• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda växellåda

j--o

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
37857
Medlemskap
2025
Hej, jag har en Frankia husbil årsmodell 2016, problemet är att vid backning hoppar växeln ur, det kan ske flera gånger vid samma tillfälle. Då jag lägger i den igen så hoppar den ur igen efter någon meter, så kan det hälla på flera gånger. Någon som har något tips att göra. hälsningar j--o.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Undrar hur mycket längre det håller med en omprogrammering av både låda och motorns vridmomentkurva.
Lådan är alltså så klen och ligger på gränsen för att hålla, och då ändrar de på lådans växlingspunkter och ändrar/försvagar motorns vridmomentkurva för att få det att troligen hålla?? Fast de använder finare omskrivningar, men verkar faktiskt som att det står så.
Det kanske håller tills alla garantier är borta i alla fall.
Kan det vara så att de byggt för tunga bilar för lådan att alltid släpa på, som på tidigare enklare lådvarianter.

M.v.h. JANKRO.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Undrar hur mycket längre det håller med en omprogrammering av både låda och motorns vridmomentkurva.
Lådan är alltså så klen och ligger på gränsen för att hålla, och då ändrar de på lådans växlingspunkter och ändrar/försvagar motorns vridmomentkurva för att få det att troligen hålla?? Fast de använder finare omskrivningar, men verkar faktiskt som att det står så.
Det kanske håller tills alla garantier är borta i alla fall.
Kan det vara så att de byggt för tunga bilar för lådan att alltid släpa på, som på tidigare enklare lådvarianter.

M.v.h. JANKRO.

För tunga fordon låter troligt.
Dog clutch på 4-5 och 7-8'an tror jag också påverkar, en hel del tidigare ägare vittnar om hårda upp/ner-växlingar.
Undrar även om att den har 4st överväxlar påverkas av förhållandevis höga vridkrafter.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
För tunga fordon låter troligt.
Dog clutch på 4-5 och 7-8'an tror jag också påverkar, en hel del tidigare ägare vittnar om hårda upp/ner-växlingar.
Undrar även om att den har 4st överväxlar påverkas av förhållandevis höga vridkrafter.
Jaha även det har de klämt in i lådorna, det är ju så att säga den mekaniska låsningen (ingreppskuggen) av växlar som även varit för klen i de manuella lådorna tidigare, montro om det är samma problem i de här rätt avancerade automaterna.
Det är väl den lådan som även sitter i USA versionen av Fiat Ducato. Lådan har ju bråkat där i tio år i olika bilar, men i deras Ducato så sitter det ju lite kraftigare motorer dessutom, även om de väger mindre som ren transportbil.
DODGE RAM 2.JPGDODGE RAM.JPG

M.v.h. JANKRO.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jaha även det har de klämt in i lådorna, det är ju så att säga den mekaniska låsningen (ingreppskuggen) av växlar som även varit för klen i de manuella lådorna tidigare, montro om det är samma problem i de här rätt avancerade automaterna.
Det är väl den lådan som även sitter i USA versionen av Fiat Ducato. Lådan har ju bråkat där i tio år i olika bilar, men i deras Ducato så sitter det ju lite kraftigare motorer dessutom, även om de väger mindre som ren transportbil.
Visa bilaga 237204Visa bilaga 237205

M.v.h. JANKRO.

Här är ett 10år gammalt klipp på lådan

Toppen