• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAR DET BÄTTRE FÖRR???

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: VAR DET BÄTTRE FÖRR???

Betong har en konstruktiv livslängd av 300 år.
För 2000 år sedan byggde romarna med betong. Mycket av detta finns kvar än idag, och används fortfarande.
Finns det någon som ens hört talas om en motorvägsbro äldre än 30 år som inte blivit renoverad minst en gång?
Calle
 
F

F.d. 10180

Guest
Sv: VAR DET BÄTTRE FÖRR???

Var det bättre förr då var kronan väre vad är kronan nu ?
Barbel
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: VAR DET BÄTTRE FÖRR???

Betong har en konstruktiv livslängd av 300 år.
För 2000 år sedan byggde romarna med betong. Mycket av detta finns kvar än idag, och används fortfarande.
Finns det någon som ens hört talas om en motorvägsbro äldre än 30 år som inte blivit renoverad minst en gång?
Calle
HEJ Calle!
Precis vad jag har tänkt i flera år. Vi var i Paris för många år sedan och jag tänkte precis den tanken när vi åkte under Paris broar.
Hur kan detta vara möjligt att man för över 1000 år sedan kan använda dessa broar än i dag.
OM MAN SKALL STÄLLA FRÅGAN IGEN: Måste svaret bli: DET VAR BÄTTRE FÖRR.
MVH / Kurt i Monicao Kurt 35.
 
B

Boxer

Guest
Sv: VAR DET BÄTTRE FÖRR???

Bonath;

Romarna hade varken husbilar eller lastbilar.
Dom fogade ihop stenar med betongen och använde inte armeringsjärn som rostar.
Vi skulle säkert också kunna bygga ihop en bro som höll i tusen år om kravet var att den skulle palla för en och annan häst.
Inget var bättre förr om man ser det materielt eller trygghetsmässigt. Däremot fanns det en lycklig okunskap om miljöförstörning, jordens begränsade resurser, krig och allt annat elände. Vi får på ett helt annat sätt reda på allt som händer runt omkring oss och har lärt oss att ifrågasätta det vi tycker är fel. Vi vet att rökning, sprit, fet mat m.m. är farligt. Förr dog man utan att någon visste riktigt varför.
Tyvär har väl allt detta fått oss att tappa framtidstron. När jag växte upp hade alla en stark tro på att samhället skulle gå framåt och alla skulle få det bättre i framtiden.
DET var bättre förr.
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: VAR DET BÄTTRE FÖRR???

Visst var det bättre förr.
Man hade synen i behåll.
Man hade hörseln i behåll.
Bensinen var billig. Diesel likaså.
Vi tjänade kanske inte som idag. Men vi hade roligt.
Idag är allt tvärtom. Eller som mitt yngsta barnbarn sa till mej för en tid sen:
Farfar, varför har du pluggar i öronen? (Är hörselskadad)
Joo, svarar jag, därför att jag ska höra vad du säjer.
Svar: Det har ju inte jag och jag hör ju vad du säjer.
Vad svarar man?
HBK 2483
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: VAR DET BÄTTRE FÖRR???

Argos!
Jag beundrar din ståndpunkt. Då står för vad du skriver.
Det uppskattar jag. Välkommen till klubben, antingen som intresserad eller fullbetald medlem.
Spelar för mej ingen roll. Vi kan behöva dina synpunkter.
Som sagt. Känn dej välkommen, (om du nu kan det p.g.a tidigare händelser.)
HBK 2483 Bengt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: VAR DET BÄTTRE FÖRR???

Jag var på väg att svara i den här något uppskruvade polylogen (finns monolog och dialog så borde det också finnas en polylog) med "Alla barn i början", men jag beslöt att vänta till morgondagen eftersom det är en tdag idag (som i torsdag) och här i Stenungsund gäller inte samma lagar som i resten av riket.

Jappe
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: VAR DET BÄTTRE FÖRR???

Ingen vill väl ha förändring av tingens tillstånd.

Redan för femhundra år sedan skrev Machiavelli:
"Ty den som inför nya förordningar har alla dem till fiender, som drog fördel av den gamla ordningen och har har endast ljumma försvarare i dem som drar fördel av det nya.
Denna ljumhet beror delvis på rädsla för motståndarna, som har lagen på sin sida, och delvis på människornas klentrogenhet, ty de tror inte på nyordningar om de inte ser dem som en följd av lång erfarenhet."

Att förändra tingens tillstånd skapar inga applåder.

Då Jan Boklöv införde V-stilen i backhoppning och Bill Koch skatetekniken i skidåkning liksom alla som bryter ny mark möttes de av både bestraffningar, hån och skratt.

Tids nog insåg alla att både Boklöv och Koch skapat något som visade sig vara det mest vägvinnande i sina resp. idrotter.
Övriga medtävlare avslutade dock inte sina karriärer utan valde i stället att lära sig och utveckla de nya teknikerna.

Grundförutsättningarna oavsett vad det än gäller är de samma!

Tänker Du lägga av eller lära Dig ny teknik?
Förändra eller förbli, men förväxla inte det ena med det andra.

Trevlig Helg!

:) -
Hälsningar
Kjell
 
Senast ändrad:

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: VAR DET BÄTTRE FÖRR???

Kommer i håg en fråga från fröken när jag gick i småskolan ca 1963 vad min far tjänade i timen frågade då min far som var resemontör på Trelleborgs gummi fabrik och tror han hade 2,75 i timmen + traktamente .Det räckte till 2 vuxna och 3 barn och vi hade det aldrig dåligt.
Vi var dom första i huset som hade TV och Telefon +att vi hade sen min mors släkt hade en sommar stuga i Stenskogen Höör som vi körde till varje lördag efter skolan i en SAAB 93 med lampa på taket.(De ni e ett minne)
 
Senast ändrad:

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: VAR DET BÄTTRE FÖRR???

Tittar man på "sadistiska" centralbyråns hemsida för att kolla om det var bättre förr så hittar man att medellivsländen räknat från födseln var/är:

1807 = 35 år
1907 = 54 år
2007 = 79 år

Visserligen var det en oerhört stor barnadödlighet förr, så för dom som blev 50 var medellivslängden:

1807 = 67 år
1907 = 73 år
2007 = 81 år

Uppgifterna avser män, kvinnor blir ju som alla vet lite äldre...

Kolla själva.
Återstående medellivslängd för åren 1751- 2007 - Statistik från SCB

/Bertil
 
B

Boxer

Guest
Sv: VAR DET BÄTTRE FÖRR???

Intressant ämne. Frågan är vad man räknar som förr.
År 1349 när en tredjedel av Sveriges befolkning dog i Digerdöden var ju inget bra år.
Däremot såg ju hösten förra året ljusare ut än hösten i år med finanskris och allt det medför.
För mina barn är 1980-tal någonslags grå forntid mens de flesta av klubbens medlemmar säkert menar någon gång runt 60- 70-talet.
Och visst hade man kul när man var ung och obekymrad, världen låg öppen och möjligheterna var obegränsade.
Konsten är att kunna behålla den glädjen och njuta av dagen, utnyttja våra erfarenheter och inse att vi har det otroligt bra.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: VAR DET BÄTTRE FÖRR???

Bonath! Försökte svara och hade skrivit en massa bra saker men så dog datorn plötsligt och då försvann alltihop och jag orkar inte skriva allt en gång till, så du får lugna dig till torsdag nästa vecka!

Haven tålamod, I klentrogna! Den som väntar på nåt gott, får vänta tills på torsdag. (Josahonnenon 15.11)

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen