Stort stort tack för ert snabba och utförliga svar.
När ni säger att ni var tvungna att koppla in den 4-poliga kontakten för att få er ac att fungera på 12 V, är det möjligtvis den kabeln till höger på invertern, se vår tidigare bild? Jag bara tänker om det är den så är det något fel som gör att inte vår AC fungerar eftersom vi har den kabeln inkopplad redan nu. Eller var det någon ytterligare kabel ni var tvungna att sätta i? Den gröna lampan på invertern lyser vilket indikerar fulladdat batteri.
Tyvärr har inte vår husbil någon ac i förardelen vilket gör att det blir svårt att få till någon kyla i bilen under färd, och med tre barn sittandes där bak kan det bli lite jobbigt för alla. Vi har satt i lite extra fläktar både fram och bak men det blir ändå varmt de där heta sommardagarna. Vår tanke är att man kan kyla ner så mycket det går via 230 V innan man åker och hade sen ACn i bodelen fungerat via 12 V så kunde man stödköra den lite då och då under färd. Vet inte om det finns något annat bra sätt som skulle kunna funka, typ 12 V luftkylare?
Mvh
Totte
Var så god!
Ja. Våran är 4-poliga är urkopplad när vi kör AC:n på 230V. (Det syns ingen 4polig kontakt på dina tidigare bilder
men den sitter vid 230V uttaget på invertern).
Detta pga att invertern startar när man slår igång AC:n och den vill man ju inte ha påslagen.
Om den 4-poliga är inkopplad när vi står på 230V och 230V stickproppen sitter i invertern så kommer
invertern att starta och drivs då med bodelsbatterierna.
Detta kan ju också gå då laddaren laddar bodelsbatterierna som driver invertern som driver AC:n när ni
står på 230V stolpe.
Men detta blir inte bra.
Då sätter man 230V stickkontakten i en 230V dosa (som har 230V när stolpe används) som troligen finns i närheten av invertern
och drar ur 4-poliga kontakten ur invertern (så att den inte startar) sedan slår man igång AC:n som vanligt på panelen i taket och
den drivs med 230V från stolpen.
Lite krångligt att förklara och mitt system är ett hemma bygge på 230V sidan så jag vet ej om det skall vara så här
krångligt att välja energikälla eller om något i mitt system är ur funktion.
Det jag märkte att när vi körde på 12V så gick AC:n en stund sedan signalerade invertern att batterierna var slut
sedan gick det någon minut så startade AC:n upp en stund igen och började signalera att dom var slut.
Då förstod jag att batterierna inte var så nya.
Efter denna text så funderar jag på om ni har 230V kontakten inkopplad till invertern eller till den
ovanstående 230V dosan som någon monterat bredvid invertern?
Sitter den i dosan så kommer bara invertern att slå på men inget händer med AC:n.
Sitter 230V kontakten i invertern hela tiden så är det något fel på inverter eller bodelsbatterier.
Fixade en bild på mitt system.
Hav överseende med ritnings kunskaperna i Paint.
Missade säkringen mellan uttaget på utsidan av bilen och uttaget vid invertern.