• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad påverkar lastvikten mest?

Thomas1982

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Solna
För vår del är det inget alternativ att inte fylla alla tankar då vi oftast är i områden där de inte kan fyllas, dessutom har vi en gasoltub + en LPG tub, dubbla bodelsbatterier, dubbla solceller, ett riktigt reservhjul plus en uppsättning riktiga verktyg. Med detta är vi helt oberoende av arranggerade platser.
För att spara vikt demonterade vi markisen, TV:n med utrustning. Dessutom plockar vi varje vår ut allt ur husbilen och plockar sedan in bara det som vi behöver ex, två lätta tallrikar två muggar et.c. Efter många år med långfärder på MC har vi lärt oss att man inte behöver så mycket vilket vi även tillämpar i husbilen vilket har gjort att vi trots extrautrustningen klarar totalvikten med marginal ( bilen är uppvägd ).
En liten varning till er som plockar ut reservhjulet och förlitar sig på assistans. Får man punktering och har med reservhjul så brukar assistansen att byta hjul och sen kan man fortsätta färden. Har man inget reservhjul så gör assistansen inget annat än att ringa en bärgare för transport till verkstad, är det en fredagskväll får man vänta där till måndag och har de sen inte rätt däck hemma så får man också vänta på att de ska komma vilket ibland kan ta tid.
Okej, de låter även som en plan. Men dubbla bodelsbatterier väger väl en hel del. Tänkte kolla upp ett mindre elverk på Biltema exempel för att få lite extra ström vid behov kan de funka ? Senare så blir de nog solceller även. Hörde att de väger cirka 20 kg. Men lätt värt
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
För vår del är det inget alternativ att inte fylla alla tankar då vi oftast är i områden där de inte kan fyllas, dessutom har vi en gasoltub + en LPG tub, dubbla bodelsbatterier, dubbla solceller, ett riktigt reservhjul plus en uppsättning riktiga verktyg. Med detta är vi helt oberoende av arranggerade platser.
För att spara vikt demonterade vi markisen, TV:n med utrustning. Dessutom plockar vi varje vår ut allt ur husbilen och plockar sedan in bara det som vi behöver ex, två lätta tallrikar två muggar et.c. Efter många år med långfärder på MC har vi lärt oss att man inte behöver så mycket vilket vi även tillämpar i husbilen vilket har gjort att vi trots extrautrustningen klarar totalvikten med marginal ( bilen är uppvägd ).
En liten varning till er som plockar ut reservhjulet och förlitar sig på assistans. Får man punktering och har med reservhjul så brukar assistansen att byta hjul och sen kan man fortsätta färden. Har man inget reservhjul så gör assistansen inget annat än att ringa en bärgare för transport till verkstad, är det en fredagskväll får man vänta där till måndag och har de sen inte rätt däck hemma så får man också vänta på att de ska komma vilket ibland kan ta tid.
När vi för ett år sedan fick punktering en söndag eftermiddag bärjade Falck oss till en däckverkstad som jouröppnade, (avtal med Falck) däckurvalet var naturligtvis begränsat men 2 timmar efter punkteringen gick färden vidare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Okej, de låter även som en plan. Men dubbla bodelsbatterier väger väl en hel del. Tänkte kolla upp ett mindre elverk på Biltema exempel för att få lite extra ström vid behov kan de funka ? Senare så blir de nog solceller även. Hörde att de väger cirka 20 kg. Men lätt värt

Börja med solcellerna, de stör ingen, det är inte populärt att ha ett elverk igång i närheten av andra.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Okej, de låter även som en plan. Men dubbla bodelsbatterier väger väl en hel del. Tänkte kolla upp ett mindre elverk på Biltema exempel för att få lite extra ström vid behov kan de funka ? Senare så blir de nog solceller även. Hörde att de väger cirka 20 kg. Men lätt värt
Ja, det extra batteriet väger drygt 27 kilo, men det behövs särskilt vår och höst. Ett problem är att många har för liten batterikapacitet (om man inte använder elstolpe). Ett blybatteri ska inte laddas ur mer än att det är minst 70% kvar som minst, går man under det så börjar det att slita betydligt mer på batteriet och går man under 50% så sliter det kraftigt på batteriet. Med två förbrukarbatterier och solceller har vi aldrig varit under 75% vilket medför att batterierna brukar hålla mycket länge.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Om du mot förmodan skulle bli invlnkad för att vägas, skicka ut frugan o prata lite samtidigt som du öppnar tömningen till vattentanken. Vatten får du släppa överallt och har du tur så vägs bilen utan frugan oxå. Då sparar du 150=200 kg om du ligger på gränsen.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Mitt tips är att från början köpa en husbil med tillräcklig "verklig lastvikt"!!

