Sv: Vår ställplats i Axeltorp vid Ivösjön! Synpunker?
Så här resonerar jag som ”kund”
Husbilens konstruktion ger mig möjlighet till att övernatta, värma och kyla mig, förvara och tillaga mat, duscha och gå på toaletten. Dessa möjligheter har jag redan investerat i då husbilen köptes.
Däremot måste förr eller senare yta hittas att stå på, sopor tömmas, vatten fyllas på, grå- och svartvatten tömmas. Dessa behov förutsätter att någon annan investerar för att tillgodose mina behov och jag ska naturligtvis därför vara beredd att betala om sådana tjänster utnyttjas. Behoven behöver dock inte tillgodoses vid varje övernattning (förutom yta att stå på) och bör därför vara möjliga att välja bort vid debitering.
Mitt resonemang går i huvudsak ut på att betala för tjänster som utnyttjas, inte för tjänster som erbjuds. Det finns idag, främst på kontinenten, betalningsmodeller (automater) framtagna så krånglighet behöver inte användas som motargument.
Av detta följer, då jag söker efter yta att stå på över natten, att följande behov bör tillgodoses i prioritetsordning och med prisidé
Yta att stå på. Om platsen är naturskön och medger utnyttjandet av markis, bord/stolar, och grill
Prisidé 50 kr/övernattning. Är det bara en plats för parkering, men i övrigt naturskön, prisidé 25 kr/övernattning
Möjlighet att fylla på färskvatten, Prisidé 20 kr
Möjlighet att tömma grå- och svartvatten, prisidé 20 kr
Möjlighet att tömma sopor, Prisidé 10 kr
Nedanstående är inte nödvändigt, men praktiskt och bekvämt ibland;
Möjligheter att koppla el, prisidé 20 kr/dygn, vintertid 40 kr/dygn
Möjlighet att duscha och gå på toalett på fräsch anläggning, Prisidé 10 kr/övernattning
Möjlighet att koppla upp sig mot internet, Prisidé 10 kr/övernattning
Det är naturligtvis inte fel att som alternativ bli erbjuden ett paket inkluderande allt ovanstående. Då blir prisidén 140 kr.
Viktigast i mitt resonemang är dock valmöjligheten, betala för tjänster som utnyttjas, inte för tjänster som erbjuds.