• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är det här för skit?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Jag försöker fixa till bilden i plattan men det är svårt utan Photoshop. Bildhanteringen är bättre i datorn än i paddan/plattan och det finns många fler exempel på datorns överlägsenhet. Öst är öst och väst är väst och var och en blir salig på sin tro. Båda varianterna har sina för- och nackdelar.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad är det här för skit?

Jag har tidigare använt Photoshop och Paintshop i datorn för att förbättra mina bilder. Det gör jag inte längre eftersom det finns appar som är enklare och enormt mycket snabbare för ändamålet.

Förutom Adobes appar finns iColorama, Camera + och Pixelmator som är riktigt kompetenta. Min favorit är Googles Snapseed som har mina favoritfunktioner, enkelt och blixtsnabbt.

Med Photoshop och Paintshop använde jag endast en bråkdel av funktionerna och dyrt blev det också.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det här för skit?

När man skall ta bort nåt skumt program från Windows så händer det att man i vissa fall är tvungen att stänga av återställningsfunktionen i systemet och starta om eftersom de brukar lägga in en fil i återställningen, tyvärr så förlorar man alla återställningspunkter om man stänger av det.

Spywareblaster är ett program som lägger in spärrlistor i webbläsarna mot skumma sidor/ip-nummer där dessa skumma program kommer i från.

https://www.brightfort.com/spywareblaster.html#Overview

Video om programmet.

https://www.youtube.com/watch?v=YorTfKyXYgo

Han är lite väl ingående och långrandig, men man laddar ner prog. och installerar det sedan så gör man en manuell uppdatering ( auto kostar pengar ) " updates > check for updates " och när det laddat ner senaste listan så klickar man på " protection status > enable all protection " när det är färdigt så finns en blockeringlista i läsarna, sedan så stänger man programmet, det behöver alltså inte vara igång mer än vid updatering som man gör några gånger i månaden.
Det bör köras i Admin-läge, högerklicka > kör som admin.

Det är inget antivirus eller borttagningsprogram utan lägger bara in spärrlistor mot de ip-nummer som diverse skumma program kommer från, det funkar med de flesta webbläsare för Win, Opera och Safari är lite osäkert, andra system vet jag inte.

Jag har haft det i flera år och det minskar risken för skumma program från div. webbsidor men är inte ett 100 %-igt skydd eftersom skummisarna oftast ligger ett steg före.
Det påverkar inte vanliga sidor, men i bland kan man se att nån annonsruta är tom på sidan.

Nåt man skall komma i håg vid installation av div. program, även kända program, kolla så de inte även vill installera nåt extra tillägg som t.e.x. nån sökbar, klicka i så fall ur ev. tillägg om det går.

Nu blev jag oxå lika långrandig som killen i videon. :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Jag kollar numera alltid rutorna väldigt noga när jag laddar ner något till datorn eller plattan.

Här går det undan! Så här långt har den kommit på bara en och en halv timme.

20150116_163450_1.jpg
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Vad är det här för skit?

Jag har använt Spyhunter ett tag och tycker att det fungerade bra.
Första gången jag körde det så frigjorde det 5 GB på Hårddisken
så det måste alltså tagit bort en hel del skräp och dessutom
blev Datorn mycket snabbare. Det kostade några hundringar och det
räckte bara ett halvår så jag har inte förnyat det utan nu kör jag
SuperantiSpyware som verkar fungera hyfsat och är gratis.
Fick tips om det på detta förträffliga Forum.
Och, hur ska man veta om ett program är bra eller inte, det kan
ju som sagt vara direkt skadligt?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad är det här för skit?

Jag använder Spyboth & CCleaner med skapligt resultat. Men det är en del som höjer paddor & telefoner till skyarna varvid man undrar om dessa tingestar är totalt immuna mot virus, trojaner & annat jäkelskap. Finns det inga risker alls?

Bennie
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vad är det här för skit?

Jag har aldrig stött på varken virus, trojaner eller ad-ware på iPad.
Det är ett av många skäl varför så många överger Windows-PC, utom Jappe förstås!

Jag kan inte överge datorn förrän någon har löst det här med internet utomlands, den dagen folk kan och törs använda internet utanför rikets gränser och använder tex det här forumet live kanske det är dags att släppa arbetet med ställplatsfiler.


Då är vi i alla fall tre med Jappe.

Vad är det för fel på Microsoft som inte kan skydda sina kunder bättre?

Här håller jag med fullständigt! Varför kan de inte bara lösa problemet?

Jappe, vilket microsoftprogram är det du tankat ner?
Annars tycker jag att de program man kan hämta vid Ninite verkar göra jobbet ganska bra, super antispyvare, Malvarebytes, spybot är nog de jag använder vid behov och de verkar komplettera varandra ganska bra.
Ccleaner och registryrepaor använder jag flitigt även om registryrepair har börjat med "medskick" när man installerar programmet, medskicket undviks enkelt genom att ta bort en bock i en ruta.
Spyhunter försökte jag med en gång men jag fick kalla fötter och drog mig ur. Det kanske är bra men jag kom aldrig så långt.

mvh jocke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Microsoftprogrammet är: Verktyg för borttagning av skadlig programvara.

