• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.832
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej!

Jag har en -95 med motorkod 230.A4 där jag fått ljud på 4:an och 5:an vi gaspådrag, troligtvis pga att brickan du nämner i inlägget blivit nött. Verkstan ska byta den men jag tänker att jag samtidigt vill byta de lager man kan byta utan att ner lådan… Har du möjligtvis nummer på de lagren, det ser ut att vara 2 st man kan byta…

Hejsan, lite fundersam.
En riktig -95 och med kod 230 då är det väl en tidig bil av Ducato generation 2 som kom -94/-95 med minsta 1.9L motorn?
D.v.s. den nyare rundade karossen/hytten om plåthytten finns kvar. I så fall så kom ju tillsammans med den nya karossen/chassit en ny växellåda. Den var absolut starkare än den första men fortfarande svag på femmans växel om den fick släpa på lite tyngre husbilar.
Och även fast det är samma konstruktionsidé och liknande delar, så stämmer nog bara lite eller inget med lådan som jag renoverade i hänseend på delar och lager tyvärr.
Denna med plåtkåpa i bakkant ???
Växellåda gen.2 kåpa.JPG


Om jag nu fattat rätt om din bilmodell.......

M.v.h. JANKRO.
 

JonasAsk

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2024
Hejsan, lite fundersam.
En riktig -95 och med kod 230 då är det väl en tidig bil av Ducato generation 2 som kom -94/-95 med minsta 1.9L motorn?
D.v.s. den nyare rundade karossen/hytten om plåthytten finns kvar. I så fall så kom ju tillsammans med den nya karossen/chassit en ny växellåda. Den var absolut starkare än den första men fortfarande svag på femmans växel om den fick släpa på lite tyngre husbilar.
Och även fast det är samma konstruktionsidé och liknande delar, så stämmer nog bara lite eller inget med lådan som jag renoverade i hänseend på delar och lager tyvärr.
Denna med plåtkåpa i bakkant ???
Visa bilaga 235023


Om jag nu fattat rätt om din bilmodell.......

M.v.h. JANKRO.
Ja det stämmer, det är en sådan växellåda. Då kan jag tänka mig att det inte stämmer med din låda du renoverade även om det ser likadant ut. Vår bil är bara 5,3m så jag tycker den orkar bra men såklart får man växla ner ibland i långa uppförsbackar om man vill ligga över 90. Jag får väl ta ut lagrena och kolla då vilka de är, kanske går att hitta standardlager. Det är inte heller säkert att de lagerna är dåliga. Det malande ljudet borde komma ifrån att allt i lådan flyttas 1-2 mm vid tung belastning och då slits lite annorlunda än vad det är tänkt så kanske det räcker att planslipa brickan så allt hamnar rätt igen. I övrigt är lådan som ny och inga som helst oljud eller svårigheter att växla. Bara ett malande ljud metall mot metall som kommer vid gaspådrag på 4:an och 5:an och som slutar direkt man släpper gasen eller trycket ner kopplingen lite mellan 70-85 km/timmen, sedan slutar ljudet vid 90-100, antar att lådan får jobba hårdast vid 70-85 km och då trycker axlarna mot brickan.
 

JonasAsk

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2024
TRANSMISSION GEARS FIAT-PRO DUCATO'94 DIESEL (1994-2002)

Hej igen!

Det såg inte riktigt likadant ut i min låda :)

Kanske har jag hittat ljudet….

Brickan som ser ut som en halvmåne (nr. 2 på bilden i länken) håller i lagret (nummer 3) i ett spår.

Lagret satt inte fast utan gick att snurra på, och det var en glapp på 0,5 mm. Om lagret satt i ”mitten” lät det ingenting när man snurrade det men om man samtidigt tryckte axeln utåt såsom vid gaspådrag skrapar det ju i brickan.

Är det korrekt att lagret ska sitta fast? Det borde ju vara så, annars blir det ju metall mot metall… Axeln snurrar väl i mitten av lagret? Eller är det något jag missat? Ska det vara ett glapp?

Jag lossade den ena bulten (nr.5) och då spände brickan in mot lagret och satte fast det igen. Det verkar vara ett litet glapp i hålet för bulten som medger att man kan spänna ut brickan så lagret inte sitter fast. Jag har dragit åt bulten nu och lagret sitter fast.
 
Toppen