• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad grillar ni med?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag hörde just på Nyheterna att det var farligare med gasolgrill än med kolgrill. Så gott folk, vad använder ni för grillar när ni är på resande fot?
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vad grillar ni med?

Vi använder 3 st olika grillar. Vid "enklare" grillning som t. ex. korv och dylikt använder vi-engångsgrill-.
Vid lite mer att grilla använder vi en gasolgrill och till längre grillning Cobbgrillen. Alltså en grill med grillkol, hls nr 35:D
 

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024
Sv: Vad grillar ni med?

Vi använder gasolgrill när vi är ute med husbilen,har tyckt att det är säkrare än med grillkolen. Campade en gång på campingen i Kålmården där brandkåren hade flera utryckningar under natten på grund av att många slängde grillkolen i soptunnorna och lite här och där. Har också trott att det var lite bättre hälsomässigt med gasol än kol.
Efter senaste larmrapport får vi koka biffen.
Jag kommer även i fortsättningen att använda det som passar vid just det tillfället och omständigheter; gasol ibland och kol ibland.
HBK 84
:wub: :wub:
 
Senast ändrad:

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Vad grillar ni med?

Hejsan
vi använder engångsgrillar när vi är på resande fot/hjul och när vi står på campingen (säsong) så använder vi en vanlig grill på tre ben och grillar med kol:spinny:

MVH Phoenix, HBK 373
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vad grillar ni med?

gasol så klart för min del
på vilket sätt skulle gasol vara farligare än kol? handlar det om innehållet i den grillade maten eller olycksriskerna vid användningen av gasol kontra kol kombinerat med tändvätska?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vad grillar ni med?

Det skulle vara temperaturerna som ställer till det, kolgrillens blir så mycket högre att de giftiga ämnena förbränns bättre än med gasolgrill, men allt är ju farligt har dom snart kommit fram till så jag fortsätter nog med både kol o gasol.
Mvh Pelle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vad grillar ni med?

Håller med föregående inlägg.

Allt är farligt.

Det är farligt att leva, det kan man Dö av, hls
Kurt.b
:confused:
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Vad grillar ni med?

Vi har gasolgrill och vi kommer att fortsätta med detta.

:mad: Hasse och Lena
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Vad grillar ni med?

Jag kör åxå med Cobb grillen men har inte fått rätta klämmen på den "avancerade" apparaten ännu!
Att det ska gå att grilla med endast 4-5 briketter verkar inte stämma när jag använt den!
Delge mig goda råd för förmodligen är det bara jag som inte använt den på rätt sätt ännu!
Förövrigt så ska det enligt mig användas kol för den rätta känslan!!!!
Men smaken är ju som bakrutan på en gammal PV!:wideeyed:
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Vad grillar ni med?

Hej på er, vi använder en liten klotgrill på tre ben, när det är färdiggrillat lägger vi på locket så slocknar det snart. ingen risk att fyra på någonstans,gott blir det, tar reda på briketterna som finns kvar, det spar mycket:wink: Pelle
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vad grillar ni med?

Till Crystal:
Vi har testat med 8 till 9 briketter och då blir det bättre.

Men vi har inte riktigt blivit "Tarzan" på Cobb-grillen än, vi jobbar på de.
Hälsningar från kurt.b
;) :D
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Vad grillar ni med?

En viktig detalj är att inte grilla när det finns öppna lågor utan att vänta till det blir glöd eller att hetta upp lavastenarna (gasolgrill) för att sedan grilla på sparlåga.
Sotig matvara är inte bra för att uttrycka det milt.
Grilla, inte kremera för att uttrycka det rått.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad grillar ni med?

Det blev en del olika synpunkter på grillapparaturen.

I förra husbilen hade vi en vertikalgrill. Diplomat hette den och var riktigt bra. Inget os och lätt att få lagom hetta. Någorlunda lätt att hålla ren dessutom. När vi köpte nuvarande husbil hittade vi ingen sådan så vi köpte en Partygrill från Campingaz. Vi har använt den en gång. Dummaste grej vi någonsin har investerat i :mad: ! Blåser det aldrig så lite är det stört omöjligt att få någon acceptabel temperatur. Idiotisk grej. Det har blivit engångsgrillar efter det i väntan på något bättre.
 

Kjenyh

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Luleå
HBK-Nr
154
Medlemskap
2024
Sv: Vad grillar ni med?

Hej!

Vi använder "Son of Hibachi". När man tänder kan man använda småved, näver eller tändblock. Det blir en fin skorstens effekt. När man grillat klart klappar man ihop den och stoppar in den i väskan så slocknar den. Använder man briketter kan man använda den ett par gånger på samman laddning.

Kjelle
 

mallard

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
282
Medlemskap
2025
Sv: Vad grillar ni med?

Hej på er!
Har förnågon månad se´n införskaffat den förträffliga grillen Cobb! En riktig pärla, man använder briketter, ca 1timmes grillning under lock per kilo kött, utan passning! Kandet vara bättre!
Grilla vidare!!
hälsninga Jan o Kicki
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Vad grillar ni med?

Hej Kjenyh.
Det låter väldigt praktiskt,men vill du förklara för en novis
vad det hela går ut på?
Jag har aldrig hört talas om en Son of Hibachi.
Mvh/LLasse
 

mallard

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
282
Medlemskap
2025
Sv: Vad grillar ni med?

Hej Crystal!
Vi brukar använda ca 10 st briketter per kilo kött. fter halva grilltiden vänder jag köttet men det är egentligen inte nödvändigt. Håll ut den é suverän
Jan o kicki iMallarden
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vad grillar ni med?

Vi använder engångsgrill, kolgrill eller gasolgrill beroende på omständligheterna. Allt smakar lika bra beroende på att grillmästaren (Hasse) kan sitt jobb. Jag älskar vidbränt, svart kött och det lär väl inte var hälsosamt.
:D
Det är farligt att leva, man kan faktiskt dö!:mcride:
 
Toppen