• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vanlig GPS eller surfplatta.

F

F.d. 2886

Guest
Har börjat att tittat på det här med navigering.
Först var jag inne på en konventionell GPS navigering men efter att ha läst på forumet här så verkar det som att fler och fler kör med surf plattan.

Dels så får man ju större skärm men hur är dom att se på när solen ligger på?
7" eller 10" vilken storlek skall man välja?
Fungerar den inbyggda GPS lika bra som en vanlig GPS?

Skall jag satsa på en vanlige GPS eller en surfplatta?

Har just nu en Samsung Nexus S som har jag har haft i 3 år. Dock så tycker jag att den inbyggda GPS inte är lika bra som en konventionell GPS. Har på den kört Google maps när jag har varit i Sverige men nu lär jag ha något annat program då jag vill ha kartor för Europa nedladdade.
Tips på några bra lättanvända sådan mottages också?

I slutet utav maj börjar våran resa från Gran Canaria till sverige och tillbaks till Gran Canaria. planerad tid 3 månader.

Mvh/ Richard
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

En modern navigeringsapp är naturligtvis att föredra, inte bara för skärmens storlek utan också för att den i regel har A-GPS, GPS och GLONASS vilket gör att den hittar satelliterna snabbare och visar mindre avvikelse. Lägg därtill att utvecklingen sker främst på detta området och att en app kostar bråkdelen av en fast navigator.

Om man placerar plattan i mitten kan både förare och passagerare följa med på kartan. Jag har tidigare använt en tiotummare men skall i år testa med åtta tum som verkar lite lättare att placera.

De bästa apparna är enligt mitt tycke iGO, Navigon, Sygic och Copilot. Alla har sina för- och nackdelar. Tyvärr verkar det som om Sygic väljer lite konstiga rutter i sin senaste version.

Det går utmärkt att lägga in egna intressepunkter i alla fyra men enklare är att installera en ställplatsapp tex Mobil Life + och/eller POIViewer som lätt kan importera intressepunkter av olika slag.

PS! Det går inte att jämföra Google Maps som fordrar uppkoppling med ovanstående appar som körs offline och reagerar mycket snabbare.
 
Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Som förare i många länder är det förbjudet att prata i telefon och smsa. Är det inte lika farligt och fingra titta på GPSen/plattan. Räcker det inte att man kan ta en snabb blick på en typ 5 tumm och se vilken fil eller vart man ska svänga.
När man står still kan man gärna planera titta på en platta/laptop/karta mm.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Som förare i många länder är det förbjudet att prata i telefon och smsa. Är det inte lika farligt och fingra titta på GPSen/plattan. Räcker det inte att man kan ta en snabb blick på en typ 5 tumm och se vilken fil eller vart man ska svänga.
När man står still kan man gärna planera titta på en platta/laptop/karta mm.

Jovisst är det farligt att fingra på en liten 5-tumsskärm när man kör. Lite enklare med 8-10 tum men om man placerar plattan i mitten kan båda följa med och passageraren ändra rutt vid behov. Till och med min Lisa har lärt sig handhavandet av åttatummaren, risken är förstås att hon blandar matrecept med färdrutter.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Jovisst är det farligt att fingra på en liten 5-tumsskärm när man kör. Lite enklare med 8-10 tum men om man placerar plattan i mitten kan båda följa med och passageraren ändra rutt vid behov. Till och med min Lisa har lärt sig handhavandet av åttatummaren, risken är förstås att hon blandar matrecept med färdrutter.

Gör väl inget om hon blandar ihop, ni kanske hamnar på en kanon krog:twitcy:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Har funderat på en platta men tycker att dessa är ganska dyra. Men så hittade jag Google Nexus 7. Men då läste jag här på forumet att vissa appar med kartor inte fungerar på den (tror att det var Navigon)
Så det gäller inte bara att hitta en platta utan även veta vilka appar man vill ha och att dessa går att använda i den plattan.
Jag vill köpa en och sedan vill jag kunna använda den utan att läsa spaltmeter av ord som man inte begriper.
Ha det
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Har funderat på en platta men tycker att dessa är ganska dyra. Men så hittade jag Google Nexus 7. Men då läste jag här på forumet att vissa appar med kartor inte fungerar på den (tror att det var Navigon)
Så det gäller inte bara att hitta en platta utan även veta vilka appar man vill ha och att dessa går att använda i den plattan.
Jag vill köpa en och sedan vill jag kunna använda den utan att läsa spaltmeter av ord som man inte begriper.
Ha det

IGo och Copilot fungerar i alla fall på Nexus 7. Själv har jag fastnat för Copilot fast fördelen med surfplattor är ju att man kan ha flera olika appar.

Peter :)
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Läste användarrecensioner på Google play. Där stod det att Navigon inte går att använda på Nexus 7.
Eftersom jag inte har någon större koll på detta med datorer. Så blir det tungt för man vill ju inte köpa en app som inte funkar. Finns det någon möjlighet att testa appar innan man köper dem?
Ha det
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Jag vet att Sygic har 7 dagars fri navigering, kanske Copilot också.
 