Allt annat är ett slit med konsekvenser av ett felaktigt köp.
När vi köpte vår husbil hade vi ingen aning om lastvikter, det var ingen som hade nämnt något om det. Efter ett år blev vi varse vad som gällde och efter en provvägning så omregistrerades den och efter det så är det inga problem.
jag tror att ett flertal är i samma situation att de helt enkelt inte känt till att det kan vara problem med lastvilterna.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jäklar va mycket kilo du fick bort bra jobbat . Vad väger din bil totalt ? .
funderar på att ta bort dragkroken och balken. Sitter fast med några bultar så de borde man kunna få bort själv. Tack för svaret
När jag köpte den hade jag ingen koll på vikten utan åkte iväg på semester.
När vi kom hem råkade vi ha nästan full vatten och full diesel så jag stannade på vägen.
Den vägde då 3980kg på en 3,5t bil.
Då började jag jaga vikt.
Förra året (sålde bilen i våras) vägde vi in på 3570 inför semestern med fulla tankar.
Helt tom på alla saker och husgeråd och demonterad markis vägde den drygt 3000kg.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Okej, de låter även som en plan. Men dubbla bodelsbatterier väger väl en hel del. Tänkte kolla upp ett mindre elverk på Biltema exempel för att få lite extra ström vid behov kan de funka ? Senare så blir de nog solceller även. Hörde att de väger cirka 20 kg. Men lätt värt
Jag skulle rekommendera ett litiumbatteri istället för blybatterierna.
Då får du dubbla kapaciteten till halva vikten.
Vid körning kan dessa laddas med uppåt 3-50A vilket gör att det räcker med någon/några timmars körning för att fylla batteriet.
Själv har jag en solpanel men den tillför inte mycket och har även en ny i garaget som skulle dit men som hittils inte behövts.

Sedan en inverter på det.
Beroende på vad du behöver 230V till så räcker det till det mesta.

På min nya bil var jag inne på att köpa ett nytt elverk men fick rådet att testa med en inverter istället.
Kan t.o.m. köra Ac:n i drygt 3h bara på batteri.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För vår del är det inget alternativ att inte fylla alla tankar då vi oftast är i områden där de inte kan fyllas, dessutom har vi en gasoltub + en LPG tub, dubbla bodelsbatterier, dubbla solceller, ett riktigt reservhjul plus en uppsättning riktiga verktyg. Med detta är vi helt oberoende av arranggerade platser.
För att spara vikt demonterade vi markisen, TV:n med utrustning. Dessutom plockar vi varje vår ut allt ur husbilen och plockar sedan in bara det som vi behöver ex, två lätta tallrikar två muggar et.c. Efter många år med långfärder på MC har vi lärt oss att man inte behöver så mycket vilket vi även tillämpar i husbilen vilket har gjort att vi trots extrautrustningen klarar totalvikten med marginal ( bilen är uppvägd ).
En liten varning till er som plockar ut reservhjulet och förlitar sig på assistans. Får man punktering och har med reservhjul så brukar assistansen att byta hjul och sen kan man fortsätta färden. Har man inget reservhjul så gör assistansen inget annat än att ringa en bärgare för transport till verkstad, är det en fredagskväll får man vänta där till måndag och har de sen inte rätt däck hemma så får man också vänta på att de ska komma vilket ibland kan ta tid.

