• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

F

F.d. 22252

Guest
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Tack för påpekandet får skylla på tilltagande ålder, men jag vet ju att man inte styr med växellådan, men det gick att rätta i vårt eminemta forum!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Jag håller alltså i axeln under hardyskivan, den är ok glappet är någonstans i lådan verkar det som, det är det behöver jag hjälp med.:swoon:
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hallå
det är inte rattaxeln du ser det är växelaxeln från växelspaken med hardyskivan
jag har bytit o-ringen till en grövre i muttern som är nedgängad i lådan och med bra resultat och hjälper inte det blir det att byta axeln.

Mats M
Går rattaxeln ner i växellådan? Bilden ser ut som hardyskivan på växellådsaxeln som går ner i växellådan. Missuppfattar jag bilden ?
 
Senast ändrad:

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Kan berätta att du kan ta bort muttern utan att ta ur lådan men hardyskivan med fäste måste bort
putsa axeln först så du får bort det mesta skiten
axeln kan du inte ta bort men du kan byta O-ring i muttern.

Mats M

Hallå
det är inte rattaxeln du ser det är växelaxeln från växelspaken med hardyskivan
jag har bytit o-ringen till en grövre i muttern som är nedgängad i lådan och med bra resultat och hjälper inte det blir det att byta axeln.

Mats M
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Ok handlar O-ring i morgon men hur ser skruven ut som håller ihop axeln och växelröret, min är en vanlig m8 helgängad och det glappar, hålet verkar större.
Den saknade bulten vad är det för något special eller vanlig m8 och hur lång?
 

Bilagor

  • IMG_1104.JPG
    IMG_1104.JPG
    1,2 MB · Visningar: 22

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej Bengtic
På min sitter det en M8 bult med mutter på andra sidan. Bara att dra åt ordentligt. Om du får rag i en O-ring som passar så tala gärna om vad det är för dimension på den.
Hoppas det löser sig
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    817,1 KB · Visningar: 23
Senast ändrad:

Örebropiloten1

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12158
Medlemskap
2022
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej alla glada, ni pratar om nästan nya bilar för mig hahahaha, min 87:a går så bra efter byte av drevet på 5:ans växel och lite fina justeringar, kan tillägga att jag köpte en distans ring, förhöjningsring på en VW firma för att få en förlängning och mera bottenlag som man gjorde på gamla v4 dom som kallades crossflow i rally sammanhang, jag fick hjälp ifrån talbok racing i UK där dom efter hårda tester gjorde en unik upptäkt, 27mm förhöjningsring är optimalt för en sug J5, och då även ett openair filter från KN-filter, jag säger så här.
Ny bil och nya resurser nu väntar bara extractorgrenröret och nytt avgassystemet. .

Bilder finns mala mig mrberg67@gmail.com. ..finns mera bränsle att spara


Mats i Örebro
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Våra bilar är jämngamla med din -89 samma saker som sitter i skulle jag tro.
Känns lite som jag tagit jankros tråd, men det har varit i desperat behov att få lite hjälp av experten själv.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.087
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hallå
en fundering när man läser handboken så nämner dom olika moment för ingående och huvudaxel ex 26 m.daN och 20 m.daN för ingående och 20 m.daN för mainaxel
Vilket moment skall jag välja för ingående axel 26 eller 20 m.daN?

Mats M
------------------------------------------------
Hej, jag drog min med 26 för det stog även i den bok jag läste momenten ur.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det blev lite diffust kanske såg jag. Det är alltså den ingående axeln som skall dras med 26 och den utgående med alla växeldelar på som skall dras 20.
Jag har en ritning med pilar och moment som pekar direkt på muttrar och bultar m.m. så ingen tvekan råder.
Det blir lite annat för den fyrväxlade lådan. Men det är ju inte aktuellt.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.087
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej bengtic, sorry jag har varit borta ett tag och utan min egen dator med bilder och länkar.

