• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad har folk i sitt gråvatten

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Jag undrar vad har folk i sitt gråvatten som är så farligt?
I min gråvattentank är det säkert 90% vatten, lite tandkräm, diskmedel mm
Blir det någon skillnad om jag står utanför bilen och duschar och diskar?


Svaret på fråga ett är. Fosfater. Det är framför allt dessa som är skadliga i Gråvatten eller som det egentligen heter BDT-vatten.

Svaret på fråga två. Antar att du häller ut diskvattnet på avsett ställe. Då blir det ingen skillnad. Om Du har en utomhus-dusch får väl marken ta hand om de eventuella fosfaterna och tensiderna. Förutom lite mer ofarliga hudavlagringar o svett:)

Nu har man väl inte gått så långt att man jagar den som sköljer av sig med en utomhusdusch som inte är permanent.

Jag vet inte vad du ville diskutera för övrigt.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

EPersson... ... ..
Saknar ditt svara på (om det nu finns nummer i svisses inlägg?) #3... ;)

EPersson, du verkar insatt i miljöfrågorna, Svisse skriver:
Blir det någon skillnad om jag står utanför bilen och duschar och diskar?

Alltså inte som du uttrycker det; "jagandet" utan Svisse frågar; vad är skillnaden?

EPersson en quiz:
Om du nu inte diskar utan äter på papp-tallrikar, borstar dina tänder i bilen, duschar på camping...
Hur mycket tensider släpper du då ut med gråvattnet?

Gråvatten i paritet till vardags händelser...
* När du tankar din bil, spiller du ut 30ml bensin/diesel på marken/år
* Du kör 20km extra med bil/mån. för att lämna 2 påsar till miljöstationen
* Du köper aluminium burkar, men endast 65% återvinns

Jag ser inte att Svisse önskar diskutera något "övrigt"?, ser mer ut som att han ställde nedan fråga!

Vänl. Magnus

Svaret på fråga ett är. Fosfater. Det är framför allt dessa som är skadliga i Gråvatten eller som det egentligen heter BDT-vatten.

Svaret på fråga två. Antar att du häller ut diskvattnet på avsett ställe. Då blir det ingen skillnad. Om Du har en utomhus-dusch får väl marken ta hand om de eventuella fosfaterna och tensiderna. Förutom lite mer ofarliga hudavlagringar o svett:)

Nu har man väl inte gått så långt att man jagar den som sköljer av sig med en utomhusdusch som inte är permanent.

Jag vet inte vad du ville diskutera för övrigt.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Försök att tänka på miljön när ni väljer kemtekniska produkter.
Det finns t.ex. miljömärkt diskmedel (kolla Naturskyddsföreningens hemsida Bra Miljöval | Naturskyddsföreningen), produkter märkta med den här symbolen:

1039805_falken.jpg

är det bästa valet i dag. Svanenmärket står inte alls för lika högt ställda krav. Och denna symbol kan ni ju inte missa i fortsättningen, eller hur???!!!!!:D

Välj även miljömärkt schampo, duschtvål och balsam så undviker man att släppa ut farliga kemikalier i naturen. Många av de här kemikalierna är inte så farliga var för sig, de kan te sig harmlösa, men i kombination med andra kemikalier är det ännu ingen som vet vilka negativa effekter det har på människa och miljö. Att döva sitt eget samvete genom att säga att det är en försvinnande liten mängd av allt gråvatten är att sticka huvudet i sanden. Det är ansenliga mängder som släpps ut i naturen, om man räknar till antalet husbilar, framförallt kan de göra stor skada när gråvattnet töms i öppet vattendrag, vilket är följden om man tömmer i en dagvattenbrunn eller ett dike. Givetvis använder vi miljömärkta kem.tekn. produkter även hemma!

//Ludde
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Jag förstår inte att denna fråga kommer upp titt som tätt. Det är väl naturligt att vi gör oss av med gråvattnet på avsedda platser. Precis som Ludde säger så är vi många tillsammans och då får vi en avsevärd miljöpåverkan. Som exempel för att bryta ned alla organiska ämnen som finns i gråvattnet så förbrukas det en massa syre i vattnet vilket leder till syrebrist, ett av Östersjöns största problem för tillfället. Det finns flera djuphålor i Östersjön där det är syrebrist och just i dessa djuphålor är salthalten rätt för torsken att lägga sin rom. Det medför att vi inte får den föryngring som vi önskar. Det finn snaturligtvis en massa fler negativa konsekvenser av detta. Att jämföra med andra miljöpåverkande aktiviteter är ju ingen ursäkt, det kanske bara ger oss lite bättre samvete, men miljön mår inte bättre för det.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Vad är skillnaden mellan husbilarnas gråvattentank och husvagnarnas gråvatten.