F

F.d. 2886

Guest
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Tack för alla bra tips.
Såg att jag antagligen har postat detta i fel forum då det borde vara i navigering men det kanske flyttas dit utav forum ansvarig.

Mycket bra tips jag tar till mig allt ni skriver. Surfplattan har ju ett mer värde i sig själv då man kan göra så mycket mer med den.
Att den skall sitta mitt i bilen hade jag tänkt då jag hade tänkt låta min fru sköta om den medans vi kör.
Nu har ju vi tre platser fram i våran bil och då blir det den som sitter i mitten som får sköta om GPS vilken det nu än blir.

Någon större än en 7" platta blir det inte om jag nu köper en sån.

Håller nu på att ladda ner Sygic och testköra det på min Nexus S.

Mvh / Richard.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

En annen app som fungerer brukbart er mapfactor navigator, denne finnes i flere utgaver fra en free som bruker open street maps via en betalversjon til en lastbils/buss versjon.
Mener de to siste benytter teleatlas sine kartverk.
 
F

F.d. 2886

Guest
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

En fråga som jag inte har fått svar på än hur är det att kunna se på en surfplatta i solsken.
Jag misstänker att plattan är svårare att se på än en traditonell navigator.

Har installerat sygic i min mobil nu och skall test köra den här på Gran Canaria. Såg att den kartan fanns med och det brukar inte vara så vanligt.
Märker dock att den är lite seg i min telefon men det är ju inte så konstigt då den är har några år på nacken.

Mvh / Richard
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

En platta fungerar ungefär som en fast navigator i direkt solljus men vanligtvis placeras den en bit från vindrutan som eliminerar blänket. De vanligaste problemet är att plattan/telefonen kan lysa alltför starkt under mörkerkörning men kartbilden ändras från ljus till mörk allt efter solens upp- och nedgång.
 
F

F.d. 2886

Guest
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Tack för det Knarrevik.
Vi kommer i största möjliga mån inte köra när det blir mörkt.
Vi har inge bråttom till sverige så det blir mestadels dagkörning.

Tror att jag skall satsa på en platta då man dels kan ha den till mer saker.
Dock så har jag en kanon bra 13" dator som jag trivs kanon bra med.
Men det kan väl inte skadda med en liten mindre platta som fru kan ha på kvällarna.

Mottager gärna mer tips.

Mvh / Richard
 
F

F.d. 2886

Guest
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Nu har jag testat två st. appar. Sygic var den första som jag testade och den funkade fint här nere på Gran Canaria. Inga problem med några konstiga rutter och är en så länge min favorit.

Den andra jag testade var Copilot och den vart jag inte nöjd med röststyrningen som jag inte tyckte hängde med riktigt.

Har bestämmt att jag kommer att köra GPS via min mobil till att böraj med då jag inte vill ha några stora skärmar i förarhytten. Funderarde på en tradiotonell GPS men mobilen får duga. Jag stoppar alltid på mig telefonen när jag går ur bilen och slipper då att hålla på att gömma en stor platta för att andra ögon inte skall få syn på den och försöka att ta den.

Vi får våran bil i slutet utav veckan och då är den servad för att klara utav resan till Sverige. Just nu så ser det ut som att vi tar en avstickare till Grekland när vi åker hemöver igen men det får tiden utvissa om så blir.

Håller på för fullt att kolla utav våran rutt på kvällarna här nere. Just nu har vi Calima och det är över 35 grader på dagen. Kvällarna är då bäst att sitta upp länge och jag och min fru sitter tills 2-3 tiden på morgonen och planerar och då är det runt 25 grader ute.

Mvh / Richard
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Visst funkar en telefon som navigator men skärmen är lite väl liten för att man skall få en bra överblick.
Jag har använt både iPad och iPad Mini i husbilen och ingen av dem skymmer sikten.
Minins format (8 tum) är lite lättare att handskas med.

Beträffande valet mellan Sygic och Copilot är de ganska likvärdiga, dock har Sygic i den senaste versionen visat lite underliga ruttval så en uppdatering vore på sin plats.

Att din Copilot varit sen med röststyrningen kanske har sin förklaring med olika inställningar.

image.jpg
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Hejsan!

Vi har testat några olika gps appar på vår nexus 7 och fastnade till slut för Copilot som har en tillfredställande ruttplanering vilket många andra saknar eller är bristande i funktion ....
 
F

F.d. 2886

Guest
Sv: Vanlig GPS eller surfplatta.

Då kanske Gopro en till chans då och försöka att ändra lite inställningar.
Har dock tagit bort den ifrån telefonen men det skall väl gå och hämta hem igen.
Skall in till Las Palmas på onsdag och då kan jag testa den.
 
Toppen