Om det är på sommarhalvåret kan man tvätta sig eller bada i en sjö, då räcker 50L vatten nästan obegränsat.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Om det är på sommarhalvåret kan man tvätta sig eller bada i en sjö, då räcker 50L vatten nästan obegränsat.
Vatten ser vi som det största problemet att skaffa, det är allt färre rastställen som har det och i del landsändar finns ingen fyllning alls så vi har alltmer fyllt vatten på mackar när vi tankat. Det är är inga problem så länge som man kör och förflyttar sig men om man vistas någon vecka inom ett mindre område där inga vattenfyllningar finns då gäller det att ha fyllt upp.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi har två gasoltuber av lättstål. Minskade tub-vikten med 6-7 kg st.
Andra tips som inte tidigare nämnts i tråden.
Fyll inte kyl o frys med mat o dryck utan handla längs vägen.
Montera bort bordet inne i husbilen och ha ett campingbord som funkar både ute o inne. ( men spara bordet så ni jan montera dit det igen vid bilbyte)
Hur mycket kläder behöver ni ha med er. Kanske funkar det att ta in på camping någon gång för att tvätta istället.
Böcker kan ersättas med e-böcker.
Tänk på att varje gram räknas.
För att göra det lite roligare kan man göra en tävling i hushållet vem som kommer på vem som s
kommer på flest åtgärderveller flest kilo att spara…
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Okej, de låter även som en plan. Men dubbla bodelsbatterier väger väl en hel del. Tänkte kolla upp ett mindre elverk på Biltema exempel för att få lite extra ström vid behov kan de funka ? Senare så blir de nog solceller även. Hörde att de väger cirka 20 kg. Men lätt värt
20kg för en solcell låter väldigt mycket.... Jag har några 100w som väger ca 1kg st.. . Och kostar ca 1300:-st. :applaus:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
När vi bytte husvagn någon gång i början av 2000 talet, vägde jag allt som vi tog in i den nya vagnen.
Det var bara husgeråd, kastruller, 230v kabel osv, bara sådant som stuvas undan i skåp och lådor.
Inga personliga grejor typ kläder hygienartiklar eller gasol, vatten osv.

ALLT vägdes på hushållsvåg, och packades in i den nya husvagnen.
Det landade på 100 kg.

Det adderar upp fort!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
När vi bytte husvagn någon gång i början av 2000 talet, vägde jag allt som vi tog in i den nya vagnen.
Det var bara husgeråd, kastruller, 230v kabel osv, bara sådant som stuvas undan i skåp och lådor.
Inga personliga grejor typ kläder hygienartiklar eller gasol, vatten osv.

ALLT vägdes på hushållsvåg, och packades in i den nya husvagnen.
Det landade på 100 kg.

Det adderar upp fort!
Å lägger man till bäddmadrasser, sängkläder, kläder, tvål odyl och lite mat så adderar man lätt 100kg till...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi ligger strax under 3,5t och håller koll på läget. Det finns inga tankar på att väga upp husbilen eller köpa större, vi är så nöjda med det som det är. Allt onödigt har åkt ut och vi har inget matlager utan handlar det vi behöver under resans gång. 120 kg vatten har vi bara när vi är i vildmarken, t.ex. i Norska fjällen annars sällan över halva tanken, mest för toa-spolning, diskning och kaffe/te-vatten. Problemet är köpevatten, hur mycket ska vi ha med oss, vart är vi på väg? ...gäller att planera. Än har vi inte upplevt varken svält eller varit uttorkade...

Vår el-markis väger mellan 50-60 kg, keramik toa dubbelt än normalt, 2 solceller (en 360° vridbar) och TV, är det enda som vi har kvar att spela på, men vill inte vara utan. Reserv-fälgen har åkt ut men själva däcket är kvar, tja... slippa vänta på ett nytt var tanken... Om jag lyckas gå ner 20 kg då slår jag "2 flugor" i en smäll ...hahaha, borde hetat "en elefant" och...

Marianne är en hamster, samlar på toapapper, hushållspapper, rengöringsmedel, tvättmedel, diskmedel, hygienartiklar (dubbelt upp), extra kläder för alla väder osv. vilket skapar häftiga diskussioner vid ilastning inför en långresa, annars fungerar det ganska hyfsat (numera). Gud vad vi har slängt pengar på cyklar, cykelhållare, extra stolar, grillar, fiskeredskap, olika former av solskydd, extra bränsle-addblue-vatten-olja och andra dunkar/behållare, presenningar, massvis med "bra att ha" grejer, listan var lång!
 

Thomas1982

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Solna
Har alla som skriver ett vanligt B-körkort ? Som ni har tagit innan 1996 ?
eller har ni C , C1 eller någon annan form som gör att ni kan köra över 3500kg .
 
Toppen