Först, ja det finns några extrahål som är gängade på lådan, men de är till för att kunna skruva fast olika fästen på lådan.
Bl. a. så sitter det en servopump som drivs av en utgång på motorn på en del lådor som troligen sitter i de hålen m.m.


Det verkar lite mysko om själva växelföraren glappar mycket inne i lådan. Tappen mellan -blå pilar- borde inte kunna vara sliten, och inte heller de delar som den ligger mellan och trycker på.
Däremot så är nedre tappen på axeln -gul pil- lagrad i ett borrat hål direkt i växellådans gjutning. Om det hålet av någon anledning har glappat upp sig så den tappen glappar så kan nog det kännas som du beskriver problemet.
Axeln skall ju vara uppstyrd inne i lådan vid -gul pil- och vid utgången -röd pil- så en stadig styrning finns när man drar i växelspaken så att tappen -blå pilar- är stadig när den skall trycka i en växel åt ena eller andra hållet.
Det borde nog gå att känna med axeln om den nedre styrningen glappar (tror jag).
När man pillar med axeln så får man vara lite försiktig så den inte hoppar ur sitt läge.. Ingen katastrof men lite struligt :p:.
Det är också lämpligast att inte ha någon växel i när man tar bort bussningen med O-ringen, för då är det enklare att få in tappen på rätt ställe igen om den skulle hamna fel.

Lite luddigt svar kanske, men kolla när du får dit bussningen igen. För axeln skall inte gå att vrida/glappa mycket alls. Man skall bara känna ett litet naturligt glapp som finns mellan tappen -blå pilar- och de "metallklossar" som den är inträdd mellan och flyttar på för att få i en växel.

(Skulle det vara det borrade hålet nere i lådan som är uppglappat så är det tyvärr mer än rätt besvärligt att åtgärda.)

DSCF0327-400.jpg

Hör av dig igen. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Jag lyckades få dit växelföraren rätt har bara torrväxlat utan motorn igång.
Mycket underligt det känns heltstadigt nu, när jag körde hem från Göteborg så hade jag jätteproblem att få i växlarna.
Kan inte se hur man kan komma i ett sånt läge om inte axeln låg bredvid botten lagringen och styrdes enbart av övre bussningen??
Hoppas inte det inträffar igen, kanske därför bilen bara rullat till och från besiktningen de senaste åren. Måste ju vara fler som råkat för detta men misstänker att någon råkat flytta axeln i fel läge vid byte av hardyskivan.
affezell hade ju ett tomt hål i lådan och du också på ett gammalt foto.
Trodde det var det som gjorde glappet.
Tack för svar.
Bengt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.087
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej Bengtic
Om du får rag i en O-ring som passar så tala gärna om vad det är för dimension på den.
----------------------------------------------------------
Hej Affezell, det är lite struligt med O-ringen, när man vill upp i dia på själva gummit.
Jag hade några underliga från andra sidan Atlanten sedan gammalt som låg och skräpade :p:.

Men eftersom den mest är till för styrning och inte så mycket för tätning av lådan så kan man ta en O-ring med bra mått på gummit, men för stort mått på diametern och helt enkelt kapa bort en bit av ringen, så det blir tillräckligt kvar för att fylla upp rejält runt om i spåret, och allt hålls ändå på plats när man får in axeln i hålet. Lite sprayfett ibland så nöts inte O-ringen så mycket och det glider lätt.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.087
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Jag lyckades få dit växelföraren rätt har bara torrväxlat utan motorn igång.
Mycket underligt det känns heltstadigt nu, när jag körde hem från Göteborg så hade jag jätteproblem att få i växlarna.
Kan inte se hur man kan komma i ett sånt läge om inte axeln låg bredvid botten lagringen och styrdes enbart av övre bussningen??
Hoppas inte det inträffar igen, kanske därför bilen bara rullat till och från besiktningen de senaste åren. Måste ju vara fler som råkat för detta men misstänker att någon råkat flytta axeln i fel läge vid byte av hardyskivan.
affezell hade ju ett tomt hål i lådan och du också på ett gammalt foto.
Trodde det var det som gjorde glappet.
Tack för svar.
Bengt
---------------------------------------------------
Så bra att det verkar ordna till sig :).
Om du har tid och lust så kan du ju även titta över "koppen", O-ringen m.m. upp uppe vid växelspakens upphängning som finns med och beskrivs en bit bakåt i tråden.

