• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vad får man för pengarna

F

F.d. 30349

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Väldigt tråkigt et ni råkat ut för. Jag kan bara önska er lycka till och hoppas det löser sig för er
Bengt
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Det tände sig en motorlampa för mig. Jag kontaktade Hedins i Uddevalla, jag fick en tid. Jag talade om att det inte var bråttom, då vi inte ska använda bilen före april. De tog väl hand om bilen, bytte glödstiften och reläer, de ställde även in ljusen. Efter två veckor ringde de och talade om att bilen var färdig. Jag frågade vad det kostade, de svarade att det var gratis, garantin gäller. Jag är överst nöjd med Hedins i Uddevalla.
Tråkigt att höra att andra råkar illa ut.
 
J

Jarn

Guest
Sv: vad får man för pengarna

2013 och 2014 har Fiat inga tyngre än 4005 kg totalvikt. 250 står för hjulbasen i tum.

Broschyr

Fiat Ducato chassie efter 2007 har modellkod X250.
När det gäller bilen jag nämnde i exemplet så är det visserligen Alko chassie, men det är ju bara bakre halvan av bilen.
Påverkar ju inget alls på själva drivlinan fram, som det var det som diskuteras i tråden.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: vad får man för pengarna

Beklagar att ytterligare en husbilsköpare blivit lurad. Fiat är störst därför att de lyssnar på vad husbilsbyggarna vill ha och att de kan leverera. Priset är också lägst vilket byggarna gillar. Ducato är billiga distrubutionsbilar som är gjorda för 3,5 ton och 5 till 6 års tjänst.
Husbilsbyggarna byter bakdelen till alko och med en extra axel och luftfjädring har man trollat fram ett 5,5 ton chassi med en drivlina byggd för en halvlastad 3,5 ton plåtis i stadstrafik. Är det då konstigt att det blir problem? Jag har själv en liknande bil och har redan efter 2 tusen mil och två år haft avgasproblem samt fått byta olja efter ca 800 mil då den maxbelastning som husbilen på 5 ton genererar skitar med oljan i förtid. Lägger man sedan till en felaktig utväxling på backen bävar man för vad som kan komma. Tyvärr blir värdeförlusten hissnande stor om man vill byta in sin nyköpta tvåriga bil till en med ett riktigt chassi och sådana bilar är också mycket dyrare. Vi är många som fallit för reklamen om fina bilar till bra pris men fått skräp. Som tur är verkar husbilsdelen på min bil vara problemfri efter mindre justeringar av kosmetisk art. För fiat ger jag dock inte mycket.:mad:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.437
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Sv: vad får man för pengarna

Vår carthago har en totalvikt på 4500 kg och med drag får jag dra 1600kg
Och när jag drar ett släp får jag ha en max sammanlagd bruttovikt på 5850kg.
Detta enligt transportstyrelsens fordonsuppgifter.

Med narogs 1011 eura med tre axlar så får denna bilen också dra ett släp på 1600 kg. Men vid körning med släp får man ha en max sammanlagd vikt på 6000kg.
Trelitersmotorn i Fiat och Iveco är väl i grunden samma men med lite högre hästkraftsuttag, annan växellåda och bakhjulsdrift på Ivecon.
Vår bil fick också ny koppling på garantin av förra ägaren.
Den har sedan fungerat fint den tiden vi har haft den.
Hoppas det fixar sig så smärtfritt som möjligt.
Hälsn. Krister.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Fiat är nog en bra bil så länge man håller sig till lättare modeller. Men för tyngre bilar skulle jag nog inte välja Fiat.

Dessutom börjar allt fler tillverkare bygga på iveco idag. Se på niessman som bara använder Iveco för Flair serien idag
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: vad får man för pengarna

Fiat är nog en bra bil så länge man håller sig till lättare modeller. Men för tyngre bilar skulle jag nog inte välja Fiat.
Dessutom börjar allt fler tillverkare bygga på iveco idag. Se på niessman som bara använder Iveco för Flair serien idag

Mellan 5,5 ock 7,5 tonn finns väl nära på bara Iveco-chassin att bygga på??
Vet ej om M.A.N. produserar chassin i den här viktklassen,eller Mercedes??

Ottar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: vad får man för pengarna

Ottar du er inne på et meget vesentlig punkt, tradisjonelle lastebiler starter i dag på 8 tonn - kan registreres på 7,5. Her finnes mange alternativer.

