• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var tömmer jag ut gråvattnet???

F

F.d. 12648

Guest
Hej, vi har problem att hitta någonstans att tömma ut gråvattentanken i Göteborg. Tidigare fanns det en Kärcher biltvätt i Frölunda där det gick att både tvätta av bilen och tömma ur vattnet men den har försvunnit. Vi har åkt runt och tittat men har inte kunnat hitta något bra ställe som är tillräckligt högt för att kunna köra in med bilen (3m) och samtidigt tömma ut vattnet. Är det någon som känner till något bra ställe så tar vi tacksamt emot det.

Hälsningar Kattis
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

De flesta småbåtshamnar har spolplatta som tar hand om bortspolad bottenfärg för att den inte skall hamna i havet. Detta skulle väl vara ett alternativ??
I Göteborg finns ju Björlanda kile, Näset, Fiskebäck, Långedrag m fl.
:msn_question::msn_question:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Gråvatten från mobila anläggningar kan undantagsvis tömmas i dagvattenledning.

Vi har kommit hem från Europa och där tömde vi gråvattnet på mackarnas vanliga gatuavlopp och toan på toan, allt utan att spilla eller grisa ner. Vatten fick vi ta från vanliga tappställen på macken.

De flesta mackar i Sverige tar emot vatten-avfall och sen har vi ju vägverkets alla fina rastplatser (Se deras egen broschyr)
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Ny ställplats i Göteborg – men bara för husbilar



I går öppnade en helt nybyggd ställplats i Göteborg. Den ligger i Delsjöområdet några kilometer utanför centrala Göteborg och är framtaget enligt ett nytt koncept.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Det skulle vara intressant att veta var husbilsägaren släpper ut sitt gråvatten.

Nu kan man svara anonymt på en enkät i högerkolumnen på Husbilsbloggen.


PS! Det är fel på Bloggers script, funkar inte!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Det skulle vara intressant att veta var husbilsägaren släpper ut sitt gråvatten.

Nu kan man svara anonymt på en enkät i högerkolumnen på Husbilsbloggen.
Hej Anders!
Imponerande fin husbilsblogg du har, och ett särskilt tack för den fina reklam du ger den gamla sjö- och stapelstaden Sölvesborg!
Hoppas många besvarar din enkät om gråvattentömning. Kan bli intressant.

Lasse
PS! Jag har svarat på enkäten men det verkar inte som det registrerades. DS!
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Vi övernattar endast på campingplatser och nästan alla har en plats där man kan ställa bilen och tömma gråvatten och fylla färskvatten. Står vi så länge på samma plats att vi måste tömma innan vi åker därifrån så använder jag spillvattenlunga och travar fram o tillbaka till tömningsplatsen. Fin motion.
:mcride:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Ja hur en del småbåtsägare gör kan jag berätta.
Vi övernattade vid Ribe Å på Danska västsidan vid slussen mot havet när vi var på väg ner på semestern nu i år. Framför oss låg några småbåtar som just slussat in. Dom tvättade o fejade så fint på sina båtar.
Sen skulle dom gå o ta en bit mat så dom ville väl tömma tarmen först. Det va rent fördj..ligt när sk...en flöt upp runt båtarna.

Ja så gör en del men säkert inte alla så har jag inte hoppat på en hel grupp båtägare.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Tror inte att någon av oss häller toatanken i gatubrunnen. Med gråvatten är det en annan sak. Det är trots allt bara diskvatten.
Hur många av oss tvättar bilen/husbilen på garageuppfarten trots att det inte är tillåtet.
 
F

F.d. 1689

Guest
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

jeg tømmer ut i langvekkistan, aldri i tettsted og byer på gater og veg, men i langt uti natur, skog og fjell kan jeg tømme fritt,
Når jeg er i byen, så kjøre jeg liketil en campingplass og spørre om jeg får tømme i plassen deres, så vær så god!
Toalett, aldri jeg tømme i natur, fjell og skog!
Jeg får bare ta med hjem om jeg ikke får tømme der noen stads.
Men jeg planlegger litt i forkant før jeg komme hjem og tømme utenfor ved Levanger og utenfor ved Oppdal sentrum, der er det topp tømmeanlegg gårvann og toalett
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Håller med dej Göran att det har väl blivit lite av en hysteri för det är ju trots allt vatten med någon promille tandkräm och minimalt med diskmedel .
Jag tömmer mitt gråvatten samt det överblivna färskvattnet på min grusade garageuppfart , det som ligger i toacassetten tar jag in och spolar ner i toaletten .

Som jag skrivt tidigare så har kommunen här hemma svarat att det går bra att tömma gråvatten i avloppsbunnarna för "i våran stad" har vi rör i marken som går till avloppsreningsverket .

Den stora skillnaden från avloppsbrunnen och en biltvätt är väl att det finns oljeavskillningsfilter i deras brunnar sen går ju även deras avloppsvatten till reningsverket för inte kommer en hokuspokus tankbil och gör om det till tvättvatten igen .

Lite off-topic : Till helgen är det raggar cruising och då lär det spillas ut både det ena och det andra på stans gator en rejäl spya utspätt med lite regnvatten är ju mera äckligt än vårat gråvatten ...... (tycker jag ) men för den skull skall vi ju inte tömma gråtattnet hur som helst men vi får göra det över avloppsbrunnarna .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

I Härryda kommun ska man släppa ut gråvattnet på någon grönyta enligt reningsverkets personal.
Nu har flyttat till Bromölla. Ska kolla vad dom rekommenderar. Hittils har jag släppt ut vårt gråvatten på gårdsplan....
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Var tömmer jag ut gråvattnet???

Aj, nu finns det visst två trådar om samma sak! Jag tar det en gång till!

Att göra det icke märkvärdiga!
När vi är ute och hajkar, lagar vi maten med hjälp av vatten i sjöar och vattendrag, vi diskar i samma sjö/vattendrag, tvättar oss i det, borstar tänderna i det, vi är inte heller främmande för att dricka detta vatten om inget annat finns (det är tungt att bära vatten med sig). Många som har vandrat i naturen känner säkert igen sig. Vi gör våra behov i naturen, när toalett saknas, bakom en buske, gräver ett hål för större behov, går det inte att gräva döljer man det med mossa eller en sten (en del gör inte ens det). Alla djur som lever i skogen gör det också. Vad är det för märkvärdigt med det?
Min svärmor berättade att i hennes relativt fattiga uppväxt i fiskarsamhället, så tömde man morgonpottan i potatislandet. De hade inga djur som kunde gödsla. Inget märkvärdigt med det heller!
Nu handlar det i denna tråd endast om lite tvätt- och diskvatten. Med lite sunt förnuft finns det många ställen man kan tömma gråvatten utan samvetskval, utan att påverka naturen negativt. Man behöver heller inte annonsera stort ”Här kommer jag och tömmer mina tankar!”, det går att göra det diskret precis som man gör när man tvunget, sätter sig bakom busken. Skulle det va’ något märkvärdigt med det?
Och apropå dagvatten, så är det ofta (särskild i städerna och utefter större vägar) betydligt mera nedsmutsad och miljöfarligt än vårt gråvatten. Härmed inte sagt att vi inte tar tillfället i akt att tömma gråvattnet på därför avsedda anordningar.
Julian (ej märkfärdigt) :cool:
 
Senast ändrad:
Toppen