• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var köpa 10mm PEX slang ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Söker 10 mm PEX slang el dyl till vattenledningar i bilen. Det sitter original monterat och måste ha en bit till. Var finns det att köpa ?
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Var köpa 10mm PEX slang ?

Jag tror nog att din lokala Rörkrökare kan ställa upp med detta. Fick hjälp med att fixa ett vattenlås i huset för ca ett år sedan, såg att i servicebilen fanns stora rullar med flera olika dimensioner av slangen. Finns säkert en bit du kan få till bra pris.
Annars så finns det på KRauta samt Bau House. Där kan dock priset bli ett annat.
Tant Sture.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Var köpa 10mm PEX slang ?

Har selv handlet slik slang noen ganger på diverse campingvarehus. De pleier å ha både 10 og 12 mm armert slang, finnes i tre farger - den gamle klare men også i rød og blå. Har og sett en fabrikat med klare slanger med rød eller blå stripe.

Sjekket Biltema, men de har 9 mm og 12 mm uarmert og maks 65°C.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Var köpa 10mm PEX slang ?

Fick förslag från en affär hemifrån.
Det finns böjlig hård luftslang till maskiner mm i olika dimensioner med olika kopplingar som passa perfekt.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Var köpa 10mm PEX slang ?

Söker 10 mm PEX slang el dyl till vattenledningar i bilen. Det sitter original monterat och måste ha en bit till. Var finns det att köpa ?


Är du säker på att du behöver PEX-rör?? Och - menar du 10 mm inner- eller ytterdiameter?

PEX är beteckningen för peroxidhärdad PEHD-rör ( X:et för "crosslinked") och används nästan uteslutande för golvvärmeinstallationer och vid nybyggnationer.

Virsbo Bruk ingående i UPONOR-gruppen förbrukar tusentals ton av detta material för rör som säljs av marknadens olika rörfirmor.

Som jag förstår och gissar betr dina aktuella behov, så ska du hellre använda "trådarmerade PVC-rör", som finns i varje välsorterad bygghandel.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Var köpa 10mm PEX slang ?

Vatten (varmt + kallt) i industri/garage är numera uteslutande PEX, det är inte bara för golvvärme.
I mitt garage/verkstadsbygge är det (givetvis) endast PEX som numera är byggnorm för allt utom tryckluft.
Det blir mycket snyggt och enkelt med moderna PEX-lösningar för vatten.
En fördelare för allt på samma ställe som golvvärmesystemet och sedan PEX-rör-i-rör i isoleringen till de ställen som ska ha vatten.
Se bilder från mitt garage jag nu bygger, givetvis är PEX-rör-i-rör idealt även i en husbil för varmt+kallt vatten
 

Bilagor

  • IMG_6301.JPG
    IMG_6301.JPG
    2,1 MB · Visningar: 18
  • IMG_6303.JPG
    IMG_6303.JPG
    1,5 MB · Visningar: 12
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Var köpa 10mm PEX slang ?

Jodå, visst kan man använda PEX-rör även till annat varmt vatten än för golvvärme och - naturligtvis även till kallt vatten. Men - dessa PEX-rör är onödigt hårda att böja och hantera i en husbils trånga skrymslen. I dina golv, Bäckmark har du ju enligt dina bilder något större utrymmen.

De nätarmerade transparenta PVC-rören är mycket enklare att använda och tål varmvattentemperaturen i en husbils anläggning.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Var köpa 10mm PEX slang ?

Hej! Nätarmerad PVC slang skall då vara av godkänd livsmedelskvalitet.
PEX slang rör i rör är kanske säkrare men med större frysrisk.

Mvh Sanddammaren
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Var köpa 10mm PEX slang ?

PEX är klassat till 95 grader och det är inte så att man "kan" använda det i husbyggnation för varmt och kallt vatten, det är den lösning som nu gäller!
Det är alltså frågan om ett rörsystem som är avsett just för vatten i byggnader och PEX-rören är mycket tåliga för allt utom UV-ljus.
Skulle olyckan vara framme under byggnation (spikpistolen genom ett rör!) så byter man enkelt ut PEX-slangen genom rör-i-rör-systemet.
Jag skulle inte fundera på något annat än PEX för vatten då det gäller nybyggnation av hus och det är inte något jag är ensam om då alla numera förordar PEX, metallrörens tid är förbi då det är en dyrare, känsligare och klumpigare lösning.

Det blir nog även PEX för tryckluften i mitt garage men det är som sagt inte enligt byggnorm, ännu, men det "risken" tar jag i mitt privata garage.

Men visst är PEX relativt styvt (även om 10mm knappast är allt för styvt) och det kan kanske vara enklare med någon form av gummislang i en husbil om det är extra trångt, jag skulle då välja en slang som är avsett för dricksvatten.
Men då PEX-rör-i-rör alltid är avsett för dricksvatten, tål mycket mer än någon gummislang och är billig så blir det mitt val även i husbilen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Var köpa 10mm PEX slang ?

Det är halvhårda plaströr som bara trycks in i fasta kopplingar utan att skruva sedan som jag har i bilen. KAMA har sånt rör och kopplingar men inte 10 mm utan 12 och då måste man ju byta i hela bilen. Dom kallar det för UniQuick system.
Enda slangar som liknar dom som sitter i bilen ser ut likadana tryckslangar för luft mm.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Var köpa 10mm PEX slang ?

Är du säker på att du behöver PEX-rör?? Och - menar du 10 mm inner- eller ytterdiameter?

PEX är beteckningen för peroxidhärdad PEHD-rör ( X:et för "crosslinked") och används nästan uteslutande för golvvärmeinstallationer och vid nybyggnationer.

Virsbo Bruk ingående i UPONOR-gruppen förbrukar tusentals ton av detta material för rör som säljs av marknadens olika rörfirmor.

Som jag förstår och gissar betr dina aktuella behov, så ska du hellre använda "trådarmerade PVC-rör", som finns i varje välsorterad bygghandel.

10 mm ytter diameter.
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Var köpa 10mm PEX slang ?

Affezell
Har du provat med dom firmor som
pysslar med pneumatik (tryckluft)
jag har för mig att dom har slangar av den dimension som du efterfrågar.
Prova på Festo.com dom säger sig ha slang eller rör med diameter 6mm-28mm det borde kunna passa.
MVH Bjarne
:mh4:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Var köpa 10mm PEX slang ?

Affezell
Har du provat med dom firmor som
pysslar med pneumatik (tryckluft)
jag har för mig att dom har slangar av den dimension som du efterfrågar.
Prova på Festo.com dom säger sig ha slang eller rör med diameter 6mm-28mm det borde kunna passa.
MVH Bjarne
:mh4:

Kanske glömde nämna det tidigare.
Hade en Dunlop butik här på orten och dom hade ju tryckluftslang i ollka färger
och dimensioner. Talade med Dunlop och dom var godkända för både varmt o kallt vatten. Det finns kopplingar i olika utföranden också men givetvis inte testade för vatten men det skulle inte vara några som helst problem med tätheten, det finns ju även tryckluftsolja ibland i dom också.
 
Toppen