• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

VAR DET BÄTTRE FÖRR???

F

F.d. 6238

Guest
Sv: VAR DET BÄTTRE FÖRR???

Hej på Dig min vän Jappe! Passa på nu att öppna Kartongen så att inte hela Datorn går åt hel----.
Ohja va vi väntar tills på Torsdag!!

Hls från "Nykteristen" Kurt.
:swoon::spinny::wub::twitcy::twitcy:
Ha ha tänkt på att vi närmar oss APRILLO!

F

F.d. 4879

Guest

Visst fan var det bättre förr, man var 25 och hade hela livet framför sig. Nu är man där i det där livet man hade framför sig och bäst före datumet har passerats med rågor.. Tur att man fortfarande är barnslig och har hälsan kvar. En underbar kvinna vid sin sida, ett garage fullt med motorcyklar, en "Grålle", sjyssta hus och bra ekonomi (kanske låter skrytsamt men sakerna har arbetats ihop).
Tänk om man hade haft allt det här man har idag plus visdomen och efarenheterna när man var 25, då hade man haft det ännu bättre idag *L*. 57 är inte gammalt men om man kollar hur många år man har levt och vad man kanske har kvar, fan det är inte roligt..
Nej, ta vara på varje dag och gör det man känner för att göra, sista kavajen har inga fickor..

F

F.d. 2549

Guest

I väntan på Jappes inlägg på torsdag vill jag, med detta lilla urklipp ur minnenas album, ge er ett exempel på att det i vissa avseenden var sämre förr. Dock satte sig minnena från denna tid sig bättre fast än vad som nu är fallet, vilket kan vara och göra såväl ont som gott.

Året var 1953.

