• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad har folk i sitt gråvatten

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Hej Ludde, Du har så rätt varför stirra sig blind på priset, när det gäller
produkter som man använder lite av, tex kryddor 15/30 kr märks nog inte i plånboken med, tanke på hur länge de räcker, och vad gäller gråvatten behövs det väl knappt diskuteras , alla vet väl vad om gäller i frågan "Sunt förnuft" hälsningar Lasse PS bra artikel om dig i Året runt DS
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Lite gödsel (fosfor och kväve) är vad som fattas i de flesta av de reglerade sjöarna här uppe i Norrlands inland och fjälltrakter. Lite gråvatten i skogen strandnära dessa kraftverksmagasin gör sannolikt enbart nytta (även om det krävs betydligt mer för att ge effekt).
Se denna länk om hur man genom gödning har lyckats förbättra förutsättningarna för röding och öring i mitt gamla favoritvatten Stora Mjölkvattnet:
Konstgödsel till rödingen i Mjölkvattnet - P4 Jämtland Eftermiddag

Här en bild från april -06 då rödingen hade växt till sig så pass att det var dags att börja fiska i sjön på nytt efter många år då det enbart gick fånga miniatyrfisk:

IMG_0291 (Large).JPG

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50037

Guest
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Nu blir jag säkert påhoppad, om det inte finns möjlighet att tömma gråvattnet på den plats jag har exempelvis övernattat på så tycker jag att man kan åka åt sidan på en exempelvis en grusvägen för att tömma. Är det bättre för miljön att köra med kanske hundra kilo extra för en del också övervikt och husbilen drar mer bränsle ?
Kenth
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Nu blir jag säkert påhoppad, om det inte finns möjlighet att tömma gråvattnet på den plats jag har exempelvis övernattat på så tycker jag att man kan åka åt sidan på en exempelvis en grusvägen för att tömma. Är det bättre för miljön att köra med kanske hundra kilo extra för en del också övervikt och husbilen drar mer bränsle ?
Kenth

Så gör jag också när möjlighet ges..... (ingen ser)
Hur många 100-tusen enskilda avloppsanläggningar har vi där
allt vatten infiltreras ut i naturen....
Säkert hälften av våra campingar har egen anläggning där vi
bubbar vattnet till servicehuset som sedan rinner ut i naturen...
Jag skäms inte !
// Janne
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Du behöver inte skämmas om du tömmer endast vi akutbeho MEN du ska skämmas om du ser en anläggning som du beskrev och inte agerar med tex. en signal till kommunen !! hälsningar lasse
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

De anläggningar jag beskrev har säkert gjort enligt de regler som gäller,
kunde det tolkas på annat sätt så uttryckte jag mej slarvigt.
100-tal anäggningar med infiltration, DÄRIBLAND väldigt många
av våra campingar.
// Janne
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Nu blir jag säkert påhoppad, om det inte finns möjlighet att tömma gråvattnet på den plats jag har exempelvis övernattat på så tycker jag att man kan åka åt sidan på en exempelvis en grusvägen för att tömma. Är det bättre för miljön att köra med kanske hundra kilo extra för en del också övervikt och husbilen drar mer bränsle ?
Kenth

Klart du inte blir påhoppad. Sånt sysslar vi väl inte med här:wub:

Men vad jag menar är att vi inte har mandatet att göra si eller så.
Att börja räkna på att släpa 100 kilon i stället för att skvätta ut vattnet.
Det är inte ok att tömma gråvatten oavsett miljöpåverkan.
Om vi vill ändra på det måste vi ändra miljölagarna.
Vi måste veta vad som är rätt och tåla om vi blir tillsagda då vi gör fel.

Om man lever efter det går det oftast smidigt, man kan ju tömma ur gråvatten på många sätt utan att göra det på fel ställe.
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Om vi gör som Ludde skriver d.v.s. använder miljövänliga produkter är nog inte lite gråvatten den största miljöpåverkan vi husbilsåkare står för.

Däremot tycker jag det är ett stort problem när husbilsägare kör med öppen gråvattenventil och det skvätter vatten på andra trafikanter eller när man ser husbilar på en parkeringsficka och det rinner från gråvattenventilen tvärs över vägen. Många som inte har husbilar tror att det är vatten från toan som rinner ut. Detta tycker jag inte är bra.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Det finns knappast något ämne som skapar så mycket debatt, man tycker, man tror osv. Miljö är just nu ett modeord hos alla och är man inte renlärig får man på fan. Vi försöker nog alla dra ett strå till stacken, men det finns också en gräns för tossigheterna och nu senast är det köttskatt för det blir bättre för miljön om vi äter mindre kött. Det finns värre saker i samhället än att tömma lite gråvatten, det finns värre miljöbovar än lite gråvatten, men vem debatterar detta?. Jag gör som jag alltid gjort använder mitt sunda förnuft, handlar det jag vill och äter det jag vill. Kan någon förklara för mej varför jag ska vara ett miljöoffer. Nu tar det väl hus i helvetet här eller.................
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Klart det inte tar hus i helvete.
Du tänker ju precis som flertalet av oss.
Jag kan ju göra detta lilla för det finns så mycket värre saker.
Men det är ju väldigt illa för miljön om alla tänker så.
Gillar bättre ditt resonemang om att dra sitt strå till stacken:)
Köttfrågan passar jag på...