Ett tillägg om de extra gängade hålen. I England så sitter det en hel drös med skrot fastskruvat vid lådans växelaxel. De har ju högerstyrda bilar och för att få det att funka så har de länkarmar och axlar till en golvväxelspak i stället för vår rattväxel.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Laddade ner några pdf filer med beskrivning av den engelska golvväxelspaken och många leder blev det, som säkert inte fungerar bra ens när det är nytt, det är straffet för att ha högerstyrt!.
Får jag måtten på oringen annars mäter jag när jag rivit.
Det är vädret som bestämmer tiden har man som pensionär, skulle inte ha tid att jobba nu. Stora problemet är kamremmen med 3000mil men den är bytt 2003 och jag såg ju hur de andra remmarna såg ut, men det finns ju en chans att stötstängerna kroknar innan motorn rasar. Kan inte stå ute på tomten och byta den har inte ens ett underlag att sätta pallbockar på.
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hi
då följer jag samma skiss för det är väl den som är i manualen och där står det 26 sedan hittade jag 20 i en tabell men jag gör som du
hur låste du dreven vid momentdragningen?

Mats M


------------------------------------------------
Hej, jag drog min med 26 för det stog även i den bok jag läste momenten ur.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det blev lite diffust kanske såg jag. Det är alltså den ingående axeln som skall dras med 26 och den utgående med alla växeldelar på som skall dras 20.
Jag har en ritning med pilar och moment som pekar direkt på muttrar och bultar m.m. så ingen tvekan råder.
Det blir lite annat för den fyrväxlade lådan. Men det är ju inte aktuellt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.087
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej.
Jag drog lite i taget på båda i början, genom att ha en öppen U-nyckel eller ev. en platt ringnyckel på den ena muttern, drog runt den andra muttern med momentnyckel till ringnyckeln stannade mot hylsan i momentnyckeln och drog åt några kilo. Skiftade till den andra muttern och ytterligare några kilo o.s.v.

Jag har läst att man kan låsa lådan genom att lägga i två växlar samtidigt.
Om man lägger i en växel nere i lådan, tar bort bulten som håller femman/backens växelgaffel till sin axel och trycker i en växel även där med gaffeln lös från sin axeln så låser sig lådan med två växlar ilagda samtidigt.
Jag är säker på att det stog fyrans växel inne i lådan och femmans växel där uppe.

Jag har funderat på om inte ettan i lådan och backväxeln där uppe borde bli bättre, men så kom jag på att det går nog inte för backens ena drev sitter på ingreppsringen till ettan/tvåan, och även växelaxeln till backen strular, så glöm det.

Så det blir bara trean eller fyran kvar inne i lådan och femman där uppe.
Absolut inget jag törs rekomendera för jag har själv aldrig provat.... än, men det kanske funkar jättebra.

Om du provar så vill jag ha rapport :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.087
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej igen. Det har ju skrivits lite frågor och annat angående växellådor och problem under sommar och höst i den här tråden, vilket är roligt för då har ju renoveringen varit till viss hjälp även för andra.

Jag lovade ju att återkomma med något i stil med en slutrapport när jag fick använda den ett tag och "några" mil.
Det blev runt 850 mil i sommar och i höst så nu får man nog räkna med att slutresultatet av renoveringen har visat sig och kan rapporteras :p:.

Som jag skrev efter de första milen (inlägg 87) så blir säkert inte de här lådorna helt tysta, och delvis beror det säkert delvis på sämre ljudisolering än i en framjulsdriven personbil som är fullproppad med ljudisolering mellan motor/växellåda och kupén.