– – – Vid lite mera mogen ålder umgicks Claes med en kamrat – Göran X. Denne var lyckligt förlovad och vid ett tillfälle hade han tänkt ha en ”liten” fest hemma i bostaden. Hans föräldrar var bortresta varför festen förväntades bli lite extra lössläppt. Han bodde vid Triangeln i dåvarande Skånska Bankens hus i en hörnlägenhet på översta våningen med en 25 meter lång balkong som sträckte sig längs med Triangeln och en bit in på S. Förstadsgatan. Det var två stycken lägenheter som var sammanslagna, och som extra finess fanns det tre stycken hissar upp till lägenheten. Här fanns också möjligheten, inför den stundande festen, till enskilda rum för dem som så önskade.
Claes var bjuden till partyt, men han hade ingen partner för tillfället. Ett dilemma tyckte både Göran och Claes när de cyklande tog sig genom Slottsparken. Plötsligt såg de två brudar i 17-18 årsåldern, som även de var ute på en cykeltur. Grabbarna cyklade ikapp de två gracerna och med hjälp av några väl valda komplimanger fick de flickorna att stanna till och prata en stund.
Såväl Claes som Göran hade, när de närmade sig flickorna bakifrån, med glimten i ögat iakttagit den ena av brudarnas alldeles speciella kroppsföreträden. Allt från smalbenen och vidare uppåt via den välformade och mycket inbjudande stussen, till getingmidjans och överkroppens välbalanserade former – för att inte tala om det långa mörka hårets nästan erotiska gungande i takt med huvudets rörelser – fick de båda grabbarnas fantasi att skena iväg. Samtidigt fanns dock oron att hennes kropps framsida inte skulle vara i paritet med hennes bakre företräden – en alldeles överflödig oro.
Agneta, så hette denna Claes’ tilltänkta partydam, hade ett ansikte så skönt i sin form och dessutom så lockande till förlustelser, inte enbart för den yttre täckheten utan även för det intagande och berusande leendet, att grabbarnas oro genast utbyttes mot saligt glädjerus inför denna drömbild. Dessutom var övriga intresseväckande kroppspartier mycket iögonfallande och impulsgivande för sinnliga eskapader.
Efter en stunds resonerande kring livets vardagliga ämnen kom samtalet in på fest och livets njutningar. Claes förklarade sitt dilemma apropå den stundande festen och berättade samtidigt om hur trivsamt och kanske lite annorlunda det brukade vara när Göran ställde till med party. När Claes så med en pageliknande bugning inbjöd Agneta att vara hans dam vid den kommande festen, ville Agneta, innan hon gav sitt svar, först prata med sin väninna i ”enrum”. De två gick lite avsides och såg såväl bekymrade som uppsluppna ut vid sin överläggning.
När de kom tillbaka hade Agneta ett svårvärderat leende på läpparna. Hon accepterade inbjudan som partner till Claes och det bestämdes tid och plats då Claes skulle hämta henne. Göran förhörde sig hur hon tänkte vara klädd och vilken färg hennes festklänning skulle ha. Svart blev svaret, och hon hade mycket riktigt på festdagen en svart åtsittande klänning, som framhävde sådant som speciellt en ung kille ansåg vara angenäma ting. Göran – van att handskas med fester och sköna kvinnor – rekommenderade Claes att inhandla en vit orkidé, ämnad att fästas på den svarta klänningen samtidigt som Claes hämtade bombnedslaget.
Festdagen kom, orkidén inhandlades och fästes av Claes strax under Agnetas vänstra nyckelben med stor omsorg och med den sköna under armen tog han en av hissarna upp till Görans våning. Drink serverades på balkongen och sen var det stor middag i matsalen. Grabbarna som var på festen undrade var Claes hade hittat Agneta och hur han hade gått till väga för att få en sådan på kroken. De var helt hänförda av denna Afroditeliknande varelse. Lite nonchalant förklarade Claes att sådana exemplar finns i vilt tillstånd i Slottsparken och att han hade fått napp berodde förmodligen på hans inbyggda charm och att han inte metade med mask utan använde sig av en rejäl wobbler.
Senare blev det dans. Att Agneta dansade som en gudinna och hade ett porlande sensuellt skratt, var naturligtvis ingredienser som fick grabbarna att tänka ganska så osedliga tankar. En av de manliga gästerna hade dock ett något avvikande tänkesätt. Han varnade Claes för att föröka människosläktet ihop med en kvinna av Agnetas kategori. Han tittade lite bekymrat på Claes och sa:
– Den typen av människa kan vara kul att ”dansa med” för en kväll eller två, men problem av diverse slag ökar i takt med tiden man sällskapar med en sådan lady. En mycket attraktiv kvinna skapar alltid oro i sin omgivning båda bland män och kvinnor. Ja du, de bekymmer hon skapar i form av bland annat misstänksamhet i vänskapskretsen, och oftast inte bara misstänksamhet, står inte i rimlig proportion till fördelarna med att så att säga äga henne. Det är lugnare med en kvinna med mera normalt utseende, en som man uppskattar för annat än ett mycket vackert yttre. Men lycka till ikväll med allt vad du företar dig med henne.
Det var hans sista ord innan hans fästmö kom och drog ut honom på dansgolvet.
Efter ett par danser bjöd Göran upp Agneta, och då hände det. Hon kastade sig i hans famn och berättade att det var för hans skull hon hade kommit. Hon begärde att Göran skulle bryta förlovningen och att de båda skulle bliva ett. Naturligtvis vägrade Göran. Agneta grät, kastade orkidén på golvet och trampade sönder den till oigenkännlighet. Göran fick med hjälp av några starka grabbar ut Agneta i trappen. Där lämnades hon, dörren stängdes och låstes och Göran hällde upp en stor whisky åt Claes som tröst. Efter detta såg Claes aldrig Agneta mer. Han lovade sig själv att i fortsättningen försöka lägga band på de köttsliga värderingarna och låta sitt förnuft råda vid val av partner.

*

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Här byggs upp helt orimliga förväntningar angående mitt inlägg i den här tråden och nu sällar sig också farbror Claes till "mobbarna"! Jag tror jag ändrar torsdag till Skärtorsdag! :D Tack för en trivsam berättelse! Får din fru läsa detta? :D

Förresten, jag tror jag ska prestera mitt inlägg här och nu, så är det avklarat! Ja, det var bättre förr! :D:D:D

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest

Eftersom det var jag som startade tråden så skulle jag kunna "rädda" Dig i denna situation med att begära av Webben att stänga tråden. MEN DET GÖR JAG INTE, Jappe.

Efter att ha läst Farbror Clas berättelse ur verkliga livet så är jag NU väldigt glad att jag startade tråden. Farbror Clas, TACK Du är en mästare att berätta hur saker skall berättas.

Nu förstår jag Jappe, men Jappe Du behärskar både att berätta och att rimma.

Att känna sig som tvåa efter Farbror Clas är som att VINNA.
MVH / Kurt.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kurt! Jag känner mig inte som tvåa efter farbror Claes. Vi spelar inte i samma division!

Jag upprepar:

Tack Monica o Kurt, men jämför mig inte med farbror Claes!

