• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vad får man för pengarna

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
:mad: jag och min kära hustru köpte oss en ny Eura Mobil Integra 2014 för 1,5Mj kronor och trodde oss att nu har vi fått en riktigt kvalitetsbil men ack vad vi bedrog oss. Vi planerade och började vår vad vi tycker vår livs resa till Spanien men nu börjar det likna vår största mardröm.
Under resans gång började det uppstå småfel efter småfel, saker lossnade eller slutade fungera men det kan vi kanske leva med. Men efter 650 mil rasade kopplingen på vår robbotväxellåda i Torrox Costa nära Malaga och då trodde vi att det bara var att ringa Fiatcamper så fixar dom det, och efter som jag var lite försiktig tog jag också Falks Europa assistans och nu är vi heltäckta men ack vad vi bedrog oss. Först har vi fått ringa till ett 20tal telefonsamtal till fiatcamper som visar sig vara Falks assistans. Nästa gång jag köper en försäkring skall jag ringa och få höra hur trevligaskaderegleraren är innan jag slår till. Vi lämnade in vår bil i tisdags och vet inte när vi får den, vi har nu bott på hotell i tre nätter men nu har vi igen stans att eventuellt att bo för att det ingår inte boende tills bilen är klar (det sas inget om det vid köpet av försäkring) Så dom som kallar Eura Mobil för kvalitetsbil tror jag inte på längre jag har fått lära mig att det är en gör det själv bil för 1.5 mijoner och lita inte på FALKS försäkring
utan kolla mycket noggrant vad för reservdelar ni behöver med er (ev. till en ny bil) Hoppas att ni andra har det bra för det har inte vi
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Fan va tråkigt! Lycka till lr vad säger man?
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.346
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2025
Sv: vad får man för pengarna

Mycket tråkigt att höra hur illa det kan bli vid en "större" affär
Ett bra tips som kan vara användbart vid större affärer, typ köp av ny husbil,
Skriv en funktions/kravspec. på vilka funktioner, vilken utrustning objektet skall innehålla samt leveranstid, tillsammans med säljaren går Du igen dokumentet och gör event. justeringar varefter båda parter skriver under dokumentet.
Kan kanske tyckas vara lite överarbetat, men vid en tvist råder inga oklarheter om ansvarsfrågan.

Lycka till med ER fortsatta resa
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Hej jag har sett dina inlägg tidigare där du varit så positiv. Jag skrev och
varnade också för fuktskador som mång drabbats av, även jag samt
växellådan.
Det är oerhört dåligt när man köper så dyr bil som du gjort.
Fiat ger jag heller inget för, det är en fullständig gåta hur de kunnat bli så
stora!
Hoppas dock att det kan lösas på något sätt, jag lider med dig.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: vad får man för pengarna

Vi har inga problem med vår husbilsfirma det är försäkringsbolagen och husbilsfabriken och Fiat vi har mycket lågt förtroende för. Man tror inte i sin vildaste fantasi att en koppling (lamellerna) skall rasa efter 650 mil, när det gäller bilen Fiatdrivlinan så kan man så här i efterhand tänka om dom har diminsionerat den för en bil med totalvikt på 5300kg eller så har inte Eura Mobil ställt krav på en kraftigare sådan. För om det är samma delar i en plåtis som en stor tung husbil så kan man undra vad som händer?????
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: vad får man för pengarna

Jag beklagar denna tråkiga situation som ni råkat ut för. Om jag vore du skulle jag kontakta säljaren & berätta det hela. Är han seriös så löser han er prekära situation. Om inte begär att han tar tillbaka bilen som i mitt tycke är ett skitexemplar. Jag tycker att för 1.400000:- har man rätt att ställa krav på att bilen skall hålla högre kvalitet än vad du fått. Eftersom du inte har köpt bilen av Euramobil eller Fiat skall du bara hantera ärendet med säljaren som levererat bilen & fått betalt för denna. Acceptera inte att bli bollad mellan Fiat, Falk & Euramobil eftersom du inte köpt bilen från någon av dom utan av säljaren.


Lycka till
Bennie
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
916
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: vad får man för pengarna

Jag som har en Eura byggd på Mercedes kan bara säga att den fungerar utmärkt :) Man kanske inte ska snika på en investering i den storleken.. utan välja ett hus byggd på Mercedes som uppenbarligen är kraftigare och har flera modeller för större vikter.

Att fiat själva säger att deras drivlinor inte är byggda för så stora vikter borde ju i sig vara en varningssignal. Samt att de anser att en motor och drivlina bör bytas vid 25 - 30 000 mil. Då är ju MB:n knappt inkörd ;)

När det gäller ert missöde skulle jag nog kontakta mitt försäkringsbolag för hemförs och se vad som täcks i den. Ofta ingår ju reseskydd i olika former, det kan ju tänkas att de står för boende undertiden som ni är utan bilen.

//Freddy
 
F

F.d. 9667

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Hej!
Mycket tråkigt att höra att ni fått så stora problem.Jag tror dock inte att problem kan relateras till vad bilen kostat i nypris.Vår Adria coral 2011 kostade ungefär 50% mindre och den var det bara problem med första sommaren.Det var 21 st fel och brister inte i bildelen som fungerat perfekt (Fiat) utan i bodelen.Allt är åtgärdat inom garantin men tyvärr har jag svårt att lita på husbilen då jag upplever kvalitetsbrist.
Lasse
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: vad får man för pengarna

Att bilen går sönder är en sak! Men att försäkringarna krånglar gör saken änn värre. I reklamen för Fiat så står det hur väl de tar hand om en och lagar bilen på kortast möjliga tid! Det måste vara något finstilt som man missat.

