• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vanlig GPS eller surfplatta.

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Jovisst är det farligt att fingra på en liten 5-tumsskärm när man kör. Lite enklare med 8-10 tum men om man placerar plattan i mitten kan båda följa med och passageraren ändra rutt vid behov. Till och med min Lisa har lärt sig handhavandet av åttatummaren, risken är förstås att hon blandar matrecept med färdrutter.
Svårt att acceptera andras avvikande uppfattningar(?) betr platta/appar ställt mot riktiga GPS'er som ändock är speciellt framtagna och avsedda för bilkörning, här är i alla fall min uppfattning för just bilkörning;

Har erfarenheter från 10,1" Samsungplatta och Samsungs S3'or a'4,8", alla laddade med Sygics resp Navigons GPS app program! Är inte helt ovetande om äppelprod heller, barbarnen är ex nerlusade med sådana "mest för lek eller pga måsten ... ". Inget av dessa båda GPS program funkar lika smidigt, bra och enkelt som spec Navigon gör i en riktig GPS. Apparna är dessutom varken gratis eller fria från underhåll, förutom att de kräver en hel del internminne som skulle kunna användas bättre - funderar på att kasta ut dessa GPS appar!

Vi har 2 st riktiga GPS'er som grund för våra jämförelser;
¤ En Garmin 3490LMT (4,3") som hustrun använder och "leker med vid behov", hon kan hantera den alldeles utmärkt! Fö även tfn + plattan men den användningen har ju inget med själva körningen att göra, det som behövs har vi naturligtvis klarat av redan före avresan!
¤ En Navigon 8490 (5") som jag oftast som förare använder = helt perfekt!

"En liten 5" 's skärm(?), varför i hela fridens namn behöver man ha en större skärm och ofarligare????? Måste man ha större skärm än 5" för att se vad som finns på skärmen, så är jag övertygad om att ett besök hos en optiker är bättre än en större skärm! Kanske för dålig syn för att köra men en större skärm löser säkert inte hela problemet?

Varför man skulle ha en större skärm att "fibbla med" medan man kör verkar mest som ett underligt skapat behov på fel ställe (dvs under bilkörning).

Ser inte i något läge under säker bilkörning, att en platta eller tfn hur "stora de än" är och oavsett vilket "app" program kan konkurrera med dessa bra, smidiga och billiga GPS'er som är avsedda för just bilkörning.

Därmed inte sagt att vi inte nyttjar och uppskattar våra Samsungprodukter men då till helt andra saker än navigering under bilkörning främst då Googla, läsa tidn, söka info om kommande resmål mm likn. Sedan kan vi naturligtvis inte avstå från en riktig PC som klarar betydligt mer än plattor och telefoner.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Du skulle bli förvånad om du jämförde en modern navigeringsapp typ iGO med en fast navigator. Tack vare att apparna säljs i flera hundratals miljoner (enbart Sygic ca 200.000.000) sker forskning och utveckling alltmer på detta område och priset är en bråkdel av den fasta navigatorn. Det var detta som föranledde Garmin att köpa Navigon då de hamnat på efterkälken vad gäller navigering till lands.

PS! iGO uppdateras kontinuerligt och inga extra avgifter har tillkommit för detta.
 
Senast ändrad:

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Trots senaste versionen av Igo på iPad, så är fortfarande min Garmin långt bättre som just navigator.
Däremot är paddan bra på mycket annat!
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Alla som prövat vet att det är stor skillnad i solljus på en padda och Navigator, det är en av anledningarna till att det är svårt att få dem godkända inom flyget.

