• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Här kommer en nyfiken fråga:

Jag undrar vad ni använder era PC/Plattor/Telefoner till.

Om jag börjar.

Platta Note 10.1
GPS, mail, surf, skype, Instagram, tittar på mina övervakningskameror, Evernote, Dropbox, Tabs, YouTube.

HTC One
Kalender, Kontakter, Radio, Musik, SMS, MMS, Telefon, GPS, mail, surf, skype, Instagram, tittar på mina övervakningskameror, Evernote, Dropbox, YouTube, Kamera.

PC Surface Pro
Allt som ovan men även allt för företaget som ekonomisystem Office paketet med Outlook, Frontpage, Photoshop ljud och bild. (tror inte jag kan finna något jag inte kan göra med denna apparat:)

Kopiera gärna min text och lägg till/dra ifrån så det stämmer mer er användning.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Platta Sony Tablet S 113
GPS (sygic + google maps), email, gmail surf, Dropbox, Facebook, e-böcker, google kalender, kontakter,

Telefon Samsung Galaxy Express
GPS (sygic + google maps), email, gmail surf, Dropbox, google kalender, kontakter, kamera, dashcam

PC gammal Xp stationär
Bara bank/betalningar. Ej övrig surf. Sv/v Utskrifter via gammal kontorslaser, backuplagring, gammalt officepaket (gillar egentligen det bättre än de nya varianterna).

Pc laptop Acer Win 7
Surf, email lagring (outlook), mobilunderhåll/connect, dropbox
Office paketet med Outlook, Bild via Paintshop pro och lumix connect, backuplagring, Reseplanering via Autoroute och Garmin Basecamp, GPS backup och underhåll, rupifilkonvertering till sygic,
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Samsung B2700 (telefon)
Min väckarklocka, samtal och sms.

Lenovo laptop W8
Gmail, Google kalender, surf, facebook, bankärenden.
Dropbox, Bitcasa och Copy för backup och fildelning.
Basecamp, Extra poi editor, Poiloader, gpsbabel, google earth/maps mfl. för navigeringsplanering och hobby.
Picasa3, Picpick, moviemaker mfl. till bilder och filmer.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Eftersom apparna till min iPad (209 st.) ersätter mina 4 laptops har de senare lagts i malpåse och ligger i garderoben.

image.jpg

Jag använder min iPad till mycket mer än en dator klarar av och mycket snabbare och enklare, nu håller jag på att redigera mina Pragbilder så att de kan presenteras i en bildblogg som startades redan 2007, ett år före husbilsköpet.

Eftersom en iPad aldrig stängs av är den alltid redo för de mest skiftande ändamål. Den funkar med Foggkort i Norden och med WiFi i hela Europa. På min Pragresa (buss) funkade WiFi gratis på hotellen i både Tyskland och Tjeckien.

Svensk radio, TV och lokaltidningar på plattan är en bonus när man befinner sig utomlands. Och den går att ringa med, gratis med bild.
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Knarrevik nu missuppfattade du tråden.
Det jag är nyfiken på är VAD tekniken används till, kopiera gärna från mitt inlägg.:)
 
F

Flow

Guest
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Som Macanvändare är det än enklare: Allt som jag kan göra på min Macbook Pro kan jag göra på min Macbook Air. Allt jag gör på Air kan jag göra på min iPad. Allt jag gör på min iPad kan jag göra på min iPhone. AppleTV streamar allt trådlöst till skärmar och TV. Busenkelt.

Apple ger tekniken med t ex iCloud fantastiska möjligheter. Det är nästan mer logiskt att räkna upp vad jag inte kan göra på iPad/iPhone: matematiska beräkningar för avancerade statistiska analyser. Å andra sidan håller jag mig inte uppdaterad om det senaste, så det kanske går nuförtiden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Knarrevik nu missuppfattade du tråden.
Det jag är nyfiken på är VAD tekniken används till, kopiera gärna från mitt inlägg.:)

Du frågade vad jag använder mina PC, plattor och telefoner till och som jag sa använder jag min iPad till allt det uppräknade utom Instagram eftersom bilderna blir gräsliga och Skype eftersom det finns bättre grejer.

Jag orkar inte räkna upp vad 209 appar används till, de som använder en iPad vet vad jag menar.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Du frågade vad jag använder mina PC, plattor och telefoner till och som jag sa använder jag min iPad till allt det uppräknade utom Instagram eftersom bilderna blir gräsliga och Skype eftersom det finns bättre grejer.

Jag orkar inte räkna upp vad 209 appar används till, de som använder en iPad vet vad jag menar.

Ok, vilket ekonomisystem kör du i plattan och hur fungerar utskrifterna?
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Som Macanvändare är det än enklare: Allt som jag kan göra på min Macbook Pro kan jag göra på min Macbook Air. Allt jag gör på Air kan jag göra på min iPad. Allt jag gör på min iPad kan jag göra på min iPhone. AppleTV streamar allt trådlöst till skärmar och TV. Busenkelt.

Apple ger tekniken med t ex iCloud fantastiska möjligheter. Det är nästan mer logiskt att räkna upp vad jag inte kan göra på iPad/iPhone: matematiska beräkningar för avancerade statistiska analyser. Å andra sidan håller jag mig inte uppdaterad om det senaste, så det kanske går nuförtiden.

Hm.. undrar om jag helt har formulerat mig fel.
Tror ett exempel kan vara på Plats.
Om jag vanligtvis använde min telefon till löpning skulle jag skriva det, men eftersom jag inte gör det skriver jag det jag vanligtvis använder den till, jag är nyfiken på hur ni använder era plattor mm.
Var jag tydligare nu tro:)
 
F

Flow

Guest
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Hm.. undrar om jag helt har formulerat mig fel.
Tror ett exempel kan vara på Plats.
Om jag vanligtvis använde min telefon till löpning skulle jag skriva det, men eftersom jag inte gör det skriver jag det jag vanligtvis använder den till, jag är nyfiken på hur ni använder era plattor mm.
Var jag tydligare nu tro:)

Jag tog fasta på en av dina avslutande meningar i det inledande inlägget: "tror inte jag kan finna något jag inte kan göra med denna apparat" - det är likadant med Apples produkter - fast enklare, snabbare och elegantare. :wink:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Ok, vilket ekonomisystem kör du i plattan och hur fungerar utskrifterna?

Eftersom jag numera inte har ett aktivt företag utan endast privatekonomi använder jag Tink och Numbers och eventuella utskrifter sker med AirPrint mot en Canon ip7250.

Jag glömde nämna att jag med hjälp av iPad styr min elförbrukning med Vattenfalls Energywatch.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Vad menar du med att du styr din elförbrukning?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Jag har märkt att det fortfarande finns de som tror att en iPad på sin höjd kan användas till spel. Vad de inte förstått är att den är ett kraftfullare verktyg än en vanlig laptop, notebook eller ultrabook och framför allt så mycket enklare och snabbare.

En del är apparnas förtjänst, de är till skillnad mot Androidapparna oftast specialskrivna för iPads större format och har fler funktioner än iPhoneapparna. Jag kan på rak arm inte komma på någon funktion där mina Windowslaptops är bättre, snabbare eller enklare. Möjligen att göra makro i Excel eller Paint Shop?
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vad har ni era PC/Plattor/Telefoner till?

Får en känsla av att du hellre talar om VILKET operativsystem vi skall använda än vilka funktioner vi kan ha nytta av.
Jag är vaken åt alla håll.
Jag har prövat iPad, finner den för min del värdelös då jag kopierar mycket musik hit och dit.
Om så inte vore fallet kanske jag skulle se det på ett annat sätt.
 
Toppen