När farbror Claes sin penna brukar
då blir det allvar med distans
och upplevd verklighet!
Jag bara skojar

Jappe

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Tack Farbror Claes och tack Jappe för alla inlägg jag fått läsa från er. Och Tack Monica och Kurt som startade tråden. Men NEJ, det var inte bättre förr, för då fanns inte Husbilsklubben.
Varje tid har sin tjusning och sina bekymmer. Det är olika saker som spelar in vilket som tar överhanden. Det är gårdagen som har format oss. I dag får vi agera och i morgon har vi inte sett än.
Vad vi kan vara säkra på är att en del saker blir sämre för några och att andra tycker att samma saker blir bättre. Men snart är det advent när man får tända upp ljusen, och det tycker jag blir bättre.
Calle

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Tvingad till att skriva en liten betraktelse:

Visst kunde man ha sköj utan att röja
om man vill lite på sanningen töja
allt minns man kanske inte så där himla kristallklart
men nog var det bättre förr, det är ju uppenbart
Invänder någon då mot detta med sur och purken min
så är det ju bara en fjomp som vill framstå som "fin"

Sen hade jag skrivit en massa fina grejer här, men det försvann i cyberrymden och det kanske är lika bra det, för vem orkar väl läsa Jappes "molekylsammelsurieteori" en gång till!

För övrigt anser jag att rubriken "Förvirrad likt Jappe" borde förstöras!

Jappe

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

För var det väl raggarna som var farliga ... ;) Det som jag anser är "farligt" är att det finns för lite poliser och dom får göra för lite mot våldsverkare .
Skulle dom knäppa en kniv eller beväpnad man så har man hört att dom får verkligen redovisa så dom gjorde rätt och att det inte fanns någon annan utväg . lite - off-topic ...

Mitt svar är njut av stunden som är NU och se allt positivt som varit och allt bra som kommer hända ...
(läser frugan mitt inlägg så kommer hon skratta ;) :) )

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Läste härom året i tidningen om hur motorburen ungdom från Borås hade tagit sig till Ulricehamn för att röja. Någon blev tagen av polisen, och dom andra försökte en fritagning. Alla förfasade sig över hur dom här Boråsligisterna bar sig åt.
Detta var i ett söndagsnummer av Borås Tidning som just på söndagar har en sida med rubriken "Borås Tidning för 50 år sedan".
Det betyder att dom här slynglarna idag är någonstans mellan 70 och 75 år gamla.
Undrar just om dom kommer ihåg detta.
Calle som har börjat andas igen

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ang. det stora intresset för snökedjor och snösockor så här års, så kom jag att tänka på hur det var på det glada 60-talet när vi körde bil i Alperna. När vi skulle passera ett besvärligt pass med krav på snökedjor, så stod det alltid ett gäng lokala ungdomar där som gärna lade på snökedjorna för turisterna för en rimlig peng. När vi hade passerat passet så stod ett annat gäng ungdomar där som tog bort kedjorna för oss, också där för en rimlig peng.

DET VAR BÄTTRE FÖRR!

Jappe

L

Lelle_22

Guest

Det kan ju inte ha varit bättre förr.
Vi hade ju inga husbilar - bara plasticbåtar, utan handbroms och som gungade så fort det brisade lite.
Nä, tacka vet jag nu!
Lelle-22

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Lelle22, lelle! Vi behövde inga husbilar på det glada 60-talet. Vi åkte runt i hela Europa med en Peugeot 404 som var bäddbar. Man sov riktigt skönt i den. Ville vi bo och äta på värdshus på den tiden så gick det också bra utan att man blev ruinerad.

Jag har funderat lite på detta med bilarna. Mina bilar gick aldrig sönder förr i världen. En gång köpte jag en gammal Peugeot 404 för 500 spänn och använde den dagligen i tre år och gjorde många resor i Europa med den utan några som helst bekymmer. Däcken var också bättre på den tiden, i varje fall Michelin X.

Båtarna var byggda av trä och mycket vackrare och rejälare än dagens plastbaljor!

Jappe

L

Lelle_22

Guest

Undrar om detta kan tillföra tråden något? Det är ett citat från någon jag inte känner men känner med.

Till alla barn som överlevde 30, 40, 50, 60 och 70 talet

Först så överlevde vi att födas av Mammor som rökte och drack under graviditeten.
Dom tog magnecyl och alla möjliga läkemedel, åt blue cheese dressing samt åt tonfisk direkt ur burken men blev aldrig testade för diabetes.

