• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda växellåda

j--o

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Härryda
HBK-Nr
37857
Medlemskap
2025
Hej, jag har en Frankia husbil årsmodell 2016, problemet är att vid backning hoppar växeln ur, det kan ske flera gånger vid samma tillfälle. Då jag lägger i den igen så hoppar den ur igen efter någon meter, så kan det hälla på flera gånger. Någon som har något tips att göra. hälsningar j--o.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
945
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
I senaste Promobil finns en flersidig artikel om problem med den 9-vx lådan

Översatt: Som en förebyggande åtgärd får både den nioväxlade 9-växlade automatlådan och motorn anpassad styrmjukvara, som är tänkt att förebygga problem eller defekter i framtiden. Åtgärden har serviceåtgärdsnummer 6926. Det finns ingen officiell återkallelse. Fiat Professional-verkstäderna informerades dock om införandet av uppdateringen i början av november och har fått motsvarande instruktioner.
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
I senaste Promobil finns en flersidig artikel om problem med den 9-vx lådan

Översatt: Som en förebyggande åtgärd får både den nioväxlade 9-växlade automatlådan och motorn anpassad styrmjukvara, som är tänkt att förebygga problem eller defekter i framtiden. Åtgärden har serviceåtgärdsnummer 6926. Det finns ingen officiell återkallelse. Fiat Professional-verkstäderna informerades dock om införandet av uppdateringen i början av november och har fått motsvarande instruktioner.
Ja, då får vi hoppas att Fiat Professional verkstäderna fattar detta och uppdaterar enligt instruktionerna från Fiat.
När denna uppdatering väl är utförd får man hoppas att strulet med denna låda skall vara över.
Inte kul alls att ha bilen på verkstad varje vinter långt hemifrån istället för att ha den i hemtrakten där man kan ha koll på den
Vi har fortfarande inte hört något om vår bil som fortfarande står på verkstad på Tumbo i Eskilstuna
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
I senaste Promobil finns en flersidig artikel om problem med den 9-vx lådan

Översatt: Som en förebyggande åtgärd får både den nioväxlade 9-växlade automatlådan och motorn anpassad styrmjukvara, som är tänkt att förebygga problem eller defekter i framtiden. Åtgärden har serviceåtgärdsnummer 6926. Det finns ingen officiell återkallelse. Fiat Professional-verkstäderna informerades dock om införandet av uppdateringen i början av november och har fått motsvarande instruktioner.
Läsare kan tro att detta gäller alla med 9-växlade lådan. Så är det inte. Det står också (googleöversatt från tyska):

Uppdateringen är reserverad för generation 8 Ducato-modeller utrustade med den 9-växlade automatiska momentomvandlaren och utrustade med 2,2-litersmotorer med 160 och 180 hk . Fiat har dock ingen övergripande skadefrekvens känd i samband med 140 hk motorn. På liknande sätt påverkar Stellantis inte de 2,3-liters dieselmotorer som installerats före sommaren 2021, även om de har i stort sett samma effekt och vridmoment. Men i kombination med dessa motorer är den automatiska växellådan inte känd för att vara särskilt känslig för defekter. Innan introduktionen av den nya generationens motorer fortsatte denna kombination i flera år utan några märkbara frekventa defekter. Både 140 hk-motorn med 2,2-liters cylindervolym och hela 2,3-liters motorprogrammet har en något annorlunda vridmomentkurva, vilket den 9-växlade tydligt harmoniserar med. Endast vridmomentkurvorna på 160 och 180 hk 2,2 liter verkar ställa till problem för automaten.
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Läsare kan tro att detta gäller alla med 9-växlade lådan. Så är det inte. Det står också (googleöversatt från tyska):

