• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad har ni i toatanken

D

Deleted member 11118

Guest
Jo jag vet nog vad ni har, men använder ni påsar eller vätska.
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Sv: Vad har ni i toatanken

Kör samma som Peter och Helena, vet vi att tömning kommer ske väldigt snart så Biltemas variant, annars blå påsarna.
Spolar aldrig ner toapapper, har en liten plastpåse bredvid så slipper jag tänka vilket toapapper som används. Dock ska tilläggas så gör vi inte nr 2 i husbilen så påsen med pappret blir inte en äcklig historia...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vad har ni i toatanken

Har funderat i samma tankebanor eftersom vår Sog mynnar ut precis under vår markis där vi sitter och äter, men aldrig känt någon lukt. Kan det vara så att sogen har något filter, typ aktivt kol, och måste man i så fall byta/underhålla det på något sätt för att slippa lukt även i framtiden?..

Enligt instruktion till SOG ska kolfiltret bytas varje år. Ligger på runt en hundring sist jag kollade på en husbilsfirma.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Vad har ni i toatanken

Vi köper de blå påsarna och det papper som hör till. Det blir inte så stora kostnader på en sommar, det blir inga bekymmer med vare sig det ena eller andra.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad har ni i toatanken

Kör samma som Peter och Helena, vet vi att tömning kommer ske väldigt snart så Biltemas variant, annars blå påsarna.
Spolar aldrig ner toapapper, har en liten plastpåse bredvid så slipper jag tänka vilket toapapper som används. Dock ska tilläggas så gör vi inte nr 2 i husbilen så påsen med pappret blir inte en äcklig historia...

Om man har SOG och därmed kan avstå från div biocider så bryts allt normalt toapapper ner (med reservation för att den gamla sortens franska toapapper som kändes som smörgåspapper nog torde motstå det mesta; den dög iiofs inte heller till att torka sig med).
Men jag förstår inte hur man kan göra annat än mycket korta utflykter utan att behöva göra "nr 2". Att blåhålla sig länge är inte att rekommendera, en väg att dra på sig tarmfunktionsstörning. Med en rejäl spade i bagaget lär det säkert gå klara resor sommartid utan toaletten men nu är det ju snart vinter.

aake
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Sv: Vad har ni i toatanken

Om man har SOG och därmed kan avstå från div biocider så bryts allt normalt toapapper ner (med reservation för att den gamla sortens franska toapapper som kändes som smörgåspapper nog torde motstå det mesta; den dög iiofs inte heller till att torka sig med).
Men jag förstår inte hur man kan göra annat än mycket korta utflykter utan att behöva göra "nr 2". Att blåhålla sig länge är inte att rekommendera, en väg att dra på sig tarmfunktionsstörning. Med en rejäl spade i bagaget lär det säkert gå klara resor sommartid utan toaletten men nu är det ju snart vinter.

aake

Nja, riktigt så illa är det inte, vi tillhör en liten skara som inte direkt fricampar, transportsträcka till Kroatien med tätt mellan raststationer genom Europa och campingplats på själva resmålet, så någon spade i bagaget behövs inte.
Får se i framtiden om vi ger oss på fricamping, då blir det kanske nr 2 i husbilen eller spade i bagaget :wink:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vad har ni i toatanken

Håller på att testa mig fram mellan alternativen och jag har testat de här i år, blå påsar, nån slags tabletter från ullared, gulsåpa, gulsåpa & diskmedel, ättika & diskmedel. Kvar att testa är jodopax (vad jag vet än så länge)

De gånger jag tömmer vid rastplatserna när man behöver gå in i ett litet bås och bolla med burken så är jag gladast om jag använt de blå påsarna.
Vid de ställen som tömningen inte är instängd i ett litet rum så har jag inga bekymmer oavsett vad jag har i tanken.

mvh jocke
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Vad har ni i toatanken

Det bästa vi använt är Dometic, den blå, numera hette den något annat, köpte en låda på Elmia, sex dunkar för 395:-. Dom som påstår att det inte luktar förstår jag inte, det luktar mer eller mindre med alla medel. Ett måste för att allt ska fungera är att man slänger toapapper i tanken för omsättningen av pappret ingår i kemprocessen.
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Vad har ni i toatanken

Hallå, någon som vet hur det blir om man förvarar "THETFORD AQUA KEM GREEN" i bilen under vinterförvaring. Vår husbil står i ett kallgarage i Mellansverige så det blir säkert frost. Klarar sig medlet utan att frysa så det spränger sönder flaskan och rinner ut i bilen?
 
Toppen