• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vad får man för pengarna

F

F.d. 25203

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Jag tror Niessmann+Bishof Flair är riktigt bra bilar som bygger på Ivecos chassi. Lika så större Carthago är bilar med bättre kvalitet. Finns många fler. Men tyvärr är det många husbilsfabrikörer som bara tittar på pris och Fiats förmåga att leverera i den takt som fabrikanterna vill. Det är dyrt att ha för många i lager, eller stå still i väntan på nya chassin.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: vad får man för pengarna

Tyvärr bygger inte Eura Mobil några bilar på annat chassi än Fiat Alko

Tråkigt vad ni råkat ut för. Jag tror ändå Eura är över genomsnittet när det gäller stabilitet på själva bodelen. Håll oss gärna informerade om hur det går och hoppas att ni inte fastnar så länge i väntan på reservdelar. Fiat har tyvärr inte så bra ryckte där heller.:(
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025
Sv: vad får man för pengarna

För många så är husbilsköpet en riktigt stor investering och vi tror givetvis alla och envar att vi köpt det allra bästa. Det har vi säkert gjort också för sanningen är den att det är rätt likartad kvalitet med småfel på lite olika sätt rakt igenom. Att en växellåda havererar torde knappast fälla den angivna tillverkaren. Hur många personbilsägare med sekventiella lådor är det inte som fått erfara havererade växellådor de senaste 5-6 åren ?
Sågade vi de tillverkarna jäms med fotknölarna...? Nej, vi måste inse att allt kan hända med våra teknsikt avancerade fordon, men det är sällan det förekommer rena serie-fel.

Att nu flytta sitt fordon runt i landet Sverige ter sig knappast som någon större utmaning.
Allt fler inser möjligheterna med att ta sig ner genom Europa och möta värmen under
åtminstonde några dagar om året.

Det gäller dock att förstå att vad gäller vår förväntan på fordonsleverantör och försäkringsbolag så ökar deras ovilja och minskar deras förståelse för situationen med avståndet från svensk gräns i kvadrat.

Jag talar av egen erfarenhet då jag genomled förra sommaren med en rimligt ny bil där två kolvar sprack i södra delen av Frankrike på andra semesterdagen. Därifrån till dess att jag fick tillbaka min bil till Sverige och renoverad tog det i stort sett 11 veckor. Jag hade varenda försäkring som gick att uppbringa men sommaren var då absolut till ända oavsett...

Det är nog lätt att känna alltför stor trygghet för att man tror sig valt en seriös leverantör och dessutom försäkrat sig upp över öronen.

Men handen på hjärtat. Hur många har verklig erfarenhet att att praktiskt hamna i en "nödsituation" utomlands och inser vad det kräver av oss som försäkringstagare ?

Jag menar att det är hart när omöjligt att läsa sig till hur allt kommer att fungera, eller inte fungera. Man blir mer och mer förvånad i takt med antalet samtal man har med försäkringsbolaget, och i takt med antalet nya försäkringsagenter man kopplas samman med. Sydeuropeiska försäkringsbolag, som ofta agerar som partner till vårt svenska när det väl händer något, har en för oss nordbor rätt burdus hantering av sina kunder och de företag som efterhand involveras för att försöka hjälpa till (bärgare, verkstäder, hotell etc).

Mina bästa tips från verkligheten !
Se till att du har alla papper klara och med dig inkl alla de telefonnummer som krävs.
Ha alltid din GPS igång så du kan ange din position för att få hjälp.
Agera "krävande slavdrivare" och se till att få EN enda kontaktperson hos försäkringsbolaget som hanterar ditt fall.
Förvänta dig ingenting och välj att agera själv, klokt och med omdöme, om ingenting händer.
Det är endast du själv som kommer att få saker och ting att hända.
Var beredd på att du kommer att få vänta.

Jag delar med mig av en erfarenhet.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: vad får man för pengarna

Bilen är nu repad den blev klar i går, men frågan är håller den bara 650 mil till.
Ja att tro att försäkringsbolagen fixar allt lätt och elegant den tron kan man glömma fick mobilräkningen på alla telefonsamtal till Fiat campar det blev inte billigt historia kan man lugnt påstå
 
Senast ändrad:

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025
Sv: vad får man för pengarna

Hej Birgitta och Göran (Narog1011) !