Men ändå är det inga problem alls numera. Jag startade bilen nu vid nyår för en rejäl varmkörning och kontroll så allt funkar m.m.
Till att börja med så gick det utmärkt vid 10 minusgrader att växla sig genom alla växlar innan start. Knappt inget motstånd eller trixande som det tidigare behövdes vid så kall väderlek och oanvänd låda.
Efter start med nedtryckt koppling och var det åter rätt intressant att släppa upp kopplingen så lådans innehåll började snurra runt efter över två månaders stillestånd i kyla.
Det enda som hördes var ett svagt jämnt vinande som inte alls har något obehagligt ljud inbyggt i ljudet. Inget extraljud, fladder, malande eller extrahögt ljud som tidigare förekom vid vinterstarter (och sommarstarter).
Några nedtryckningar av kopplingen med uppsläpp, fortfarande helt ok. och t.o.m. förvånande tyst och distinkt :).

Under de 850 milen under sommaren så har man väl varit lite spänd och lyssnat extra noga för det mesta.
Men allt har funkat bra hela tiden faktiskt. lätt att växla som sagt, inget strul och absolut inget (O)ljud från slutväxeln. Det lätt vinande lite tjutande ljudet som började komma mer och mer de sista åren är helt borta, och berodde med säkerhet på lagret som hade ätit sig in i godset på krondrevet, så krondrevet var aningen glappt och därmed gick inte kuggen rent mot pinjongdrevets kuggar.
Det hörs ju naturligtvis att det sitter en växellåda och snurrar under fötterna men om man skall prata om ljud utöver de vanliga så kan man fortfarande höra ett lätt vinande både på 3'an och 4'ans växel. Det lite underliga är att ljudet hörs bara mellan 40 och 60 km/tim. oberoende om man kör på trean eller fyran, vid 60 så försvinner ljudet helt. Det låter inte mycket när det hörs, och jag har sorterat bort som normalt och inget att bry sig om, för just 3'an 4'an har en tendens att alltid låta en del och låta väldigt mycket i de lådor som inte mår bra alls.
Till sist 5'ans växel med de nya delarna och den eftermonterade stoppskruven för att gaffeln skall hålla exakt läge när 5'an är ilagd.
Det funkar helt enkelt skitbra :D, Växelspaken hade ju börjat att vibrera och det berodde säker på att de slitna bommarna i ingreppsringen gjorde så att den fladdrade när den snurrade och växelgaffeln fortplantade fladdret ända upp till spaken som dessutom hade den glappa O-ringen uppe vid styrningen där spaken sitter fast.
Nu är spaken helt tyst och fast, och när man tar i den så känner man att den inte har någon metallisk kontakt med dreven nere i lådan.

En lång inledning :oops: men bra funktion och fortfarande helt ok. efter 850 mil borde tyda på att jag kan sluta bekymmra mig för lådan de nästkommande 20.000 milen eller mer, om jag kommer att köra den så långt själv.

Ha ett bra kommande husbilsår/sommar, som om några månader snart är här för oss som ställer av och går i ide.

M.v.h. JANKRO.
 

JonasAsk

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej igen, skall försöka beskriva shimsen till in och utgående axel lite utan att krångla till det för mycket.

Vi tar bilden först med lite extra streck och nummer på, som jag kommer att hänvisa till.
Visa bilaga 94917


Så kom ett paket igen, nu med en uppsättning nya lager. (Och ett tanklock som tyvärr inte stämde med min bil, en stor invändig gänga om någon behöver.... Mitt lock har tre små tappar som håller fast det.)
Visa bilaga 94918


På utgående axeln så sitter det först en låsring som håller fast lagret -grön 4- (brunt streck).

