Sv: VAD åker ni i när...............
Hallå alla ni skribenter!
Tack CristerP för dina fina bilder! 25år gamla foton
, fast är det inte lite så att det känns som det var alldeles nyligen! Tiden går fort när man har roligt!
Hörni, tror ni att man kan få med all den packningen i en modern koloss till husbil? Iaf inte lagligt! Lite offtopik, men är det nån som vet hur mycket last en Camplett fick ta.
Eller det kanske var med dem som det var för mig! Hur menar jag då undrar ni säkert
Jo, om släpets totalvikt på pappret understeg bilens tjänstevikt så var allt frid och fröjd
. Man var nöjd och tänkte inte en sekund på vad man packade med sig, eller hur!
Lite som dagens lastvikter på husbilar kanske! Fast förr i tiden fanns inte problemet för det var inte belyst på samma sätt som idag!!
Nu till mina lyxproblem!
Hej Montreal.
Jodå, de är hämtade från en PV B16 Sport som har SU 1 1/2 tummare!
Bestyckade är de också efter en CooperS 970cc i raceversion som borde passa min bil. Olja i klockorna är hydraulolja som är lagom tunn, enl experterna.
Fast bestyckningen kanske inte är 100a, men rätt så närma ändå!
Sedan har vi Mr Bonath!
Jo, det sitter en Aldon racefördelare på bilen och den är ju sas "stel" med en fast tändkurva! Har även gjort ett stilbrott och monterat ett elektroniskt tändsystem inne i fördelaren!
Sedan pratade jag med Jan-Åke"JANA" Andersson uppe i Bålsta och trodde mer på att använda orginal S-fördelare! Men det är ju bara små skillnader och inte som i mitt fall att bilen är tokdöd under 4000rpm.
Jag har tänkt lite på om vi har fått kammen fel på nått sätt! Jag har inte ställbara kamdrev på denna motor, men undrar om det kan göra så stor skillnad
Sedan har jag varit ute i garaget och fetat på förgasarna lite extra, men är rätt så säker på att det inte hjälper...........men va tusan, man måste ju testa lite! Lite ojämn färg på stiften också så jag gav på mer på ena förgasaren! Annars var grundfärgen brun med relativt ljust porslin!
HEJ POSTIS och ett jättetack för ditt fina collage
Tänk om du kunde få bilen iordning, då kan vi starta en en Mantasektion här på forumet
Mantan, ja Oplar i allmänhet har haft en rykteshistoria med en massa konstiga smeknamn som "Gevalia mellanrost" osv. Fast vilken möjlighet till aktivt bilåka dessa bilar har givit (och ger) generation efter generation.
Alltså komma in på motorsport till vettiga pengar.
Kan du sedan få ett 400a stuk på eran bil så vore det en höjdare! Skaffa en orginal 400a är ju i princip omöjligt om man inte har ett par miljoner över bara så där
En släkt i släkten till mig har en av Opel Sveriges notbilar stående i sitt garage! Byggd med 400a utseende, fast med en 2,0 i motor för att den skulle ju bara användas till att göra noter med! Denna bil kördes av det TEAM som underställdes Björn "Nalle" Johansson.
Denna bil är i ett superskick och lita på att jag har tjatat på ägaren att han skall ta fram den i dagsljuset!
Sedan visade Postis flera helt fantastiska bilder på SAABár, både lång och kortnos. Härliga bilar med underbar sång, kanske då mest tvåtaktarna!
Min bil som jag debuterade med i Rallyskogen var en 65a SAAB SPORT!
Skall jag vara ärlig så var jag nog inget rallyämne
. För dålig på att skruva, taskigt med stålar samt att jag ibland kunde hellre lägga pengar på en ny kostym än däck. Då blir det inget av en som yngre rallyaspirant!!!!!!!
BDA, BDG i alla dess former och då helst i en Escort mk1 är en kombination som fortfarande vinner rallyn mot betydligt modernare bilar! Ni har ju hört hur de låter i mitt filklipp ett par snäpp upp här i tråden!
Fast visst är det lustigt hur många det finns kvar! Och säljs! med en prislapp på minst 500.000kr.
Fanns inte BDA- motorn ända ner mot 1300cc? Har för mig att det var någon i den klassen i standardvagnsracing på 70 talet? Kan det ha varit någon Liptonsponsad bil? Är mycket osäker ?
Sedan berättade du om din folkracekarriär och det var ju så på den tiden att alla rallybilar med lite överåriga karroser och som hade "gjort sitt" i skogen fick sista smörjelsen i nån grusgrop! Tyvärr så försvann många fina bilar på det sättet, fast man visste ju inte bättre!
ÄN en gång tack för era fina bilder och inlägg
Anders