Efter detta trauma blev vi lagd på mage för att sova i en spjälsäng målad i en rosa eller babyblå färg med hög blyhalt.

Vi hade ingen barnsäkerhet på medicinburkar, Dörrar eller fönster och när vi cyklade hade vi ingen hjälm!! För att inte tala om vilken risk vi tog när vi liftade.

Som spädbarn och barn åkte man bil utan barnstol, bilkudde , säkerhetsbälte eller airbag.

Vi drack vatten direkt ur trädgårdsslangen och INTE ur glas eller flaska.

Vi delade läsk med flera kompisar och drack direkt ur flaskan och INGEN dog av detta.

Vi åt muffins, Mammas bullar, vitt bröd, riktigt smör och för mycket socker på cornflakes och i långfilen, Inte blev vi överviktiga för det!!

För att VI VAR ALLTID UTE OCH LEKTE!!!

Vi kunde gå hemifrån på morgonen leka hela dan och kom hem när gatlyktorna var tända.

Ingen kunde nå oss på hela dan OCH VI VAR OKEJ!!

I timmar kunde vi bygga lådbilar av skräp för att sedan åka ned för någon backe och då upptäcka att vi glömt bromsarna.

Efter att vi åkt in i träd och buskar ett par gånger lärde vi oss att lösa problemet.

Vi hade inga Playstation, nindendos, X-box, ingen video eller DVD, inga 150 kanaler
På TV,n inget surroundljud, CDspelare inga MOBILTELEFONER, DATORER inget Internet eller MSN. Vi hade VÄNNER och dom fann vi UTOMHUS !!

Vi föll från träd och tak, skar oss, Bröt armar och ben, slog ut tänder!! Och inte blev någon stämd eller anmäld för det.

Vi åt maskar och kakor gjorda av sand eller jord Och inte fortsatte maskarna att leva i magen!!

Vi fick luftgevär vid 10års ålder, vi hittade på spel och lekar med hjälp av en pinne och en tennisboll, och fast man sa att det kunde hända, så var det inte så många som fick sina ögon utpetade av pinnar.

Vi cyklade eller gick till kompisar, ringde eller knackade på och ibland steg vi bara in och pratade med dem.

Fotbollslaget hade uttagningar och alla blev inte uttagna, dom som inte blev det, fick lära sig att handskas med besvikelsen .
OTROLIGT ELLER HUR!!??

Tanken på att våra föräldrar skulle stå på vår sida om vi bröt mot lagen fanns inte
Dom var faktiskt lagens högra arm!!

Denna generation har faktisk fostrat dom största risktagarna, problemlösarna och investerarna någonsin.

Dom senaste 50 åren har varit en explosion av uppfinningar och nya ideèr
Vi hade frihet, misslyckanden, framgång och ansvar och vi lärde oss att ta allt detta!!

Lelle_22

F

F.d. 50024

Guest

En MYCKRT tänkvärd text!!!
Skulle gärna vilja skriva ut just denna text men hur gör jag det utan att få med alla inläggen i denna tråd. Är det nån som kan "tipsa" mej?
Försökta att markera texten i detta inlägget men då blev alla inläggen markerade och det blir ju en hel hög med sidor om jag skall göra det./Torill

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Sätt pilen framför första bokstaven i inlägget. När pilen blir ett streck så vänsterklicka och för "strecket" nerför hela sidan så blir den markerad. Högerklicka sedan på det markerade området, vänsterklicka på "kopiera" och klistra sedan in i ett Worddokument exempelvis. (Du kan också välja att skriva ut texten direkt genom att vänsterklicka på "skriv ut" i stället för "kopiera").

Så brukar jag göra. (Jag trodde inte att jag nånsin skulle tala om för någon annan hur man gör när det gäller datorer).

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 50024

Guest

Tusen tack Jappe!! Nu har jag kopierat och skrivit ut texten. Faktiskt ganska enkelt när man får det "svart på vitt."/Torill

F

F.d. 6238

Guest

CITAT:Undrar om detta kan tillföra tråden något? Det är ett citat från någon jag inte känner men känner med.

Till alla barn som överlevde 30, 40, 50, 60 och 70 talet, SLUT CITAT

TACK, Lelle för Ditt inlägg, det var det BÄSTA jag läst på länge.
Å ja fyller snart 66????
/ Kurt.

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

Förr sa de vuxna, du är för liten för att förstå.

I dag är man för gammal för att begripa,,,, livet är inte lätt men trevligt.

må väl ni alla
Ulf

Toppen