Det är otroligt långsamt, går igenom varje atom i datorn. Jag hoppas genomgången är klar i morgon bitti.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad är det här för skit?

Jag kan inte överge datorn förrän någon har löst det här med internet utomlands, den dagen folk kan och törs använda internet utanför rikets gränser och använder tex det här forumet live kanske det är dags att släppa arbetet med ställplatsfiler.

mvh jocke

Jag har stor respekt för ditt arbete med HBK's husbilsplatser som även vi som använder iPad har stor nytta av genom att använda POIViewer.

Hur menar du med Internet utomlands?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vad är det här för skit?

Sen jag började med Mac & Apple produkter vid milleniumskiftet har jag aldrig stött på några virus & liknande. Lite buggar i nya OS installationer brukar fixas efter nå'n vecka, annars är det bara att tuta och köra. Men, men, sådant kan ändra sig med tiden, hoppas inte under min tid i alla fall!

Vill bara tacka Jappe för matnyttig tråd, nu är jag "av med" Crome ikonen i Google tack vore DJ's tips. Har varit irriterad på det sen ikonen dök upp. : )
Den här klubben (medlemmar) är klubbarnas klubb som underlättar kravlöst livet för en gång på gång. Tack ska ni ha fantastiska människor!
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det här för skit?

Jappe!

Jag har haft liknande i min laptop.

Fixade detta med "SPYBOT SEARCH AND DESTROY"

Sök på detta om du inte löser det!

Ha det gott!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Nu rusar verktyget för borttagning av skadlig programvara. Härligt namn, nästan som "Sällskapet för räddning av skeppsbrutne". Det blir nog klart i kväll.

20150116_191844_1.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Bilen är kvar på verkstan och verktyget för borttagning av skadlig programvara rusar inte lika våldsamt längre. Det blir väl klart i natt. För övrigt är jag nykter!

20150116_214634_1.jpg

Vackert självporträtt med plattan? Med en riktig kamera blir det ännu vackrare!

20150116_215329_1.jpg

Snapseed är väl användbart om man har bråttom och inte är så noga med kvalitén. Beskära bilden kan jag men hur ändrar man storlek på bilden?

Jappe
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det här för skit?

Helt klart att du fått en blåtira, Jappe:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Inte alls! Det är ett foto på hög konstnärlig nivå! Fråga ludde får du höra! Det är så hög nivå på detta foto så att bildens kvaliteter är oåtkomliga för de allra flesta! Blåtira! Sssss....

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad är det här för skit?

Bilen är kvar på verkstan och verktyget för borttagning av skadlig programvara rusar inte lika våldsamt längre. Det blir väl klart i natt. För övrigt är jag nykter!

Visa bilaga 94341

Vackert självporträtt med plattan? Med en riktig kamera blir det ännu vackrare!

Visa bilaga 94342

Snapseed är väl användbart om man har bråttom och inte är så noga med kvalitén. Beskära bilden kan jag men hur ändrar man storlek på bilden?

Jappe

Jag hjälpte till att fixa bilden lite. Nu ser det bättre ut.:)

Jappe glasögon.png
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Senast jag var på Gran Canaria 1958 så tog vi en flight över till Laayone med en Dakota eller DC3:a och kollade på blå negrer och drack sött thé. Ni kan väl sticka dit och kolla läget! Lagom spännande!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad är det här för skit?

Senast jag var på Gran Canaria 1958 så tog vi en flight över till Laayone med en Dakota eller DC3:a och kollade på blå negrer och drack sött thé. Ni kan väl sticka dit och kolla läget! Lagom spännande!

Jappe

Åker inte till ockuperade länder. Förövrigt heter det Laayoune och afrikaner.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vad är det här för skit?

Jag har stor respekt för ditt arbete med HBK's husbilsplatser som även vi som använder iPad har stor nytta av genom att använda POIViewer.

Hur menar du med Internet utomlands?

Min kommentar om internet utomlands var nog inte helt genomtänkt, men jag ska försöka utveckla det lite (även om jag kanske klampar in i fel tråd :oops:)

Jo, jag tycker att det är krångligt att ordna till internet utomlands, jag har mest dåliga erfarenheter och jag tror att det kan vara fler med mig som inte riktigt tycker att det är enkelt.

Det jag funderar på ibland är vad som skulle hända om internet började fungera smidigt och sömlöst oavsett om man reser till annat land, till en skälig kostnad, med ett abonnemang man tecknar i sitt hemland med en support som talar samma språk som en själv.
Kommer det den dagen att finnas något behov för filer för bruk offline i våra telefoner/plattor och gps:er?


mvh jocke
 
Toppen