Uppdateringen är reserverad för generation 8 Ducato-modeller utrustade med den 9-växlade automatiska momentomvandlaren och utrustade med 2,2-litersmotorer med 160 och 180 hk . Fiat har dock ingen övergripande skadefrekvens känd i samband med 140 hk motorn. På liknande sätt påverkar Stellantis inte de 2,3-liters dieselmotorer som installerats före sommaren 2021, även om de har i stort sett samma effekt och vridmoment. Men i kombination med dessa motorer är den automatiska växellådan inte känd för att vara särskilt känslig för defekter. Innan introduktionen av den nya generationens motorer fortsatte denna kombination i flera år utan några märkbara frekventa defekter. Både 140 hk-motorn med 2,2-liters cylindervolym och hela 2,3-liters motorprogrammet har en något annorlunda vridmomentkurva, vilket den 9-växlade tydligt harmoniserar med. Endast vridmomentkurvorna på 160 och 180 hk 2,2 liter verkar ställa till problem för automaten.
Ja, det ä den motorn vi har. 2,2-liters o 180 hk. 2022 års modell uttagen feb 2023.
Lådan är bytt en gång och står o väntar på nytt byte av låda igen
Första gången rasa den.
Denna gång var det något mer elektronisk fel. Lådan växlade men inte som den skulle
Man blir så tröööött på detta
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.472
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Problem med denna växellåda har funnits länge, 2014 introducerades den i USA, man har haft problem där under flera år,man frågar sig varför FIAT väljer att montera den i Ducato när man känner till historiken.
Vi får hoppas att uppdatering hjälper, att lådan är så marginell att lite extra vridmoment får den att haverera låter inte
bra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Problem med denna växellåda har funnits länge, 2014 introducerades den i USA, man har haft problem där under flera år,man frågar sig varför FIAT väljer att montera den i Ducato när man känner till historiken.
Vi får hoppas att uppdatering hjälper, att lådan är så marginell att lite extra vridmoment får den att haverera låter inte
bra.
Ja 480Nm tål den som max. ynkligt små marginaler, känns som den är framtagen för bensinmotorer.
Som jämförelse så 2013 kom MB's 9G Tronic, grundversionen (för bakhjulsdrift) av den tål 700Nm. Den är dock inte lika kompakt som den superkompakta ZF9.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja 480Nm tål den som max. ynkligt små marginaler, känns som den är framtagen för bensinmotorer.
Som jämförelse så 2013 kom MB's 9G Tronic, grundversionen (för bakhjulsdrift) av den tål 700Nm. Den är dock inte lika kompakt som den superkompakta ZF9.
Ja 480Nm tål den som max. ynkligt små marginaler, känns som den är framtagen för bensinmotorer.
Som jämförelse så 2013 kom MB's 9G Tronic, grundversionen (för bakhjulsdrift) av den tål 700Nm. Den är dock inte lika kompakt som den superkompakta ZF9.
Jag har sett uppgifter att Mercedes använder ZF 9HP i framhjulsdrivna Sprinter?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har inte sett den angiven som G-Tronic någonstans, däremot som ZF 9HP, om det beror på att det är nio växlar vet jag inte.

Intressant länk?: https://allegro.pl/listing?string=mercedes sprinter W907 9HP48
MB:s 9G-tronic kom 2013, ett år före ZF's 9-växlade.
MB:s framhjulsdrivena kom 2018.
Jag tror inte jag läst något speciellt negativt om MB's egen låda, men den är ju rejält kraftigare.

Här ett litet test av de olika lådorna
Duell – Mercedes AL-KO vs Fiat AL-KO - Allt om husbilen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

HW61

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Detta ligger på ducatoforum.de

Det är från Promobil som skriver till en Frau Vogelsang. Promobil har varit i kontakt med Stellantis och fått en förklaring som de redogör för och som kommer att publiceras i Promobil.

Das kam gerade von Promobil

Liebe Frau Vogelsang,

just gestern hatten wir wegen der Getriebeschäden ein Gespräch mit Stellantis. Fiat verspricht Abhilfe durch ein Update der Steuerungssoftware von Getriebe und Motor. Das macht bereits entstandene Schäden natürlich nicht ungeschehen, hilft aber möglicherweise, künftige Defekte zu verhindern – auch bei Fahrzeugen mit Austauschgetriebe. Wir werden natürlich weiterverfolgen, wie sich die Sache entwickelt. Folgenden Text, den wir in der nächsten Print-Ausgabe von promobil bringen, haben wir dazu online schon veröffentlicht.



„Nach unserer Berichterstattung in promobil kommt bei Fiat und dem Mutterkonzern Stellantis Bewegung in die Angelegenheit. Fiat verspricht Abhilfe durch ein Software-Update bei Ducato-Modellen, bei denen Schäden am Automatikgetriebe auftreten könnten. Als vorbeugende Maßnahme erhalten sowohl das Neungang-Automatikgetriebe 9-Speed als auch der Motor eine angepasste Steuerungssoftware, die künftig Probleme bzw. Defekte verhindern soll. Die Maßnahme trägt die Serviceaktionsnummer 6926. Einen offiziellen Rückruf gibt es nicht. Die Fiat-Professional-Werkstätten sind jedoch seit der Einführung des Updates Anfang November informiert und haben entsprechende Instruktionen erhalten.

