• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska man i Göteborg och göra?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

En sak jeg reagerer på er at det er forskjellsbehandling av svenske og utenlandske biler, det er falt dom i eu på at dette ikke er lovlig i forbindelse med xde nprske bomstasjonene. Et abonnement i oslo-ringen kunne tidligere gi en pris pr. mnd - noe som kun var praktisk mulig for norskregistrerte biler. EU krevde at denne praksis ble stoppet og at det er maks 20% rabatt i forbindelse med elektronisk automatisk betalning. I gbg er nok forholdet omvendt, det er de lokale som straffes o ulendingene går fri. Om noen tar saken inn for eu og påberoper dommen i det norskebomsystemet hvor prinsippet var forbud mot forskjellbehandling - ikke det at det ble dyrere for ikke norske, så burde dagens innkrevning bli stoppet.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Jo Stig!
Visst är "dom" inkompetenta! (politik.)
MEN läste häromdagen att Normännen kan vara "mänskliga" gentemot oss utlänska bilister när det gäller fartkamerorna i t.ex. Laerdalstunneln E 16 2.5 mil lång ni har kanske uppmärksammat dom 3 blåfrost belysta delarna i denna tunnel,
Jo "VI" slipper betala för fortkörning (hur länge det nu varar) tack vare vi är utlänningar, men i Oslo där kan dom klämma oss "Utlänningar" på pengar "bompeng"!
Mvh.





Dom kommer inte att bli rika på utlänska fordon, dom behöver inte betala. Tänk va bra om vi slapp att betala i utlandet men det är väl bara i Sverige som politiker är så inkompetenta.

MVH
Stig
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Føler nå at debatten er kommet et stykke unna Göteborg, men siden det nevnes noen eksempler fra Norge, så kan det nevnes at det er innført gjennomsnitts -måling i Lærdalstunnelen. Når det gjelder bompenger så arbeider norske myndigheter for at alle lastebiler som besøker Norge skal ha en Autopassbrikke. Dette for at norske og utenlandske transportører skal konkurere på like vilkår. Tidligere struntade de utlenlandske bolagen i å betale ved bomstasjonene.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

göteborgs kommunala p-bolag förlorade över en miljon i p-intäkter första veckan,,:p de känns ganska skönt att vara med i VÄGVALET,
,inte en spänn går tillbaka till deras verksamhet,dom får väl göra ställplats av heden:D:D:D:D,
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Jo Stig!
Visst är "dom" inkompetenta! (politik.)
MEN läste häromdagen att Normännen kan vara "mänskliga" gentemot oss utlänska bilister när det gäller fartkamerorna i t.ex. Laerdalstunneln E 16 2.5 mil lång ni har kanske uppmärksammat dom 3 blåfrost belysta delarna i denna tunnel,
Jo "VI" slipper betala för fortkörning (hur länge det nu varar) tack vare vi är utlänningar, men i Oslo där kan dom klämma oss "Utlänningar" på pengar "bompeng"!
Mvh.

Vid fortkörning i Norge kommer räkningen i brevlådan, jag har testat :twitcy:

// stig
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

En sak är ju bra med TRÄNGSELSKATTEN..Göteborgs stad har gått BACK v2 på deras BÄSTA kassako inne i centrum..Närmare bestämt 1.1miljon i uteblivna parkeringsplatsintekter
..Bl.a Heden är knappt halvfull enl dagens Gp..Fortsätter det så här får dom göra inskränkningar på den dagliga verksamheten,enl en chef på berörd avdelning.. :twitcy:..H
 
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Hej hjonzon!
Mycket intressant läsning!
'Ge dom "tippset" att så Rädisor på Heden om det nu kniper Kollla här kan dock inte se om Rädisor är med på bilden!
di.se - Päron och äpplen skyddar mot stroke
Mvh.

En sak är ju bra med TRÄNGSELSKATTEN..Göteborgs stad har gått BACK v2 på deras BÄSTA kassako inne i centrum..Närmare bestämt 1.1miljon i uteblivna parkeringsplatsintekter
..Bl.a Heden är knappt halvfull enl dagens Gp..Fortsätter det så här får dom göra inskränkningar på den dagliga verksamheten,enl en chef på berörd avdelning.. :twitcy:..H
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Jag har hört av bekanta att de har anpassat arbetstiden för att slippa den förhatliga trängselskatten.
Jag undrar vad de tänkte på när även genomfartstrafiken (E6) belades med avgift för enbart Svensson?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Jag har hört av bekanta att de har anpassat arbetstiden för att slippa den förhatliga trängselskatten.
Jag undrar vad de tänkte på när även genomfartstrafiken (E6) belades med avgift för enbart Svensson?

