sovplatser, skillnaden i utrymme är enorm, tyvärr marknadsförs dom inte här, antagligen för att intresset är så lågt eftersom
svenskar gärna vill ha stora fordon.
Sedan har ju plåtisar blivit trendiga och syns överallt, då blir det lätt det enda alternativet om man vill ha en mindre bil.
Det här lät intressant, hur hittar jag såna? Missat det tydligen på nätet...
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Knaus har en modell som heter Tourer-van-vansation 500-mq som bara är 5,89 och har en del verkligt smarta lösningar, speciellt för duschen kan jag tycka.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Prioriteringarna varierar över tid. Vi har gått från 9 m bilar till en plåtis. Har gått över förväntan. Hittade en bil med luftig inredning och vinkelkök på vänster sida. Rymlig toa o dusch, stort 135 l kylskåp, ugn, frys, golvvärme, ac,mm. Fungerar perfekt för 2-3 pers. Smidig att parkera och köra i städer med. Så smak o tycke varierar hos oss alla.
Rapido V62 är bilen, är nu i Rostock på väg mot Rugen.
Ha de
Glädjen
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Alla har olika prioriteringar och de ändrar sig över tid. Har haft allt från egenbyggt, alkov, helintegrerat, halvintegrerat och plåtis. Allt var rätt vid det tillfället. Ganska onödigt att bestämma vad som är rätt för andra.
Är man inte nöjd med hur bilar är byggda, bygg en själv!
Min första husbil husbil byggde jag själv. Den var 5,99 m lång fungerade för långtur för 4 vuxna. Så rådet att bygga själv har en poäng. Nu är det kanske inte alla förunnat att ha den möjligheten, men utbudet är är väl ändå mycket varierat.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Trenden går mot allt mindre bilar (Minivan), trots att det saknas toa och duschmöjligheter. Plåtis har aldrig varit ett "billigt" alternativ. En plåtis med hög kvalitet kostar idag ca 1,3mkr
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Att trenden går mot allt mindre fordon både vad gäller personbilar , husbilar och husvagn är ju uppenbart! Med stigande bränslepriser och allt trängre både i trafiken och på parkering, camping och ställplatser är det ju självklart! Den som absolut måste sitta i en stor skinnfåtölj och ha tillgång till riktig spis med ugn får nog skaffa stuga eller åtminstone säsongsplats!
 
Toppen