Vorgesehen ist das Update für mit der 9-Gang-Wandlerautomatik ausgestattete Ducato-Modelle der Generation 8, die mit den 2,2-Liter-Motoren mit 160 und 180 PS bestückt sind. In Verbindung mit dem 140-PS-Motor sei laut Fiat keine überdurchschnittliche hohe Schadenhäufigkeit bekannt. Ebenfalls nicht betroffen sind nach Angaben von Stellantis die vor dem Sommer 2021 eingebauten 2,3-Liter-Dieselmotoren, obwohl diese weitgehend gleich leistungs- und drehmomentstark sind. In Kombination mit diesen Motoren sei allerdings keine auffällige Defektanfälligkeit des Automatikgetriebes bekannt. Vor der Einführung der neuen Motorengeneration wurde diese Kombination mehrere Jahre lang verkauft, ohne dass es auffallend häufig zu Defekten kam. Sowohl der 140-PS-Motor mit 2,2-Liter Hubraum als auch die gesamte 2,3-Liter-Motorenpaletten haben aber einen etwas anderen Drehmomentverlauf, mit dem die 9-Speed offenbar harmoniert. Nur die Drehmomentverläufe von 160- und 180-PS-2,2-Liter scheinen der Automatik Probleme zu bereiten.

Mit dem Software-Update sollen die Steuerung von Motoren und Getriebe nun so aufeinander abgestimmt werden, dass es künftig nicht mehr zu Defekten kommt und das Getriebe weniger stark belastet wird. Wie wirksam diese Maßnahme ist, muss sich erst zeigen. Alle Kunden mit den entsprechenden Ducato-Modellen sollten sich zeitnah mit ihrem Fiat Professional Servicebetrieb in Verbindung setzen und einen Termin vereinbaren. Den Zeitbedarf für das Aufspielen der neuen Steuerungsbetriebssysteme kalkuliert der Hersteller mit rund 30 Minuten. Für Besitzer ist das Update kostenfrei.“

Für Ihren Fall wünsche ich Ihnen viel Erfolg und einen erfreulichen Ausgang. Halten Sie uns gern auf dem Laufenden.

Beste Grüße
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.202
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Detta ligger på ducatoforum.de

Det är från Promobil som skriver till en Frau Vogelsang. Promobil har varit i kontakt med Stellantis och fått en förklaring som de redogör för och som kommer att publiceras i Promobil.

Das kam gerade von Promobil

Liebe Frau Vogelsang,

just gestern hatten wir wegen der Getriebeschäden ein Gespräch mit Stellantis. Fiat verspricht Abhilfe durch ein Update der Steuerungssoftware von Getriebe und Motor. Das macht bereits entstandene Schäden natürlich nicht ungeschehen, hilft aber möglicherweise, künftige Defekte zu verhindern – auch bei Fahrzeugen mit Austauschgetriebe. Wir werden natürlich weiterverfolgen, wie sich die Sache entwickelt. Folgenden Text, den wir in der nächsten Print-Ausgabe von promobil bringen, haben wir dazu online schon veröffentlicht.



„Nach unserer Berichterstattung in promobil kommt bei Fiat und dem Mutterkonzern Stellantis Bewegung in die Angelegenheit. Fiat verspricht Abhilfe durch ein Software-Update bei Ducato-Modellen, bei denen Schäden am Automatikgetriebe auftreten könnten. Als vorbeugende Maßnahme erhalten sowohl das Neungang-Automatikgetriebe 9-Speed als auch der Motor eine angepasste Steuerungssoftware, die künftig Probleme bzw. Defekte verhindern soll. Die Maßnahme trägt die Serviceaktionsnummer 6926. Einen offiziellen Rückruf gibt es nicht. Die Fiat-Professional-Werkstätten sind jedoch seit der Einführung des Updates Anfang November informiert und haben entsprechende Instruktionen erhalten.

Vorgesehen ist das Update für mit der 9-Gang-Wandlerautomatik ausgestattete Ducato-Modelle der Generation 8, die mit den 2,2-Liter-Motoren mit 160 und 180 PS bestückt sind. In Verbindung mit dem 140-PS-Motor sei laut Fiat keine überdurchschnittliche hohe Schadenhäufigkeit bekannt. Ebenfalls nicht betroffen sind nach Angaben von Stellantis die vor dem Sommer 2021 eingebauten 2,3-Liter-Dieselmotoren, obwohl diese weitgehend gleich leistungs- und drehmomentstark sind. In Kombination mit diesen Motoren sei allerdings keine auffällige Defektanfälligkeit des Automatikgetriebes bekannt. Vor der Einführung der neuen Motorengeneration wurde diese Kombination mehrere Jahre lang verkauft, ohne dass es auffallend häufig zu Defekten kam. Sowohl der 140-PS-Motor mit 2,2-Liter Hubraum als auch die gesamte 2,3-Liter-Motorenpaletten haben aber einen etwas anderen Drehmomentverlauf, mit dem die 9-Speed offenbar harmoniert. Nur die Drehmomentverläufe von 160- und 180-PS-2,2-Liter scheinen der Automatik Probleme zu bereiten.