Hade Lars
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Jag har aldrig problem med solljuset i min husbil, möjligen i en bil utan tak!

image.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2886

Guest
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Jag har kört en hel del nu med min mobil och jag börjar att komma in i Navigon . Vi får väl se om det blir en större skärm senare men till att börja med så kör jag på min mobil.
Tycker om att den är just så liten och den tar man ju alltid med sig när man går ur bilen.
Nåja den 23 maj startar vår resa. Då skickar bilen ifårn Gran Canaria till Sevilla.
640 € kostart färjan och medans husbilen guppar på havet tar vi flyget till Sevilla och tar in på hotel medans bilen fraktas. Min fru och barna tål inte sjögång. Då får vi även se den staden.
Sedan blir det campingar hela vägen upp genom Europa.
Skall bli skoj, spännande och väldigt härligt att få resa på detta sättet.
Vi kommer även att starta en blogg men det kommer ni att får reda på senare när vi kör igång.

Tack för alla tips och svar. Mvh/ Richard
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Jag har kört en hel del nu med min mobil och jag börjar att komma in i Navigon . Vi får väl se om det blir en större skärm senare men till att börja med så kör jag på min mobil.
Tycker om att den är just så liten och den tar man ju alltid med sig när man går ur bilen.

Jag har Android i både surfplattan och mobilen, och kan då ladda ner Navigon på båda, så att man alltid har en navigeringsenhet i reserv.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Jag har Android i både surfplattan och mobilen, och kan då ladda ner Navigon på båda, så att man alltid har en navigeringsenhet i reserv.

Det är detta som är en fördel med smarta telefoner och plattor. Om man har samma ID på sina enheter betalar man bara en gång för betalapparna. Apparna för navigering tillhör den dyraste kategorin så där finns mycket att spara.

Jag har Navigon med flera navigeringsappar på fyra enheter iPad/iPhone och har endast betalt för den första, alltid till rabatterat pris.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Trots senaste versionen av Igo på iPad, så är fortfarande min Garmin långt bättre som just navigator

Jag håller definitivt inte med. Jag har en ny bil (2013) med en multimediaanläggning där Garmin ingår. Det går t ex inte att navigera till en ort utan att ange både gatuadress och gatunummer. Ibland vill man bara till en ort och där kanske kolla runt lite. Det går inte med Garmin. Hel värdelöst.

Med Sygic eller CoPilot, som jag har på paddan, räcker det med ortsnamnet sen navigerar man till centrum.

Inte heller får man alternativa vägar med Garmin (åtminstone inte jag). Det får man med de båda andra.

Jag tycker också att Garmin är långsammare i sin uppdatering när man kör. Ibland visar den flera hundra meter fel när man ska svänga. Har missat avfarter p g a det.

Jag har samma hållare som knarrevik (hade den i förra bilen), men inte monterat den beroende på att den döljer displayen till back-kamera, radio m.m.

När det gäller problemet med solljuset så tycker jag att paddan är klart bättre än den fast monterade displayen.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Jag tror tyvärr att det är fel på din anläggning eller att du inte hittat "ort" i menyn.
Finns i alla Garmin jag haft.

Har alltid märkt fördröjningen heller, måste bero på din ihopbyggda exemplar.

Lycka till
Jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

På mina Garmin kan jag välja mellan "adress" och "städer". Med det senaste alternativet räcker det med ortsnamnet! En gammal nûvi 660 är något tiotal meter efter ibland men nyare Garmin visar rätt!
Jappe

Kan du söka via Google?

image-747209.png
image-749600.png
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Nej, det kan jag inte tänka mig. Sökfunktionen är snabb, enkel, tydlig och logisk hos Garmin. Den är nämligen gjord för att tjänstgöra som en navigator och ingenting annat! :D

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Jag trodde att du skulle vara tacksam för att jag hittade en okänd släkting i fastighetsbranschen drygt 1000 mil bort?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Den illbattingen skickade vi till Australien för länge sedan! Den kunde man ju inte ha i bildat sällskap. Vildmarken i norra Australien passar honom bättre. Real estate? Det är nog bara några hyddor! Humpty Doo.....!

pi.JPG

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Humpty Doo er en del av Darwin stad. Og prisen som står i klippet er over 6 millioner svenske kroner, noe over snittet for vanlige bolighus i området.
 
Toppen