• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad har ni i toatanken

D

Deleted member 11118

Guest
Jo jag vet nog vad ni har, men använder ni påsar eller vätska.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad har ni i toatanken

SOG så vi behöver ingen kem. tillsats och ÖBs. XL toapapper som löses upp snabbt. Kanske inte det hållfastaste papperet och inte hustruns favorit men det stoppar inte i röret.
Krister.

XL toapapper? För den med extra brett akterkastell förmodligen. Min hustru vill inte heller skylta med att hon har behov av detta papper.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad har ni i toatanken

Blå påse och SOG. Aldrig några problem och mycket litet lukt vid tömning.
Undrar dock litet om miljöpåverkan. Det är troligen inga roliga saker i påsen men jag är inte kemist eller biolog så vem vet.:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad har ni i toatanken

Blå påse och SOG. Aldrig några problem och mycket litet lukt vid tömning.
Undrar dock litet om miljöpåverkan. Det är troligen inga roliga saker i påsen men jag är inte kemist eller biolog så vem vet.:)

Hindrar det nedbrytningsprocessen i tanken så lär det även göra det i trekammarbrunnen, där jag oftast tömmer. Därför gläds jag åt min SOG och att det fungerar bra utan kemikalier. Lite lukt just när man tömmer tanken har jag inga problem med.

aake
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Vad har ni i toatanken

Hej Papper i vilken form det vara må är förbjudet i vår toa.
detta är en regel som hängt med från båtlivet.
grönsåpa o SOG klarar resten.
Vad händer med papperet undrar någon, jo det hamnar i egen påse.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Vad har ni i toatanken

SOG och vanligt papper. Varför krångla till det!! Aldrig luktproblem och helt naturligt och miljövänligt. Stopp i röret ?? Ta av röret vid tömning. (vrid bara motsols till stopp, lyft av.)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad har ni i toatanken

Vanlig mykt flerlags papper som løser seg raskt opp, etter noen timer i toatanken er papiret en del av suppen om en ikke dreper de naturlige prossessene. Så SOG og normal bruk av toa som hjemme løser saken, en trenger ikke ha noe vatn først en gang. 6 - 8 persondøgn er kapasiteten på en jassett hos oss - greit med 2 kasetter.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Vad har ni i toatanken

Många prisar SOG i den här tråden. Har själv funderat på att installera SOG, men tvekar lite än så länge. Jag har förstått att SOG-ventilation skapar ett undertryck i kasettanken när man öppnar, och på så vis förhindrar att det luktar i bilen.

Men... vart tar då lukten vägen. Till närmaste granne på ställplatsen, eller... Jag har sett att det finns olika lösningar på ventilationen. I vissa fall sitter det tydligen ett utblås på yttre luckan till toakasetten. Är det verkligen bra..?

Sedan så föreställer jag mig att, om man inte använder saneringsmedel i tanken, så blir det ungefär lika fräscht som i en bajamaja, eller...

Tacksam för tips o erfarenheter

/ TommyQ
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vad har ni i toatanken

Hejsan TommyQ, lite svårt att sia om hur mycket det luktar ur SOG ventilationen men inte mycket faktiskt. Jag vill nog påstå om man har utblåset på luckan, som för övrigt även innehåller ett filter med aktivt kol för att minska utsläppen, så måste man ha näsan inom två meter från luckan för att störas av doften.
Om man har utblåset under bilen eller uppe på taket så är risken minimal för att någon skall störas av lukten.
Förutom de olika alt. som SOG finns i, så finns det ju flera olika hembyggda varianter och de flesta funkar mycket bra och håller toan fri från både gamla dofter ur toatanken när skivan är öppen, och nya dofter som man själv tillför under toabesöket.
Jag byggde min första egna SOG innan SOG var uppfunnet och har alltid använt mindre datorfläktar, för det behövs inte något kraftigt sug för att hålla dålig lukt på toaletten borta.
Personligen så brukar jag ändå ha lite kemikalier i tanken för att neutralisera doften lite.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vad har ni i toatanken

Biltemas gissar jag att det är färgsatt tvål, luktar alltid apa men använder den om jag ska tömma inom 12-24 timmar, mest när man åker och fiskar (hinner i och för sig hinna börja lukta apa på den tiden också).
Thetford blå påse fungerar å andra sidan helt suveränt oavsett om det är 12 timmar på hösten eller fyra dagar i medelhavsvärme.

Peter :)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad har ni i toatanken

Många prisar SOG i den här tråden. Har själv funderat på att installera SOG, men tvekar lite än så länge. Jag har förstått att SOG-ventilation skapar ett undertryck i kasettanken när man öppnar, och på så vis förhindrar att det luktar i bilen.

Men... vart tar då lukten vägen. Till närmaste granne på ställplatsen, eller... Jag har sett att det finns olika lösningar på ventilationen. I vissa fall sitter det tydligen ett utblås på yttre luckan till toakasetten. Är det verkligen bra..?

Sedan så föreställer jag mig att, om man inte använder saneringsmedel i tanken, så blir det ungefär lika fräscht som i en bajamaja, eller...

Tacksam för tips o erfarenheter

/ TommyQ

Har funderat i samma tankebanor eftersom vår Sog mynnar ut precis under vår markis där vi sitter och äter, men aldrig känt någon lukt. Kan det vara så att sogen har något filter, typ aktivt kol, och måste man i så fall byta/underhålla det på något sätt för att slippa lukt även i framtiden?..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vad har ni i toatanken

Har funderat i samma tankebanor eftersom vår Sog mynnar ut precis under vår markis där vi sitter och äter, men aldrig känt någon lukt. Kan det vara så att sogen har något filter, typ aktivt kol, och måste man i så fall byta/underhålla det på något sätt för att slippa lukt även i framtiden?..
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, som jag skrev ovan så sitter det ett filter av aktivt kol i kåpan på toaluckan. Det skall bytas med jämna mellanrum för att vara så effektivt som möjligt (troligen varje vår). Det finns att köpa på de flesta campingfirmor.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen