• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Har du gjort några förändringar med hjälp av informationen som kan läsas av alla vanliga operativsystem och där med minskat din elförbrukning?

Naturligtvis, framför allt lär man sig vilka energislukarna är i ett hem. Man kan tex styra hur varmt man vill ha när man är på väg hem efter resa.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Jag har prövat iPad, finner den för min del värdelös då jag kopierar mycket musik hit och dit.

Att kopiera musik är inte så svårt men att komponera är svårare. Det finns appar för detta också. Man lär kunna lägga flera stämmor ( heter det så?) på varandra med tex Garage Band.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Kunne være en god tråd denne, men som så mange andre tråde, bliver den totalt ødelagt af Apple fanatikere, synd

Jag svarade efter bästa förmåga på Lasses frågor eftersom okunnigheten om iPad tycks vara stor. Skriver man om Sonys QX-kameror är man Sonyfanatiker, svårt att veta vad som är bäst. Finns det inget som en Androidfanatiker kan skriva om för att få lite jämvikt?
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Laptop Ställplattser,Väder.
sedan kolla på Hockey
Hockey
Hockey
Hockey
Hockey
Hockey
Hockey
Hockey
Hockey
Hockey
Hockey
Hockey
Hockey
Hockey:mcride:Har även ipad. Men kör hellre min android platta som inte är så stel för alla program. Så länge man kör program för apple så finns det inge stabilare platta.
Men Apple har begränsningar. Räcker att nämna Itune
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Eftersom jag numera inte har ett aktivt företag utan endast privatekonomi använder jag Tink och Numbers och eventuella utskrifter sker med AirPrint mot en Canon ip7250.

Jag glömde nämna att jag med hjälp av iPad styr min elförbrukning med Vattenfalls Energywatch.

Tyvärr! Hittar ingen AirPrint. Har provat några printappar, inte hittat någon som är enkel.. Jag har även försökt att googla fram vilket, men ingen tycker att någon av de är riktigt bra.

Det är tyvärr bara att flytta filerna till en riktig maskin, Windows 8 elle Macbook och då löser sig allt med alla mina printrar med USB eller trådlös anknytning.

Detta skriver jag med iPad, men med keyboard!, läser tidningar, surfar, köper en del på webben.

Men bankärenden (de lite mer komplicerade eä bara att betala fakturor), foton,
dokumenten osv sköter jag med våra laptoppar.

IPad och iPhone i familjen plockas för snabb e-mail-koll och tidningsläsande samt HBK-surf. Men att läsa tidningen med macbookens retinaskärm på 15,4" är totalt annan upplevelse än iPadens lilla glugg.

Ipad'en skulle vi båda i familjen kunna vara utan, men inte PC'n eller MacBook'en, de kan allt iPad kan + massor mer! Samma sak här i husbilen, alla maskinerna är med.

IPad för att den är enkel och snabb att hantera för surf , mail, och radio när vi kör, dock inte soom GPS!

Ps, Skype är numera den enda vi har kvar efter att Tango och de andra inte presterat! För många avbrott, svårt att komma fram osv.

Hälsning
jyrki :)



'
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Jag svarade efter bästa förmåga på Lasses frågor eftersom okunnigheten om iPad tycks vara stor. Skriver man om Sonys QX-kameror är man Sonyfanatiker, svårt att veta vad som är bäst. Finns det inget som en Androidfanatiker kan skriva om för att få lite jämvikt?

Har ikke skrevet om Android meget længe, netop for at undgå disse konfrontationer, men desværre forgifter du efterhånden de fleste tråde med din opfattelse af det eneste ene.
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Platta samsung tab2 10,1
GPS, mail, surf, skype,facebok,dropbox,telefon,film,play tv,redigera foton,kokbok och betala räkningar.

Htc sensation xl
GPS, mail, surf, skype,facebok,dropbox,lyssna på radio,film,play tv,kamera och betala räkningar.

Till min iphone 4 har jag bara hittat ett vettigt användningsområde för och det är som navigator i husbilen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Platta: Ipad2
GPS, mail, lättare surf, film i sängen, kolla vädret, spela enklare spel, kolla TV tablån.

Telefon: Galaxy Note II
Ringa, SMS, läsa mail, kolla väder, väckarklocka, nödsurfa, enklare foto, dropbox, valuta/aktiekurser

Stationär PC
I princip allt ovan + bokföring, lön, fakturering m.m. 2 stora skärmar och riktigt tangentbord. Här spenderas mest tid.

Bärbar PC
Mail, Office och allt som kan behövas ute på jobb. Denna får alltid åka med i husbilen och tas fram när paddan inte räcker till.


Appropå Apple:
Gumman bytte till Galaxy S4 från Iphone5 för en vecka sedan. Hon blev grymt imponerad och kan inte tänka sig att byta tillbaka till Iphone igen. Även sonen vill byta bort sin Iphone precis som de flesta i hans kompiskrets.
Stel, begränsad, tråkig och omodern säger dom.

Det svänger fort nu.. De sista som inser vad som händer är dem som tror att loggan Apple är lösningen på allt. Oavsett vad det är för produkt den sitter på.

Ursäkta OT :D
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Då kommer mina svar.

Telefon, Samsung Note 2

Denna har jag i första hand att ringa på. Är den det ända sällskapet för stunden kollar jag mail och lite surf. Kollar appen Mina Fordon för att se hur mycket jag blir blåst på i vägtullar. Naturligtvis kollar jag almanackan. Syncar med iCloud när det gäller almanacka och kontakter (jo det går, köpte en liten app som fixar detta, så det går att köra i blandad miljö.)

iPad.
Denna använder jag mest. I husbilen som navigator, surfar för det mesta på denna. Kanske största användningen har jag inom musiken. Har massa appar, allt från stämmapparater till söka efter musik, ofta med Spotify. Istället för att asa på 2 stora pärmar med noter (250 låtar) har jag hela repertoaren i paddan.

iMac
Jobbdatorn, här gäller tunga gardet, Photoshop, Illistrator, inDesign, Filemaker, FinalCut m.m.

Stationär PC
Används till 2 saker, HBK´s bokföring och att köra flygsimulator
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Tyvärr! Hittar ingen AirPrint. Har provat några printappar, inte hittat någon som är enkel.. Jag har även försökt att googla fram vilket, men ingen tycker att någon av de är riktigt bra.
Hälsning
jyrki :)

AirPrint är en teknik som gör att du kan skriva ut med hög kvalitet utan att behöva hämta eller installera drivrutiner eller vara sammankopplad via kabel. AirPrint följer med de flesta skrivarmodeller från de populäraste skrivartillverkarna. Välj enkelt en AirPrint-skrivare i ditt lokala nätverk och skriv ut från din telefon, platta eller Macdator.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Har ikke skrevet om Android meget længe, netop for at undgå disse konfrontationer, men desværre forgifter du efterhånden de fleste tråde med din opfattelse af det eneste ene.

En av orsakerna till att jag skriver om iPhone/iPad här på forumet är alla förfrågningar jag får via mail och telefon. Många vill inte fråga på forumet av rädsla för att få elaka svar. Ofta har frågan allmänt intresse varför jag hänvisar till svaren i olika trådar. Det spelar ingen roll vad man skriver om, vissa medlemmar väljer medvetet att missförstå det som skrivs vare sig det gäller plattor eller kameror. De vill hellre klamra sig fast vid det gamla och invanda trots att tekniken gjort det mesta mycket enklare.

Blir jag bara frisk från min efterhängsna influensa och skrällhosta som jag ådrog mig på bussen till Prag tänker jag fortsätta även med hembesök i mån av tid. En pensionär har av någon underlig anledning alltid brist på tid. Snurrar jorden snabbare runt sin axel?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

AirPrint följer med de flesta skrivarmodeller från de populäraste skrivartillverkarna.

Det är en sanning med modifikation. Flera fabrikat av skrivare har modeller med funktionen. Dock är det inte många av modellerna som saluförs som har det. Airprint finns på lite fler än en fjärdedel av de multifunktionsskrivare som säljs nu. Det finns det på var åttonde laserskrivare och 12 av 197 bläckstråleskrivare (uppgifter från Prisjakt.nu). Så man måste medvetet välja vilka modeller man vill titta på. Min skrivare har wifi, så jag kan lätt skriva ut på den från alla maskiner jag har - utom iPad.
Ber om ursäkt för att jag bidrog till kantringen. Nu skall jag hålla mig till önskat ämne.