Angående miljöoffer så tror jag faktiskt det är miljön som är offret...
Men var så säker miljön överlever oss alla, frågan är bara hur det ser ut i framtiden.
Inte säkert att mänskligheten överlever trots miljöregler o ivrare.

Men den kanske viktigaste frågan med gråvatten är ju framförallt andras syn på oss husbilsåkare!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Jag har egentligen diskuterat det här färdigt. Jag accepterar den mognad som finns i klubben i den här frågan. Däremot anser jag att vi inte bör ha nuvarande miljöpolicy publicerad längst upp på förstasidan. Det känns faktiskt som hyckleri.
Så styrelsen. Jag vill att vi tar bort miljöpolicyn. Den är inte representativ för HBK..., tyvärr!

:-/<rister
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Absolut kan policyn som är förordad av HBK's medlemmar(=du)justeras!
Krinil/Krister: Vad i den i detalj är det som du positivt önskar delge oss?

Slänga Inte bara ur dig att: Policyn är inte representativ?
Detta inlägg av dig Krister kan vara ett av de minst beaktningsvärda jag sett dig skriva...

Dock Helt OK att delge dina åsikter som HBK medlem!
Men snälla som medlem, ge samtidigt ditt förslag om förbättring!

Vänl. Magnus

Jag har egentligen diskuterat det här färdigt. Jag accepterar den mognad som finns i klubben i den här frågan. Däremot anser jag att vi inte bör ha nuvarande miljöpolicy publicerad längst upp på förstasidan. Det känns faktiskt som hyckleri.
Så styrelsen. Jag vill att vi tar bort miljöpolicyn. Den är inte representativ för HBK..., tyvärr!

:-/<rister
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Tror det är detta som avses av Krinil/Krister

Citat ur miljöpolicyn:

"När det gäller att tömma sina avlopp så gör vi det på avsedd plats inte i naturen
eller på andra konstiga ställen typ ”bajamajor”.

Det verkar inte som alla medlemmar har som mål att leva upp till policyn.
Men nog bör väl alla ha policyn som mål?
Policyn har inte högre krav än reglerna/lagarna i detta stycke.

Avslutar nu mitt deltagande i tråden. Då jag inte tror mig kunna påverka de som
tycker att andra är värre osv...
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

inte sjutton tar ni bort miljöpolicyn,,ja minns alltför väl när den kom till,,
så klart att inte alla följer den:wink:
men låt den sitta kvar som en enkel påminnelse,,man kan om man vill:):)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Jag håller som vanligt med Krinil.

I och för sig kan man väl låta en miljöpolicy stå kvar högst upp på hemsidan, men den bör skrivas om, både på bättre svenska och med bättre, klarare innehåll. Låt mig få lämna ett förslag:

Som medlem i HBK.se iakttar jag följande principer i klubbens fastlagda miljöpolicy:

Hushållssopor och andra avfall avlämnar jag i därför avsedda kärl eller anläggningar. Om sådana ej finns tillgängliga på platsen, så tar jag med dessa till annan plats, där sådana finns.

Varje uppställningsplats lämnar jag snygg och prydlig, oavsett hur den befanns vara vid ankomsten.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Jag håller som vanligt med Krinil.

I och för sig kan man väl låta en miljöpolicy stå kvar högst upp på hemsidan, men den bör skrivas om, både på bättre svenska och med bättre, klarare innehåll. Låt mig få lämna ett förslag:

Som medlem i HBK.se iakttar jag följande principer i klubbens fastlagda miljöpolicy:

Hushållssopor och andra avfall avlämnar jag i därför avsedda kärl eller anläggningar. Om sådana ej finns tillgängliga på platsen, så tar jag med dessa till annan plats, där sådana finns.

Varje uppställningsplats lämnar jag snygg och prydlig, oavsett hur den befanns vara vid ankomsten.

Kan inte låta sista raden stå okommenterad.....
Skall vi ha som policy att städa efter andra ?
// Janne
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

"Städa efter andra . . ." Hmmm, jag anar den trista attityden "nänänä, det var inte vi, det var så när vi kom, och inte f-n tänker vi . . . .

Är det verkligen så motbjudande att ta upp litet skräp efter andra???? För att själv slippa bli misstänkt för nerskräpning! Det tycker i varje fall inte jag.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Absolut inte motbjudande att städa efter andra, det gör vi
också för att trivas bättre själva.....
Men därifrån att ha med det i vår policy är väl ändå en viss
skillnad, eller ?.
// Janne
 
Toppen