Jag skulle tro att ni kan känna er alldeles trygga och att bilen kommer att fungera
perfekt från och med nu vad gäller växellådan.

Det är nog rätt lätt att drabbas av lite "ångest" efter ett haveri, oavsett vad det handlar om. Man börjar lyssnar på varenda litet "ovanligt" ljud som uppkommer under färd. Detta avtar i takt med antalet timmar man kör och förstår att allt faktiskt fungerar klanderfritt.

Slappna av och njut av resan med er fina bil !
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Var det lamellen som lossnat från lamellcenrtum.Det var det på våran bil.Det tog 7 veckor att laga så ni har tur ändå.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Bilen är nu repad den blev klar i går, men frågan är håller den bara 650 mil till.
Ja att tro att försäkringsbolagen fixar allt lätt och elegant den tron kan man glömma fick mobilräkningen på alla telefonsamtal till Fiat campar det blev inte billigt historia kan man lugnt påstå


Tror det håller längre nu, antagligen var det något tillverkningsfel på grejerna. När bilens vikt ligger på drivlinans max gräns hela tiden, så blir den känslig för minsta lilla misstag i tillverkningen. Men nu är grejerna bytta och förhoppningsvis håller bilen ihop nu.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Hej
Du köpte väl en ny bil med FIAT- chassi? Stämmer det eller har jag fattat fel? Jag köpte en ny bil 2011 med FIAT-chassi och där ingick Europagaranti i köpet. Har inte du det?
Varför jag frågar dig beror på att jag hade fel på bilens drivlina och vi fick detta i Tyskland. Jag skulle i så fall kunna tala om hur vi löste det ekonomiska med kostnader för hotell, kläder, mat, transporter och telefonkostnaderna. Vi fick "slåss" och hota men vi lärde oss hur man gör i dessa lägen.

Hör av dig om du tror att det kan hjälpa dig.

Hälsn. Vilgot
 
F

F.d. 23710

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Fiat är nog en bra bil så länge man håller sig till lättare modeller. Men för tyngre bilar skulle jag nog inte välja Fiat.

Dessutom börjar allt fler tillverkare bygga på iveco idag. Se på niessman som bara använder Iveco för Flair serien idag

Tja. Det går inte att dra lastbil med personbils motor och växellåda.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: vad får man för pengarna

i min gamle fiat från 2000 sitter det en iveco motor.....så den är nog en lastbil?

Fiat största motor byggs av Iveco och är i grunden samma motor som Iveco använder i sina egna bilar, men ändå inte riktigt. Innanmäte styrsystem och hästkrafter är identiska, och det räknas som samma motor. Motorer som sitter i Ivecobilar har dock ett annat motorblock som sitter längsmonterat i bilen eftersom den är bakhjulsdriven, medan Fiats sitter tvärmonterad. Blocket är aningen kraftigare i Iveco bilarna än det som sitter i Fiat. Det som skiljer mest är koppling och växellåda som är betydligt kraftigare i Iveco bilarna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: vad får man för pengarna

Jeg må korrigere deg litt Henrik, 3.0 liter motoren er identisk når en tar utgavene med samme turbo. Det om skiller er motorfestene og veksellådan.
Tidligere benyttet fiat utgaven med enkel turbo som ga knapt 160 hk og Iveco benyttet en variable turbo som ga 177 hk. Begge mistet omlag 10 hk når det ble montert partikkelfilter, senere er det kommet nye turbovarianter og krefter opp til 220 hk (brukes i noen markeder utenom europa som Iveco 70C220).

Endret utveksling gir en helt annen følelse av kraft, ser dette spesiellt godt på Iveco Daily 4x4 med 177 hk motor samme 6 trinns låda som på "normale" Daily, men med en 4-trinns tilsatslåda. På laveste steg av de 24 er det veigrepet på alle 4 hjul som gir seg først, motoren merker knapt at det bli tungt. Toppfarten på dette laveste veksel passer bra for å holde følge med en rullator :D
 
Toppen