Mit dem Software-Update sollen die Steuerung von Motoren und Getriebe nun so aufeinander abgestimmt werden, dass es künftig nicht mehr zu Defekten kommt und das Getriebe weniger stark belastet wird. Wie wirksam diese Maßnahme ist, muss sich erst zeigen. Alle Kunden mit den entsprechenden Ducato-Modellen sollten sich zeitnah mit ihrem Fiat Professional Servicebetrieb in Verbindung setzen und einen Termin vereinbaren. Den Zeitbedarf für das Aufspielen der neuen Steuerungsbetriebssysteme kalkuliert der Hersteller mit rund 30 Minuten. Für Besitzer ist das Update kostenfrei.“

Für Ihren Fall wünsche ich Ihnen viel Erfolg und einen erfreulichen Ausgang. Halten Sie uns gern auf dem Laufenden.

Beste Grüße
Mycket bra information.
Jag tar mig friheten att lägga in ovanstående text på svenska...

Detta kom precis från Promobil

Kära fru Vogelsang,

Igår hade vi ett samtal med Stellantis om växellådans skador. Fiat lovar ett botemedel genom att uppdatera växellådan och mjukvaran för motorstyrning. Naturligtvis åtgärdar detta inte skador som redan har inträffat, men det kan bidra till att förhindra framtida defekter - även i fordon med ersättningsväxellådor. Vi kommer givetvis att fortsätta följa hur det utvecklar sig. Vi har redan publicerat följande text på nätet, som vi kommer att publicera i nästa tryckta upplaga av promobil.



”Enligt vår rapportering i promobil rör sig ärendet på Fiat och dess moderbolag Stellantis. Fiat lovar att råda bot på situationen med en mjukvaruuppdatering för Ducato-modeller där skador på automatlådan kan uppstå. Som en förebyggande åtgärd får både den nioväxlade 9-växlade automatlådan och motorn anpassad styrmjukvara, som är tänkt att förebygga problem eller defekter i framtiden. Åtgärden har serviceåtgärdsnummer 6926. Det finns ingen officiell återkallelse. Fiat Professional-verkstäderna har dock informerats sedan uppdateringen introducerades i början av november och har fått relevanta instruktioner.

Uppdateringen är avsedd för generation 8 Ducato-modeller utrustade med den 9-växlade automatiska momentomvandlaren och utrustade med 2,2-litersmotorer med 160 och 180 hk. Enligt Fiat är ingen över genomsnittet skadefrekvens känd i samband med 140 hk motorn. Enligt Stellantis påverkas inte heller de 2,3-liters dieselmotorer som installerats före sommaren 2021, även om de har i stort sett samma effekt och vridmoment. Men i kombination med dessa motorer är den automatiska växellådan inte känd för att vara särskilt känslig för defekter. Före introduktionen av den nya generationen motorer såldes denna kombination i flera år utan några märkbart frekventa defekter. Både 140 hk motorn med 2,2 liters cylindervolym och hela 2,3 liters motorprogrammet har en något annorlunda vridmomentkurva, som den 9-växlade tydligen harmoniserar med. Bara vridmomentkurvorna på 160 och 180 hk 2,2 liter verkar ställa till problem för automaten.

Mjukvaruuppdateringen är avsedd att samordna styrningen av motorer och transmissioner så att det inte längre uppstår några defekter i framtiden och transmissionen utsätts för mindre påfrestningar. Hur effektiv denna åtgärd är återstår att se. Alla kunder med relevanta Ducato-modeller bör kontakta sitt Fiat Professional-serviceföretag så snart som möjligt och boka tid. Tillverkaren beräknar tiden som krävs för att installera de nya styroperativsystemen till cirka 30 minuter. Uppdateringen är gratis för ägare."

Jag önskar dig mycket framgång och ett trevligt resultat i ditt fall. Håll oss gärna uppdaterade.

Bästa hälsningar
 
Toppen