En bekant som säsongar på en camping sa att dom flesta har en hink under avloppet som är lite nergrävd, i hinken är det ett hål.

Men men jag vet inte om jag är en miljöbov men jag tömmer gråvattnet på min grusade garageuppfart.
Ogräset växer väldigt bra där iallafall.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Kanske är vi rädda för vad andra ska tycka, men att låta kroppen suga i sig kemet varje dag när vi tvättar oss pratas det mindre om.

Naturligtvis använder jag miljömärkta eller till och med ekologiska produkter till mig och mina barn även för vår hälsas skull. Precis som du säger så påverkar det givetvis kroppen. Framförallt när det gäller barn. Läs här Hur påverkar kemikalierna våra barn? ECOPROFILE

Men miljövänligt och det bästa för den egna hälsan hänger faktiskt ihop om än i vissa fall i ett längre tidsperspektiv och med en global hälsoeffekt.

Och visst är det så att det är bättre för miljön om gråvattnet töms i en dränerande grusbädd. Men, givetvis kan vi inte tömma vårt gråvatten var som helst, hur skulle det se ut i andras ögon? Och det vet vi ju alla av erfarenhet och skriverier här på forumet att vi inte ska göra.

Sen är det så att är man t.ex. i Norrland, där det är miltals mellan tömningsstationerna, så har man helt enkelt inget annat val än att leta upp en undanskymd plats och tömma på en lämplig plats, och naturligtvis inte ett öppet dike.

Samtidigt så borde fler ta ansvar och begränsa användandet av kemikalier i vardagen oavsett om det är hemma eller i husbilen. Det finns ju alternativ! Jag har så många gånger lagt ut länkar om miljövänliga produkter, men hur många av er har tagit till er informationen och verkligen förändrat inköpsvanorna?

Jag har förstått att information till människor inte hjälper så länge inte medvetandet och förståelsen hos folk vaknar. Man kan mata in hur mycket information som helst hos folk, men så länge inte viljan finns att förändra sitt beteende kommer man ingen vart. Det är ofta inte förrän det gör ont på riktigt som folk verkligen begriper. Tyvärr.

/Ludde
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Hej svisse.
Du kommer att få många många synpunkter på din fråga eftersom detta med gråvattnet är den klart populäraste frågan på HBK. Tio timmar nu och redan 12 svar, och största delen under natt. Häggen i Umeå
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Det känns inte bra att släppa ut gråvattnet i diket eller på en gräsmatta. Men underligt nog då jag frågade i min komun så var det ok:confused:. Däremot kommer säker förbipasserande att ge mig onda ögat:rolleyes:.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Viktigt att använda bra miljöprodukter och att inte släppa gråvatten vid vattendrag och sjöar, annars är det ju rätt lika som hemma där för dom som har egen anläggning som markinfilterar gråvattnet. Jag tror egentligen att båtlivet har störst problem med detta.
// Peter
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Det känns inte bra att släppa ut gråvattnet i diket eller på en gräsmatta. Men underligt nog då jag frågade i min komun så var det ok:confused:. Däremot kommer säker förbipasserande att ge mig onda ögat:rolleyes:.
Brukar cykla förbi utsläppet från reningsverket. Vattnet som kommer där påminer skrämande mycke ( samma lukt och färg ) om gråvattnet från husbilen.
bosse b
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

svisse:
Skillnaden är att i ena fallet slipper du tömma gråvattentanken och du får större utrymma att blaska när du duschar.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Tittar nog vad som finns i börsen först innan
man letar olika dekaler.
Tommy R

Miljövänliga alternativ innebär inte alltid att det är dyrare. Här får man vara lite vaken och hålla utkik. Men visst finns det en del produkter där prissättningen vida överstiger även min förmåga att betala.
Samtidigt får man ju faktiskt se till hur mycket det går åt samt hur stor negativ effekt det har på hälsa och miljö. Ett dyrt miljövänligt och ekologiskt läppcerat är för min del acceptabelt eftersom det räcker i flera år och läppcerat är ju en produkt vars innehåll i princip direkt går rakt in i kroppen. Här tvekar jag inte att köpa den dyra.
Likadant med Kravmärkta kryddor. 29 kr för en påse Kravpeppar. Istället för vanlig för 15:90. Men hallå eller....ja visst dubbelt så dyrt, men de flesta har ju faktiskt råd, eller?

