• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad påverkar lastvikten mest?

Thomas1982

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Solna
När man ska lasta sin husbil så bör man tänka till så att de inte blir överlastad. Men vad är de utöver packning som väger mest på en husbil i tillbehör exempel. Markis ? Cykel ställ ? Vatten ? Bränsle ? Solceller ? Ugn ? Micro ? Osv.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
För min del är det fulla tankar som väger mest. 120-lit diesel o 110-lit vatten. Nu har inte jag några viktproblem i min nuvarande plåtis, men hade jag haft det skulle jag nog inte kört m fulla tankar o ”tjänat” iaf 100kg. Kanske monterat bort reservdäcket under bilen dessutom.
 

Thomas1982

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Solna
Låter ju bra. Smart där med reserv däcket för assisten tjänsten har jag ändå inkopplat. Något mer du kommer på ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Låter ju bra. Smart där med reserv däcket för assisten tjänsten har jag ändå inkopplat. Något mer du kommer på ?

Inte alltid så smart det där med reservhjulet, händer det något vid fel tillfälle kan man få nöjet att tillbringa helgen vid en gummiverkstad, i vänta på att rätt däck skaffas fram, skada på lördag, kanske beställning på måndag, montering på tisdag?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Av det som inte är utrustning monterat på bilen så tror jag nog som Majzzan att vattnet, bränslet och gasen (2xPA11 = ca 35-40kg) är de enskilt största posterna.
Av utrustning på bilen är nog en markis bland det tyngsta och hydrauliska stödben väger och så en del (ca 40kg).
Annars är det nog "många bäckar små" som gäller. Kastruller, tallrikar etc. blir en del när allt är med. Likaså maten.
Och förstås, till sist, de som bor i bilen. Med kläder, skor, sängkläder och annat är det nog minst 20kg + kroppsvikt som gäller.

MVH
Hans
 

Thomas1982

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Solna
Inte alltid så smart det där med reservhjulet, händer det något vid fel tillfälle kan man få nöjet att tillbringa helgen vid en gummiverkstad, i vänta på att rätt däck skaffas fram, skada på lördag, kanske beställning på måndag, montering på tisdag?
Ja, de kan man ju ha otur med.
Vad skulle du välja att ta bort för att minska vikten då ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Av det som inte är utrustning monterat på bilen så tror jag nog som Majzzan att vattnet, bränslet och gasen (2xPA11 = ca 35-40kg) är de enskilt största posterna.
Av utrustning på bilen är nog en markis bland det tyngsta och hydrauliska stödben väger och så en del (ca 40kg).
Annars är det nog "många bäckar små" som gäller. Kastruller, tallrikar etc. blir en del när allt är med. Likaså maten.
Och förstås, till sist, de som bor i bilen. Med kläder, skor, sängkläder och annat är det nog minst 20kg + kroppsvikt som gäller.

MVH
Hans
Hydrauliska stödben väger snarare 60-80kg.
 

Thomas1982

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Solna
Av det som inte är utrustning monterat på bilen så tror jag nog som Majzzan att vattnet, bränslet och gasen (2xPA11 = ca 35-40kg) är de enskilt största posterna.
Av utrustning på bilen är nog en markis bland det tyngsta och hydrauliska stödben väger och så en del (ca 40kg).
Annars är det nog "många bäckar små" som gäller. Kastruller, tallrikar etc. blir en del när allt är med. Likaså maten.
Och förstås, till sist, de som bor i bilen. Med kläder, skor, sängkläder och annat är det nog minst 20kg + kroppsvikt som gäller.

MVH
Hans
Tack för bra svar Hans . Konkreta förslag och råd. Ska se över markisen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, de kan man ju ha otur med.
Vad skulle du välja att ta bort för att minska vikten då ?

Det som är lättast att bolla med när det gäller vikten är ju vatten, det finns ju ofta lätt att få tag på, så man behöver inte köra med full tank.
Om det är riktigt illa och man kör där övervikt är dyrt är det ju batterier, vattentank, bränsle, gasflaskor av stål, plus onödigt stora förråd av vätskor för människor som väger. Som tidigare har skrivits, av tillbehör som väger, markis, stödben, AC, parabol.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Skall du lämna reservhjulet hemma kan du även lasta ur originalverktygssatsen. Den väger en del och är inte till någon större nytta då.
2 gasflaskor är också onödigt på sommarhalvåret.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi har en fordons våg i Nyköping och jag hade problem med vikten på förra bilen så jag gjorde en lista på de olika vikterna :)
Här är ett axplock:
Vatten 130kg full tank
Diesel 100kg full tank
Reserv hjul 39kg
Markis 33kg
Fäste reservhjul 3kg
Cykelhållare 4st 5,7kg
Micro 11kg
Domkraft och verktyg 8kg
Elverk 72kg
Ac tak 48kg
Dragbalk och dragkrok 105kg

Jag bantade min bil med ca 250kg för att kunna åka lagligt med hela familjen och till hälften fylld vattentank.
Då byttes även blybatterierna 2x90Ah mot litiumbatterier på 105Ah = minus 45kg...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
För vår del är det inget alternativ att inte fylla alla tankar då vi oftast är i områden där de inte kan fyllas, dessutom har vi en gasoltub + en LPG tub, dubbla bodelsbatterier, dubbla solceller, ett riktigt reservhjul plus en uppsättning riktiga verktyg. Med detta är vi helt oberoende av arranggerade platser.
För att spara vikt demonterade vi markisen, TV:n med utrustning. Dessutom plockar vi varje vår ut allt ur husbilen och plockar sedan in bara det som vi behöver ex, två lätta tallrikar två muggar et.c. Efter många år med långfärder på MC har vi lärt oss att man inte behöver så mycket vilket vi även tillämpar i husbilen vilket har gjort att vi trots extrautrustningen klarar totalvikten med marginal ( bilen är uppvägd ).
En liten varning till er som plockar ut reservhjulet och förlitar sig på assistans. Får man punktering och har med reservhjul så brukar assistansen att byta hjul och sen kan man fortsätta färden. Har man inget reservhjul så gör assistansen inget annat än att ringa en bärgare för transport till verkstad, är det en fredagskväll får man vänta där till måndag och har de sen inte rätt däck hemma så får man också vänta på att de ska komma vilket ibland kan ta tid.
 

Thomas1982

HBK Intresserad
Inlägg
25
Kommun
Solna
Vi har en fordons våg i Nyköping och jag hade problem med vikten på förra bilen så jag gjorde en lista på de olika vikterna :)
Här är ett axplock:
Vatten 130kg full tank
Diesel 100kg full tank
Reserv hjul 39kg
Markis 33kg
Fäste reservhjul 3kg
Cykelhållare 4st 5,7kg
Micro 11kg
Domkraft och verktyg 8kg
Elverk 72kg
Ac tak 48kg
Dragbalk och dragkrok 105kg

Jag bantade min bil med ca 250kg för att kunna åka lagligt med hela familjen och till hälften fylld vattentank.
Då byttes även blybatterierna 2x90Ah mot litiumbatterier på 105Ah = minus 45kg...
Jäklar va mycket kilo du fick bort bra jobbat . Vad väger din bil totalt ? .
funderar på att ta bort dragkroken och balken. Sitter fast med några bultar så de borde man kunna få bort själv. Tack för svaret
 
Toppen