Platta iPad 3
Navigation (iGO, Sygic), mail, surf, E-böcker (Stanza), Tv-serier och film (AVplayer HD) Evernote, Dropbox (och liknande), Spotify, Tunein (radio), Facebook och på resan, e-versionen av GP (Göteborgs-Posten), Spel.

Samsung Galaxy S2
Kalender, Kontakter, Radio, Musik Spotify och lokal musik), SMS, Telefon, GPS, mail, Viber, Evernote, Dropbox (och liknande), Kamera, Spel.

PC Lenovo
Surf, Banken, Office, film-maskin i HB. Används generellt mest som reserv.

Stationär PC
Surf, mail, Office, i-Funbox (föra över film och musik till iPad), Digitaliserar LP-skivor med Audacity, Bildbehandling och backup.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Samsung Galaxy Xcover 2 ringer jag med o kollar jobbmail
Hp Elitebook 6930p kollar mail och surfar på hemma
Tomtom sköter navigeringen
Har en billig Androidplatta som fungera som den själv vill
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

PC/laptop
Excel+notepad/wordpad när jag ska fixa till POI för Sygic mm
Programering Visual Basic och Delphi ibland. Gjode mer förr både privat och på jobbet.
Surfa
Jobbet/hemma Word,Excel,Powerpoint,paint mm
mm
Surfplatta
Navigering husbil
Surfa
Fotografera
Telefon
Samma som surfplatta+Ringa

Alla använder PC/laptop och mobiltelefon på jobbet. Plattan finns inte.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Platta: Nexus 7
Navigering, ställplatser, väder.

Nokia Pureview 808
Foto, Navigering

ASUS 12.1" laptop
Räkningar (om utomlands).

Som ni ser blir det en hel del tid över efter att jag navigerat mig dit jag ska, kollat vädret och tagit några foton .....;)

Resten av tiden spenderas på.

Amazon Kindle
Läsa böcker, böcker, böcker (om jag inte fiskar).


Peter :)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Vad trevligt, tråden hoppade rätt igen.

Som vi ser är det rätt lika för oss vad vi använder.

Peter, fiske & läsa böcker... tror jag skall ta en kurs hos dig för att slappna av lite haha lät skönt.

Till mitt jobb som skolfotograf använder jag 2st Canon EOS 60D samt ett specialprogram för PC.

Fotar uppkopplad till PC båda kamerorna via USB till PCn, bilderna skickas sedan via 4G/Net1 till en Server för vidare bearbetning.

Idag sista dagen i Örebro, snart bär det av mot Bollnäs, ska bli spännande jag har inte fotat där tidigare. (gymnasiet) :cool:
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Platta 1: Nexus 7
GPS, kolla vilka mail som kommer under färd om nåt är brådskande dagtid. Enstaka surfning.

Platta 2: Sony Xperia Tablet Z
GPS, mail, bank, läser digitaliserade tidskrifter, nyheter, surfa. En hel hög med widgets för att direkt kolla kontosaldon, vikt(!), nyheter, valutakurser m.m.
Har ett jättefint BT tangentbord som är belyst men gillar ändå inte riktigt att skriva mail och annat på den plattan.

Telefon: Oppo Find 5 (kinesisk high-end telefon jag var tvungen att testa).
Läser mail, telefon(!), Sip-telefon, läser böcker (mycket skönare/enklare att läsa med mindre skärm), surfa, check att allt fungerar för mitt jobb (egen lösning).

PC Dell 15"
Surf, skype, messenger, Mail och allt annat MS Office, kopplar upp till andra datorer jag låter göra själva jobbet. Programmerar/systemerar/arkitekt, framförallt MS SQL. Mindmapping.

Nästa gång jag byter kommer jag troligen att ha både platta och smartphone med penna. Jag körde Tablet PC för ett antal år sedan och den var suverän att göra noteringar med m.m., så det längtar jag tillbaka till nu när de har blivit så bra. Inget slår papper och penna för snabba anteckningar, vare sig det är digitalt eller analogt ;)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

I kronologisk ordning...

MB Pro & PB Pro:
Surf/film, mail, foto (Office ibland)

iPhone:
Almanacka, Mail, SMS & telefon

Tycker det räcker för oss, det finns så mycket annat här i livet... : )
 
Toppen