Man blir förbannad!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.306
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: vad får man för pengarna

Tråkigt med alla problem ni fått. Fiat delen har ju tydligt beskrivits men vad har det varit för problem med Eura delen (påbyggnaden)?
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Fiat är byggda för en vikt på max 3800 kg. Sen lägger husbilsåkare en axel till och får köra med 5500 kg. vist det är två bromsande hjul till och första bakaxeln får avlastning. Men varken motor eller låda är byggda för sådan vikter.

Det är många som har större husbilar på Fiat som har kopplingsproblem och växellådasproblem.

Därför rekommenderas tyngre Iveco eller Mercedes som chassis. själv valde jag MAN chassis, då vet man de håller.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Fiat är byggda för en vikt på max 3800 kg. Sen lägger husbilsåkare en axel till och får köra med 5500 kg. vist det är två bromsande hjul till och första bakaxeln får avlastning. Men varken motor eller låda är byggda för sådan vikter.

Det är många som har större husbilar på Fiat som har kopplingsproblem och växellådasproblem.

Därför rekommenderas tyngre Iveco eller Mercedes som chassis. själv valde jag MAN chassis, då vet man de håller.

Var har du fått den informationen ifrån? Den borde kanske vidarebefordras till de flata husbilsfabrikanter som verkar ovetande om det.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Har du sett en fiat ducato med 5500 kg totalvikt kanske?
Skulle chassi motor och låda vara byggda för den vikten, hade nog Fiat själva sådana fordon. Fiats tyngsta modell har en totalvikt på 4005 kg

Fiat godkänner totalvikter upp till 5500kg, men tyvärr är de egentligen inte konstruerade för det. Så husbilsfabrikanterna gör egentligen inget fel. Men vill de kunna garantera drift utan problem bör de nog välja ett kraftigare chassi för de största varianterna. Men det är så mycket billigare att bygga på Fiats framhjulsdrivna chassi att de bryr sig inte. Vinstmarginalerna blir sämre om de måste välja ett dyrare chassi.

Det är ju trots allt samma motor och låda i stora Fiat husbilar som i en liten Fiat plåtis.

När jag tittar på husbil så är ett av kraven att chassi tillverkaren ska använda chassit själva till minst lika tunga fordon. Då har man lite bättre odds att konstruktionen är tillräckligt stark.

Fiat Ducato
 
J

Jarn

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Har du sett en fiat ducato med 5500 kg totalvikt kanske?
Skulle chassi motor och låda vara byggda för den vikten, hade nog Fiat själva sådana fordon. Fiats tyngsta modell har en totalvikt på 4005 kg

Fiat godkänner totalvikter upp till 5500kg, men tyvärr är de egentligen inte konstruerade för det. Så husbilsfabrikanterna gör egentligen inget fel. Men vill de kunna garantera drift utan problem bör de nog välja ett kraftigare chassi för de största varianterna. Men det är så mycket billigare att bygga på Fiats framhjulsdrivna chassi att de bryr sig inte. Vinstmarginalerna blir sämre om de måste välja ett dyrare chassi.

Det är ju trots allt samma motor och låda i stora Fiat husbilar som i en liten Fiat plåtis.

När jag tittar på husbil så är ett av kraven att chassi tillverkaren ska använda chassit själva till minst lika tunga fordon. Då har man lite bättre odds att konstruktionen är tillräckligt stark.

Fiat Ducato

Nja, det där med tyngsta vikten på Fiat var nog lite fel.
En vän till mig har en Bürstner Argos med 5.000 kg totalvikt på Fiat 250 chassie.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Fiat är byggda för en vikt på max 3800 kg. Sen lägger husbilsåkare en axel till och får köra med 5500 kg. vist det är två bromsande hjul till och första bakaxeln får avlastning. Men varken motor eller låda är byggda för sådan vikter.

Det är många som har större husbilar på Fiat som har kopplingsproblem och växellådasproblem.

Därför rekommenderas tyngre Iveco eller Mercedes som chassis. själv valde jag MAN chassis, då vet man de håller.

Lider verkligen med Er och det stämmer att dom inte gör sin hemläxa utan plockar bara på utan att förstärka lådor, det säger sig själv att det blir belastning med dubbla vikten mot avsedda. Robotlådorna är ett ämne som det går skriva spaltkilometer om men det har nog redan gjort, men många verkar nöjda och man får hoppas att det blir så. Kvalitetsbilar som begrepp kan vi skrota när efterkontrollen är noll, det har inget med priset att göra. Sen tycker jag att det är fel att dra in andra märken det ger inte den som drabbats ingen sympati utan bara strör salt i såren utan lite sympati passar bättre.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: vad får man för pengarna

Nja, det där med tyngsta vikten på Fiat var nog lite fel.
En vän till mig har en Bürstner Argos med 5.000 kg totalvikt på Fiat 250 chassie.

Tyngsta Fiat chassi är ducato maxi 40 och har en totalvikt på 4005 kg

Fiat 250? Detta är den enda Fiat 250 jag känner till.
fiat-250.jpg
 
Toppen