I klassen under 7500 kg totalvekt men over 5500 er det meget tynt fra europeiske produsenter. Iveco Daily transporter er der alene etter MB Sprinter 6 tonn ble droppet ved siste store modellendring. VW Crafter stopper og på rundt 5 tonn. MB Vario er det eneste alternativ, selv om de også starter på 7500 kg så er chassivekten ikke mye høyere enn for Daily.

På det internasjonale plan finnes det noen japanske merker som har små lastebiler: FUSO Canter og ISUZU finnes tilgjengelig i Europa, Toyota og Mazda sine leveres hovedsaklig med høyreratt.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: vad får man för pengarna

En liten miss uppfattning här. De startar inte på 8 ton, det är maxgränsen för de lättaste modellerna. Så att bygga ett fordon som väger 4-5 ton på ett sådant chassi borde vara optimalt. Då har man gott om lastvikt och ligger inte hela tiden på max vad fordonet tål.

Det är vanligt att man bygger på man 8800 kg chassi, men när husbilstillverkaren registrerar bilen skriver dom ner totalvikten till 7490 kg för att klara C1 körkortskraven, samt att det finns i Tyskland speciella hastighets lagar för bilar under 7500 kg.

Min bil har en totalvikt på 7490 kg totalvikt som husbil, byggd MAN lastbil chassi som original hade 8800 kg totalvikt. Inget säger man måste utnyttja hela totalvikten, när man bygger husbil, det går lätt att ta bort ett blad i bladfjädern så blir den mjukare och passar för ett bygge på 5500kg eller har den luftfjädring ställer man bara ner normaltrycket i bälgen.

Det var någon som förundrade sig över varför Iveco kan dra tyngre än Fiat med samma motor. men det är inte riktigt hela sanningen. Iveco har samma motor men den är längsmonterad och har en kraftigare koppling och växellåda. Orsaken till att Ivecon orkar dra mer är att den har högre utväxling, anpassad till en tyngre bil. Genom att utväxlingen blir högre blir kraften på motorn lägre, men topparten blir också lägre. Jag vill minnas att jag läst någonstans att ivecos motor som är byggd för att vara längsmonterad har ett kraftigare motorblock. Men det ska jag inte svära i sten, ska se om jag hittar uppgifterna igen.

Iveco har totalvikter från 3200 kg till 7000 kg på egna bilarna.
 
Senast redigerad av en moderator:

Master

HBK Medlem
Inlägg
964
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Sv: vad får man för pengarna

Har du sett en fiat ducato med 5500 kg totalvikt kanske?
Skulle chassi motor och låda vara byggda för den vikten, hade nog Fiat själva sådana fordon. Fiats tyngsta modell har en totalvikt på 4005 kg

Fiat godkänner totalvikter upp till 5500kg, men tyvärr är de egentligen inte konstruerade för det. Så husbilsfabrikanterna gör egentligen inget fel. Men vill de kunna garantera drift utan problem bör de nog välja ett kraftigare chassi för de största varianterna. Men det är så mycket billigare att bygga på Fiats framhjulsdrivna chassi att de bryr sig inte. Vinstmarginalerna blir sämre om de måste välja ett dyrare chassi.

Det är ju trots allt samma motor och låda i stora Fiat husbilar som i en liten Fiat plåtis.


När jag tittar på husbil så är ett av kraven att chassi tillverkaren ska använda chassit själva till minst lika tunga fordon. Då har man lite bättre odds att konstruktionen är tillräckligt stark.

Fiat Ducato

Om man tittar i teknisk specifikation så får en Ducato x250 dra 2500 kg släpvagn. Med ett chassie på 3500 kg så får man en tågvikt på 5500 kg och det måste ju vara en vikt som den är byggd för, jag ser ingen skillnad på att man bygger ett chassie för en husbil och får en vikt på 5500 kg. Drivlinan måste ju ändå vara byggd för den belastningen, tänker jag fel?

Kenneth
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Om man tittar i teknisk specifikation så får en Ducato x250 dra 2500 kg släpvagn. Med ett chassie på 3500 kg så får man en tågvikt på 5500 kg och det måste ju vara en vikt som den är byggd för, jag ser ingen skillnad på att man bygger ett chassie för en husbil och får en vikt på 5500 kg. Drivlinan måste ju ändå vara byggd för den belastningen, tänker jag fel?

Kenneth

Korrekt, och det är just därför Fiat godkänner 5500 kg på bilar med modifierade chassin, av typ ALKO. Men då ska man komma ihåg att hänger man en släpvagn efter kommer tågvikten att överstiga vad Fiat drivlinan är byggd för. Dessutom räknar man knappast att en Dukato skåpbil ska gå med fullastat skåp och fullastat släp 100% av tiden.