Politiker behöver väl inte tänka.:)
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Hej!
I går kväll på Tv nyheterna så hade dom uppmärksammat dom 300 som inte betalar "Bompeng" varje dag i Göteborg!
Jo det märktes att det var i Sverige detta hände, där spriten är dyr!
Mvh.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

vad som är viktigt med detta?? joo,,att göteborgs kommun inmutat genomkörning E6--E4 bara som genomfart till karlstad--uddevalla,,detta är ju vägar där man inte har nån valfrihet,
man skall bara passera stan via en nationell väg,,

här tror vi att vi kan skörda framgång:p:p
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Hej Teddi!
Nu börjar vi bli många!
Där var en som skrev i ett inlägg om att köra Småvägar upp längs Svenska sidan norrut mot Norge Eller, vad jag förstod men vadå "Grusväg" eller där finns god asfaltväg på Sverige sidan ?
Tacksam för tips Vägar norr om Charlottenberg, utan grus?
Nä vi får Hjälpa dom i Göteborg så att pengarna hamnar på rätt ställe, "Glesbygden" för dom betalar "Väl" Fordonsskatt & Bompeng?
Mvh. " Ps " jo det blev mycket men benar man upp det hela så, Kan man fråga sej "vadå" släppa ut luften från var Däcken eller "Häcken"
" Ds"






vad som är viktigt med detta?? joo,,att göteborgs kommun inmutat genomkörning E6--E4 bara som genomfart till karlstad--uddevalla,,detta är ju vägar där man inte har nån valfrihet,
man skall bara passera stan via en nationell väg,,

här tror vi att vi kan skörda framgång:p:p
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

hej gubben,,ja släpper hellre ut luften i däcken,,
så har man häcken klar:p
jag tycker att man skall engagera sej i sånt som rör rättvisa eller som man tror på,, ,,det är aldrig fel,,
oavsett hur långt man når så har man ju ändå deltagit,,

de kallar jag för demokrati,sen om man inte når ända fram,,spelar ingen egentlig roll,,
det viktiga är att man har visat sej,,ha de gött gubben,,
du har startat en intressant tråd,,:D,
 

Challenger

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Härryda
HBK-Nr
7395
Medlemskap
2022
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Göteborg, Sveriges ovänligaste bil stad. Vad skall du där och göra?:cool:
Cyklar du inte, så är du inte välkommen.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Saxat från transportstyrelsen
"Det är du som fordonsägare som ansvarar för att skatten betalas i tid, även om du inte har fått en avi. Varje månads skattebeslut ska betalas för sig. Använd alltid vårt bankgirokonto för trängselskatt vid betalning: 282-4647 och ange OCR-numret från avin som referens."

Alltså har man inte fått någon avi ska man ändå betala det okända beloppet och ange OCR numret som står på den försvunna avin, annars får man en straffavgift på 500 kronor.
// Peter
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Har som turist inget emot trängselskatterna. Det är så få gånger man kör förbi betalstationerna, så det bli i slutänden inte speciellt dyrt, några hundringar på sin höjd. Däremot förstår jag att det är besvärligt för lokalinvånarna.

Kan tillägga att jag var i Stockholm i helgen som var, och lyckades ta mig dit jag skulle utan att betala ett öre i trängselavgift. Däremot fick jag betala över 100 kronor i biljettavgift för att ta mig till MC-mässan från Vällingby och tillbaka med lokaltrafiken..
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Saxat från transportstyrelsen
"Det är du som fordonsägare som ansvarar för att skatten betalas i tid, även om du inte har fått en avi. Varje månads skattebeslut ska betalas för sig. Använd alltid vårt bankgirokonto för trängselskatt vid betalning: 282-4647 och ange OCR-numret från avin som referens."

Alltså har man inte fått någon avi ska man ändå betala det okända beloppet och ange OCR numret som står på den försvunna avin, annars får man en straffavgift på 500 kronor.
// Peter

det har aldrig stulits så mycke bilskyltar som nu,,

ett system där rättsäkerheten får stryka på foten,,

vad göra istället?
lös dessa investeringar på skattsedeln,,precis som på olof palmes tid:p
så slipper en minoritet av göteborgare bli så fullständigt avklädda ock diskriminerade:D:D

hade det handlat om miljön?? då hade de bara varit att stänga av city,,hur lätt som helst,,

men idag handlar allt om BARA PENGAR,:),
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad ska man i Göteborg och göra?

Trängselskatten är väl till för att minska trafiken i vissa större städer med dålig luft.

Det som är bra med idén är att luften borde bli bättre på grund av att många tvingas utnyttja allmänna kommunikationer i stället för bilen.

Det som är dåligt med idén är att skatten drabbar svaga grupper som behöver bilen till jobbet varje dag just därför att de allmänna kommunikationerna är så dåligt utbyggda och för de allra flesta innebär långa restider till och från jobbet. De rika och besuttna kunna givetvis profitera på detta system eftersom de får tillgång till en öppnare och renare stad.

Har de dessutom sina bostäder centralt belägna så blir ju deras situation ännu ljusare. Många jobbare bor ju i förorterna och har lång väg till jobbet och i Göteborg har ju zonindelningen omöjliggjort genvägar genom stan!

Pengastrecket i en modern tappning
åtminstone är detta min uppfattning

Jappe
 
Toppen