Vid rött streck -röd 1- så sitter det en låsring/shims. När det är på plats skall man få in ett bladmått på 0,05mm.
Det var lite nött, på insidan som syns, på ena sidan, och på utsidan på andra sidan. Om man vänder ringen uppochner så har man ordinarie måttet tillbaka för då blir nötningarna utan anligg. Måttet blev faktiskt 0,05 som rek. i rep.boken.
Visa bilaga 94919


På nästa plats -röd 2- så sitter det en speciallåsning/shims. Två lösa halvor med en ring runt som håller dem på plats.
Även här skall man ha ett glapp på 0,05 mellan sista kugghjulet och shimset. Mitt glapp var snarare 0,15 men det tänker jag inte krångla med.
Ev. nötning på kugg m.m. är ju redan anpassat till det glappet, och jag är inte riktigt säker på att han som monterade lådan från början gick helt efter instr.boken, fast en viss nötning syns ju på de halva brickorna.
Visa bilaga 94920


Här är lagren, lås/shimsringarna och plåtlocket som klämmer fast lagren och ringarna i gaveln under femmans drev. -Röd 3 och 4-.
Visa bilaga 94921


När jag plockade bort brickan så syns två urfräsningar (gula pilar) i brickan.
Senare kom jag på och förstog att det är lagren som nött in sig i brickan och den skall vara helt plan, när den klämmer fast lagren med sina lås/shimsringar.
Det blir planslipning av brickan.
Visa bilaga 94922


Måttet på de gröna märkningarna (ring plus lager) skall enligt boken vara några hundradelar mindre eller större än höjden på urfräsningarnas gula märkningar.
Det betyder att de kan sitta lite löst eller lite klämda.
Att de skulle sitta lite löst tycker jag verkar dumt. Något som sitter lite löst och rör på sig, glappar lätt upp sig ännu mera.
Så mina blir klämda med god marginal vad som än står i boken :p:.
Visa bilaga 94923


Troligen har inte montören varit så noga. Det ena måttet var 0,19 över (och lär ju inte ha växt om nötning skett).
Visa bilaga 94924


Det andra var 0,04 över vilket verkade ok. Detta var med de gamla lagren när jag plockade sönder lådan. Men med nötningen i brickan så har båda legren kunnat röra på sig några tiondelar i axialled.
Visa bilaga 94925


Lite utanför ämnet. Vem kan matcha tillverkningsland/union på den här mätklockan. Den måste snart vara en...... raritet :D.
Visa bilaga 94926


En låsring/shimsring som man bara vill ha bort någon tiondel på, går rätt bra att handarbeta. En plan metallklump med dubbelhäftande mattejp på som håller ringen, en plan yta med ett bra smärjeldukspapper på och lite handarbete funkar jättebra om man inte har en planslip i rummet bredvid :p:.
Visa bilaga 94927


Här är lagren. Till vänster sitter ringen (gul pil) i sitt spår. Till höger så är ringen (gul pil) lös, och skall in i lagrets spår (grön pil). Sedan skall brickan skruvas dit, och klämma fast allt (tycker jag :p:).
Visa bilaga 94931


Jag tänker nog t.o.m. limma lagren med lite Loctite, så de får mindre chans att röra sig och nöta in sig i brickan igen. (Men obs. så står det inte i boken.)
Visa bilaga 94928


Brickan planslipad och fin, med sidan som skall trycka på lagren vänd uppåt.
Visa bilaga 94929


Brickan rättvänd och färdig för att skruva fast de nya lagren. Jag fixade till så lagren ligger ca. 0,07 över ytan (lite mer än maxmått), och kommer då att bli bra fastklämda. (Men som sagt så står det inte i boken.)
Visa bilaga 94930


Lager -blå 1- och -grön 4- sitter med nollpassning och kan glida lite fram eller tillbaka för att kompensera axlar m.m. för temperaturväxlingar.


Återkommer med lager och shims till krondrevet.

M.v.h. JANKRO.
Hej!

Jag har en -95 med motorkod 230.A4 där jag fått ljud på 4:an och 5:an vi gaspådrag, troligtvis pga att brickan du nämner i inlägget blivit nött. Verkstan ska byta den men jag tänker att jag samtidigt vill byta de lager man kan byta utan att ner lådan… Har du möjligtvis nummer på de lagren, det ser ut att vara 2 st man kan byta…
 
Toppen