Det är helt korrekt han skriver att man håller sig inom max tågvikt som Fiat uppger drivlinan ska klara.
Det jag vill påpeka att de säljer inte själva en bil som har så hög vikt utan vill ha lite marginal.
Är det bra att ligga på gränsen hela tiden?
Ligger man på gränsen hela tiden så kommer minsta misstag i bygget av drivlinan att visa sig genom förtida haveri som trådskaparen så beklagligt råkat ut för.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: vad får man för pengarna

Mycket förvånande att det händer på en imprtbil men man kan alldrig upphöra att förvåna sig, hoppas ni får ordning på det.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: vad får man för pengarna

Mycket förvånande att det händer på en imprtbil men man kan alldrig upphöra att förvåna sig, hoppas ni får ordning på det.

Vad menar du? Finns det svenskbyggda Fiat, vad det sitter får bodel på chassit har väl ingen betydelse för kopplingen men det förstår du väl.

Lars
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: vad får man för pengarna

jag föstår mycket väl utan skryt kanske mer än de flesta, det var inte kopplingen jag tängte på, men om jag läste rätt så hade där varit fler fel som nämdes i början och sådant har fått reda på att det fins inte på inprterade kvallitets bilar, endast på svenskbygda, eller hur.
 
K

Kenneth E

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Verkligen tråkigt att detta händer er, speciellt när man är full av förväntan för att få en trevlig upplevelse med den nyinskaffade husbilen.
Men som man säger : efter regn kommer sol. Så hoppas det löser sig på bästa sätt.
Kan berätta att det är strålande sol och 7 grader varmt i Borgholm.

Lycka till.
Kenneth - Borgholm
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.975
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025
Sv: vad får man för pengarna

jag föstår mycket väl utan skryt kanske mer än de flesta, det var inte kopplingen jag tängte på, men om jag läste rätt så hade där varit fler fel som nämdes i början och sådant har fått reda på att det fins inte på inprterade kvallitets bilar, endast på svenskbygda, eller hur.

Tänk...., att kunna vara så barnslig vid 75-års ålder.
Och vad säger man om denna fjantiga urspårning på trådskaparen
olyckliga situation.
// Janne
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: vad får man för pengarna

jag föstår mycket väl utan skryt kanske mer än de flesta, det var inte kopplingen jag tängte på, men om jag läste rätt så hade där varit fler fel som nämdes i början och sådant har fått reda på att det fins inte på inprterade kvallitets bilar, endast på svenskbygda, eller hur.

Om jag förstår dig rätt så menar du med "inprterade kvallitets bilar" är bilar byggda i utlandet & "svenskbygda" är bilar byggda i Sverige.
Att svenskbyggda bilar typ STX, HUGO, KABE, Nordic & Polar m.fl. skulle hålla en sämre kvalitet än bilar byggda utomlands är högst osannolikt & sannolikt inte byggt på fakta. Men det är klart att om fakta kunde uppvisas så skulle jag omedelbart ta tillbaka detta inlägg. I annat fall håller jag med AAKE, en BU-KNAPP vore bra att ha.

Bennie
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: vad får man för pengarna

Att bodelarna har problem både på importbilar och de som byggs i sverige tror jag ofta beror på jakten på låg vikt. Detta har ju i sig grunden i att vi inte har bra chassie att bygga på om man inte köper riktiga lastbilschassie för en merkostnad på mästan miljonen. Tittar man noga på våra byggen hittar man vatten och avloppsledningar mera lämpade för dockhus än husbilar. Jämför man sedan priserna från ex Kama för reservdelar med ex Bauhaus priser för riktiga grejor ser msn att det är vikten som styrt. Plastskräpet är ofta dyrare än riktiga grejor.
Om man sedan tittar vidare på snickerier så finner man lösningar med fannerade skal och vellpapp i kärnan. Sådant skräp håller inte länge i en husbil med tempraturväxlingar och vibrationer. Hyllor sittande i platbeslag är också vanligt på billigare husbilar. Bsdrumsdörrar med lås och handtag i plast är också vanligt. Allt detta för att hålla vikten nere. Att bygga på riktigt chassi och med hemmakvalitet på bygget vore vara det bästa men då blir det troligen för dyrt att köpa med de små serier som husbilar ändå byggs i. Till dess får vi nog leva med nuläget och justera och byta ut allt som går sönder efter hand men om lottovinsten slår till så blir det en Volkner byggd med villakvalitet på allt.:)
 
Toppen