• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var skivar ni limpan?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Vid tester av husvagnar och husbilar har jag ibland läst att man efterlyser en skärbräda som kan dras ut. Då jag skivar bröd vill jag hålla till på en lös skärbräda som jag placerar tvärs över diskbänken t.ex.

Att hålla till på en utdragen yta över golvet och sen få ta hand om smulor på golvet eller inskjutna i bänken verkar för mig helt vansinnigt. Får man inte ren den så har ju mössen under vintertid kalas. Moderna husbilar har väl inget sånt tok?

:mcride:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Var skivar ni limpan?

När utdragbar skärbräda inte längre räknas som standard i moderna kök som man har hemma, behövs det knappast i husbilen heller.

Till den runda diskhon i vår husbil, köpte jag en snurrplatta på Ikeas köksavdelning, och skruvade av kullager delen, och borrade ett hål så den går att lyfta upp.
Den här grunkan passar perfekt som täcklock till diskhon, och undersidan använder vi som skärbräda till bla bröd, den funkar ockå bra att använda som bricka.

//Tommy
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Var skivar ni limpan?

& som ratt, dörrlås, reservhjul, kanin-dräpare m.m.:wub:
(använder själv precis den rullplattan till att ställa in gyrot på mina rc-helikoptrar...)

Skämt åsido, bra tips, Tack! ;)

När utdragbar skärbräda inte längre räknas som standard i moderna kök som man har hemma, behövs det knappast i husbilen heller.

Till den runda diskhon i vår husbil, köpte jag en snurrplatta på Ikeas köksavdelning, och skruvade av kullager delen, och borrade ett hål så den går att lyfta upp.
Den här grunkan passar perfekt som täcklock till diskhon, och undersidan använder vi som skärbräda till bla bröd, den funkar ockå bra att använda som bricka.

//Tommy
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Var skivar ni limpan?

Ja det gäller att ha ideer o ögonen öppna när går i affärena . bra ide , hade du köpt på kama , har priset nog varit 5 dubbelt, o du med en fräs kan du göra ett spår runt så att det inte rinner av ,om du kör med"" Surlimpa""
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Var skivar ni limpan?

Jösses vad jag har det bra frun skär brödet så jag slipper tänka ( på sådant) :) ..

Nä men på undersidan på våran lock som är över vasken så är det en skärbräda med även fördjupningar på kanterna så man kan skära tomater utan att det rinner ut på bänken .
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Var skivar ni limpan?

Är det någon som kan tipsa om en bra skärapparat för brödlimpor?

Jag tycker att brödkniven smular så förbenat.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Var skivar ni limpan?

Är det någon som kan tipsa om en bra skärapparat för brödlimpor?

Jag tycker att brödkniven smular så förbenat.

Tycker ni e så fiffiga här på forumet så jag tängte till .... kan man inte koppla central dammsugaren till brödkniven? Likt som man har på slipmaskinen ;)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Var skivar ni limpan?

Skiva i HBn - varför det?
Handla i en affär som har skivapparat.
Färdigskivat. :)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Var skivar ni limpan?

Hej glada Hudik!!
Eftersom jag själv är från Ström o Stocka och har slagit runt en del i Hudik så är det särskilt roligt att det finns fler hälsingar med här. Men inte ens i glada Hudik har man väl limpan till skärbräda?

Skämt åsido. Jag är nog den värsta trådurspåraren i forumet. Hjälper inte ens om jag själv har startat tråden. Vi träffas säkert i andra trådar. Drar upp mot Ljusdal i sommar för att fira Oskar murare som fyller 80.

Ha de bra!

:mcride:
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Var skivar ni limpan?

Vi saknar skärbräda hemma i vårt nya kök, (vi beställde med det missades ändå) men i husbilen har vi en utmärkt utdragbar skärbräda med lås så den inte far ut under färd. Toppen bra tycker vi. Mvh Matts Torebring
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Var skivar ni limpan?

Alla moderna kök avvecklar den utdrgbara skärbrädan av hygieniska skäl men Kabe inför den för campingfordon!? Matts! Du måste omedlebart byta husbil! Vågar jag föreslå en LMC? :)

Krister N

PS! När vi campar kan vi bejaka våra primitivare sidor..., bryt brödet! :)
 
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Var skivar ni limpan?

Hej glada Hudik!!
Eftersom jag själv är från Ström o Stocka och har slagit runt en del i Hudik så är det särskilt roligt att det finns fler hälsingar med här. Men inte ens i glada Hudik har man väl limpan till skärbräda?

Skämt åsido. Jag är nog den värsta trådurspåraren i forumet. Hjälper inte ens om jag själv har startat tråden. Vi träffas säkert i andra trådar. Drar upp mot Ljusdal i sommar för att fira Oskar murare som fyller 80.

Ha de bra!

:mcride:
Vem vet vi kanske ses då ,om vi Ösgöttar inte åkt "HEM TILL MOTALA" och hälsat på!!
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Var skivar ni limpan?

Va är det för fel på en utdragbar skiva!!? Den finns ju alltid till hands och är lätt att rengöra int menar du väl att en plastskiva är mer hygienisk?
Håller med dig, och smulor i skåpet?? man skjuter väl inte in brädan full m smulor på , ajaja då kommer husfrun !!!
,
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Var skivar ni limpan?

Om man är som jag - tämligen lat - så avstår jag från både skärande och smulstädande å köper bröd som inte behöver sågas. :cool:
 
Toppen