• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var tömmer jag ut gråvattnet???

F

F.d. 12648

Guest
Hej, vi har problem att hitta någonstans att tömma ut gråvattentanken i Göteborg. Tidigare fanns det en Kärcher biltvätt i Frölunda där det gick att både tvätta av bilen och tömma ur vattnet men den har försvunnit. Vi har åkt runt och tittat men har inte kunnat hitta något bra ställe som är tillräckligt högt för att kunna köra in med bilen (3m) och samtidigt tömma ut vattnet. Är det någon som känner till något bra ställe så tar vi tacksamt emot det.

Hälsningar Kattis
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Det påminner mig, som före detta båtägare, lite om det gatlopp som båtägare får löpa för att det används bottenfärg som innehåller koppar.
Det har visat sig att alla gamla koppartak i städer släpper ut mångdubbelt mer koppar i vattendragen än alla sveriges fritidsbåtar tillsammans.
Därmed inte sagt att man inte skall vara rädd om naturen och dra sitt strå till stacken för en bättre värld, men våra politiker har en förmåga att inte se skogen för alla träd.
:wall::wall:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tömma diskvattnet!

Räknas väl inte som miljöförstörande att tömma gråvattnet i ett dike?



Du är välkommen upp till Falköping till våren och titta på hur lantbrukarna gör , jag vet inte hur många gödseltunnor som släpps ut på åkrarna och dessutom sprider den doft över staden som får en att tro att man bor i ett utedass .

Kör du med dubbdäck på vintern så släpper dom ifrån sig mera miljöfarliga partiklar än det vattnet som du har i gråvattentanken för det är ju vatten med minimalt med matrester och sedan lite tandborst spott samt några droppar diskmedel och tvål .
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Hej Bengt-Åke,
Vi var uppe i Jämtland i veckan och passerade Orrviken. Då vi såg,maken till STOR dynghög,större får man leta efter,men så blir det en hel del efter 400 oxar som står innomhus.
Nu var det tydligen läge att minska på högen,en Maskinstation anlitades med maskiner ,traktor med spridare,den största jag sett och en lastare i dynghögen.landsvägen var nästan oframkommlig efter en dags skytteltrafik till och från åkrarna.
Hör till saken att både dynghögen (direkt på marken )och åkrarna lutar ned till Storsjön,behöver inte något högre IQ för slutsatsen iockmed allt regnande.
För övrigt skall gården utöka med ytterligare 400 oxar.
Detta är ju BARA EN GÅRD.
Så våra 100 l,gråvatten på lämpligt ställe är försumbart.
Bernt
 
F

F.d. 713

Guest
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Det är en myt att gamla koppartak läcker koppar till naturen. En väl oxiderad kopparyta släpper ifrån sig försumbara mängder av kopparjoner. Om det vore så att koppar eroderar från taken så skulle det inte finnas några riktigt gamla koppartak kvar. Den koppar som finns i bottensediment i sjöar och vattendrag kommer till övervägande del från bromsbeläggen på bilar och andra fordon. När asbetsförbudet infördes byttes asbesten i bromsbeläggen ut till kopparull. Som bekant slits beläggen när man bromsar. Regnvatten som ligger på gator invid trafikljus innehåller därför mycket höga halter av koppar. Detta transporteras så småningom ut till våra vattendrag. Det kopparhaltiga vattnet är ett mycket större miljöproblem än några liter gråvatten.
 
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

I somras var vi på en stor parkeringsplats bredvid Gränna. Mitt på parkeringen tömde 1 tysk husbil sitt gråvatten, när vi vänder oss om stå 2 pers och pinkar i buskarna mitt på samma ställe! Det hade inte stört mig ett dugg om alla smugit in i skogen och gjort samma sak! INTE PÅ ASFALTEN mitt på en parkeringsplats med barn & hundar somsprang och lekte.
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Kan det bero på att tyskar inte har någon allemansrätt och inte vågade gå in i skogen för risken att beträda privat mark :)

Sen kan det vara så att man inte är van vid gräs, vet hundar som bor i stan som vägrar pinka på gräs, min hund vägrade pinka på allt annat en gräs, ett elände när man åkte tåg och skulle rasta lite snabbt vid stationerna om man inte hittade en gräsyta.

Där med inte sagt att det finns någon likhet hundar och människor från städer.
:cool:
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Tömmer på mindre skogsväg där det lutar så att det rinner ner idiket, aldrig på rastplatser. Hemma får det rinna ut där bilen står parkerad. Luktar några timmar, växterna frodas.

Jägarn:D
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Står vi på en camping är det stängt till avloppet , står vi i naturen eller på grusplan där inte vatten rinner till något olämpligt ställe står den alltid öppen .
Har vi trotts allt stängt så släpps det ut på tomten hemma , det är ju som sagt endast vatten med små små mängder tandkräm eller diskmedel , miljö svin eller inte så tycker jag att det är att göra en höna av en fjäder .

Hur många är det inte som ha tvål med sig till sjön vid kvällsdoppet på sommaren...
 

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Har använt mig av tvätt station, naturen,dag vatten brunn.hemma på gården,camping,ställplats,men så fort vi åker neråt så danmark tyskland så tömmer jag alltid på rastplatser som är gjort för gråvatten.tillgången där är ju enorm om man jämför med svenska rastplatser där kan man ju bara tömma toan.:yes:
 
N

nomad

Guest
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Ref till förslaget med COOP vid Eriksberg:

Jag har just kommit tillbaka efter en rekognoceringstur till COOP vid Eriksberg, någon tvättplats hittade jag inte. Enda alternativet i närheten av COOP är Statoils automattvätt med en maxhöjd på 2.40 m.

Är det någon som kan bistå med info??


Tack på förhand!
 
Toppen