• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är det här för skit?

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad är det här för skit?

Ett enkelt sätt om du har comviq är att tillfälligt ändra till fast pris eu 495 kr när du är utomlands. Sedan ändrar du tillbaka. Där får du surf och tar den slut så förlänger du med ett sms.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Pedant. Intressant öken finns där. Glöm inte kameran!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Åker inte till ockuperade länder. Förövrigt heter det Laayoune och afrikaner.

Tack för stavningshjälpen! Jag har ofta funderat på att hjälpa dig i det avseendet här på HBK men avstått eftersom det är lite av ett tabuämne här.

Om en neger inte är en neger längre utan afrikan, vad är då en australneger? En australafrikan, kanske?

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad är det här för skit?

Urinnvånere her i Australia er og har alltid vært aborgines.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Nu har jag tydligen blivit av med både SafeWeb och Softonic Assistent, förmodligen tack vare Microsofts Verktyg för borttagande av skadlig programvara som jobbade halva dagen igår. I natt körde jag en underavdelning till det programmet som skulle ta bort malwares och det var tydligen effektivt!

Nu är problemet Spyhunter 4 som har bitit sig fast. Först skulle programmet kosta 29.90$, 39,90$ eller 49,90$, osäkert vilket som gällde. Bondfångerifaktor mycket hög, alltså. Nu när jag försöker avinstallera det så kostar det plötsligt 10 dollar och försöker hindra mig från att avinstallera det!

Vad sysslar nätpolisen med egentligen? Eller, finns den inte?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Urinnvånere her i Australia er og har alltid vært aborgines.

Enligt Wikipedia så har urbefolkningen i Australien rönt samma öde som indianerna i Amerika när "civilisationen" gjorde sin entré där.

I slutet av 1700-talet, närmare bestämt efter James Cooks ankomst till Australien 1770, började kontinenten koloniseras av britter. Vissa hade blivit ditförda som straffångar medan andra var soldater, fria bosättare, administratörer, m.fl.. Då fanns det omkring 750 000 australiska aboriginer. Många av aboriginerna dog, främst av sjukdomar som engelsmännen förde med sig och som aboriginerna inte var immuna mot, men de blev också skjutna eller förslavade. De betraktades som djur man kunde tämja och använda som arbetskraft. I Tasmanien utplånades alla helaboriginer. Dock finns det ättlingar till tasmanska aboriginer kvar. De kom så småningom att kallas australnegrer men är, trots sin mörka hudfärg, inte nära släkt med afrikanska folk. Övergrepp mot aboriginer var vanligt förekommande fram till modern tid. Det var till exempel inte förrän 1963 som de fick rösträtt och räknades med i invånarantalet.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad är det här för skit?

Intressant ämne!

Jag kommer att tänka på urbefolkningen på Teneriffa, guancherna som numera är utrotade.

De europeiska erövrarna lät berätta att guancherna var en högrest, vacker, vit folktyp, lång, muskulös och påfallande många var blonda. Guancherna härstammar från berberna, bland vilka man fortfarande kan finna blonda och blåögda i Afrikas Atlasregion.

Påminner lite om urbefolkningen på Orust!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Spyhunter 4 borta men då vaknade Avast virusprogram plötsligt och håller på att genomsöka datorn, vilket tvingar mig att skriva på plattan.

Apropå utrotning så går ju ämnena ihop här litegrann. Civilisationens frukter är inte alltid positiva, långt därifrån. Innan jag fördjupar mig i detta ämne så byter jag snabbt till Snapseed.

Hur ändrar man pixeltäthet och annat i Snapseed, Knarrevik?

Jappe

PS. Den här tråden börjar likna facebook, ett annat program som var väldigt svårt att krångla sig ur. En riktig tjötetråd har denna tråd utvecklats till där ämnena avlöser varandra. Inte mig emot!
 
F

F.d. 14324

Guest

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Avast, mitt ordinarie virusprogram, har börjar rota igenom datorn och enligt det så är datorn fylld av korrupta filer och arkivbomber. Arkivbomber!?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad är det här för skit?

Hur ändrar man pixeltäthet och annat i Snapseed, Knarrevik?

Snapseed begränsas av upplösningen på din enhet och bilden kommer att sparas i samma upplösning som orginalet men max som din telefon/platta/dator tillåter.

Alltså om bilden är större än din enhet tillåter kommer bilden att förminskas.

Jag brukar ställa in min kamera på snäppet högre upplösning än min iPad om jag vet att bilderna skall visas på nätet och förbättras med hjälp av Snapseed.
Marginalen kan vara bra om man vill beskära bilden innan publicering.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Snapseed fungerar alltså om man tar bilden med paddan eller plattan och snabbt vill använda den exempelvis på nätet. Där är jag med, helt och hållet, men vill man joxa lite med bilderna så står det sig slätt mot riktiga fotoprogram som Photoshop m.fl.

Överhuvudtaget så är nästan alla funktioner i paddor och plattor enklare och snabbare än i datorerna men sämre, tycker jag!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad är det här för skit?

Datorena har i regel mycket sämre skärmupplösning än plattorna så bilder på en modern platta upplevs i regel mycket skarpare. Jag vet inte upplösningen på din Kinaplatta men nog upplevs bilden på den bättre än på PC-skärmen?

Photoshop och andra proffsverktyg kan säkert vara bra om man vill göra meterförstoringar men då krävs i regel kameror med fullsensor, dvs 24x36 mm.

PS! Snapseed lämpar sig även till bilder från bättre kameror än de som finns på telefoner/plattor tack vare bättre skärpa men det är ingen idé att köra på högsta upplösning om man endast vill visa bilderna på nätet.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Det är ingen dålig upplösning på min platta - och den är nog tillverkad i Kina liksom de flesta andra paddor och plattor.

Screenshot_2015-01-17-13-07-44_1.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad är det här för skit?

Med andra ord, betydligt högre upplösning än på PC-skärmen?

Det innebär att bilder behandlade med Snapseed på plattan kommer att duga gott för publicering på nätet. Sedan beror ju bildernas kvalitet inte enbart på upplösning utan i hög grad på kameraoptikens skärpa.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Jag vill kunna ställa in pixeltätheten för olika ändamål, exempelvis för tryckta böcker. Finns det något fotoprogram för plattor som ger sådana möjligheter?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad är det här för skit?

Snapseed!

Jag tvivlar på om du kan hitta en enklare, snabbare och bättre fotoapp än denna. Det gäller bara att hitta de funktioner i appen som ger bäst resultat på den färdiga bilden. Ett tips är att använda HDR scape, Details och Tune image men utan överdrifter. För att förbättra del av bilden rekommenderas Selective Adjust! Straighten och Crops är obligatoriska!

Det enklaste är att testa själv och jämföra den behandlade bilden med originalet.

Jag kan inte mycket om tryckerikonsten men antar att pappret har stor betydelse.
 
Toppen