Här är ju en avvägning man får göra, så är det ju hela tiden! Och det handlar nog till sist inte så mycket om plånboken, snarare viljan som jag nämnde tidigare.

När det gäller prissättningen på livsmedel och ekoalternativ har det idag jämnats ut jämfört med konventionella alternativ. Och det beror ju givetvis på efterfrågan. Basvaror som mjölk, juice m.m. är det ingen eller ytterst liten prisskillnad på. Kött däremot är svindyrt. Där kan jag förstå att folk inte har råd. Men det innebär ju inte att allt annat Kravmärkt eller miljömärkt är dyrt.

Sen förundras jag över hur en del säger sig inte har råd att handla miljövänligt när de samtidigt fyller kundvagnen med chips, godis, läsk och annat onyttigt för flera hundra kronor varje gång de handlar...

Så att köpa t.ex. Grumme diskmedel istället för Yes för att bidra med en mindre mängd kemikalier i gråvattnet kan ju knappast innebära en ekonomisk omöjlighet för en husbilsägare, eller hur...:rolleyes:

/Ludde
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vad har folk i sitt gråvatten

Hej!

Ska försöka mig på ett svar/bemötande av ditt inlägg.

Gråvatten (BDT-vatten) behöver inte vara en miljöfara. Det räcker oftast med markinfiltration för att fixa det. Jämför gärna med reglerna för att tvätta bilar.
Förbjudet på gatan med dagvattenbrunnar men ok på gräsmatta eller grusplan.
Lokala regler kan förekomma.

Frågan:
Blir det någon skillnad om jag står utanför bilen och duschar och diskar?

Diskar du i det fria och tar hand om gråvattnet så ok.
Dushar du i det fria så är det nog försumbart, kan inte finna lagrum mot det.
Dock kan ju markägarn ha åsikter.

Mängden gifter i gråvattnet är ju okänt för de flesta men som sagt det är benämnt gråvatten och skall inte släppas ut hur som helst. Frågan kan naturligtvis dras till sin spets. Är det t.ex. ok att skölja ur sin "tomma"gråvattentank på sin grusplan vid hemmet.
Jag skulle görat men rätt eller fel.....?


Att man inte häller ut gråvatten hur som helst är väl självklart oavsett vilka andra miljö faror man vill jämföra med. Man har ju inte mandatet att skapa egna regler.

Att sätta gråvatten i paritet mot andra miljöfaror är inte konstruktivt enligt mig.
Fritidsbåtarna har sitt stålbad framför sig. De skitar verkligen ned, men det håller ju inte en båtägare med om. Eller?

Så om vi följer reglerna angående grå-vatten gör vi vårt, såhoppas vi att de andra gör sitt.
Till slut det klassiksa urskuldandet, var och varannan husvagnsägare har hål i botten av gråvatten kärlet! Ja på vilket sätt det beteendet oss. Vi tar väl ansvaret för vårat?

Mvh/ Erik

Ps. Jag brukar kissa bakom en gran ibland.:twitcy: Ds

EPersson... ... ..
Saknar ditt svara på (om det nu finns nummer i svisses inlägg?) #3... ;)

EPersson, du verkar insatt i miljöfrågorna, Svisse skriver:
Blir det någon skillnad om jag står utanför bilen och duschar och diskar?

Alltså inte som du uttrycker det; "jagandet" utan Svisse frågar; vad är skillnaden?

EPersson en quiz:
Om du nu inte diskar utan äter på papp-tallrikar, borstar dina tänder i bilen, duschar på camping...
Hur mycket tensider släpper du då ut med gråvattnet?

Gråvatten i paritet till vardags händelser...
* När du tankar din bil, spiller du ut 30ml bensin/diesel på marken/år
* Du kör 20km extra med bil/mån. för att lämna 2 påsar till miljöstationen
* Du köper aluminium burkar, men endast 65% återvinns

Jag ser inte att Svisse önskar diskutera något "övrigt"?, ser mer ut som att han ställde nedan fråga!

Vänl. Magnus
 
Toppen