JANKRO
HBK Hedersmedlem
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94
Hej igen, eftersom det fortfarande känns som jag har lite tid på mig
:, så har jag putsat lite på div. delar. Det kanske är onödigt men gör förhoppningsvis ingen skada heller.
När jag först såg hålen till spärrstiften för axlarna så tänkte jag borra upp dem och montera mässingsbussningar. De var dock inget nötta alls.........

..... så det blev lite putsning av den råa ytan i hålen i stället. Ytan skall nog inte vara för blank, utan bara så fin att oljan ändå kan hänga kvar lite.

Även stiften fick lite putsning av topparna.

Uttagen i axlarna som stift och kulor glider mot, var väldigt råa och med skarpa kanter, så även de fick lite upputsning av ytorna (röda pilar).

Ytorna på synkringen överst, som glider mot ytorna på ingreppsringen (gula pilar) fick också lite puts på den råa ytan och skarpa kanterna. (Alla växlar)

Den övre ringen, synkringen vänds alltså ett halvvarv vid monteringen, så båda mina gula vinklar hamnar lika, med spetsen neråt. Den röda biten av strecken träffar varandra på ena eller andra sidan när man skall lägga i en växel. Synkringen som då håller fast och satt fart på sitt växelhjul med konans hjälp, skall då vrida in sig i spåret (grön pil) och lägger då växelhjulet rätt så ingreppsringen går att trycka ner på kugghjulets ingreppskugg.
Som synes så är vinkeln på ytorna vid (röda strecken) som skall trycka synkringen till mitten i spåret (grön pil) väldigt trubbig, som jag vill visa med spetsvinkeln på gula strecken, och det hjälper ju inte direkt till för att växeln skall kunna glida i lätt.
Det finns andra varianter av synkringar som förmodligen glider i lättare, men den här varianten verkar hållbar även om den kanske kan vara motsträvig.
Det är nog sällan eller nästan aldrig som synkningarna bråkar och växlarna skrapar i de här lådorna vad jag vet.

Angående de där stoppskruvarna till växelaxlarna. Till femmans växel skall jag ha en som jag borrade för, rakt ner genom axelhålet, med hjälp av en styrbussning. Det är ingen fara, för godset i lådan är förstärkt där hålen skall vara.

Det blev även ett hål för växel-3/4 axeln men det kanske jag pluggar sedan. Om jag skulle vilja ha det, så är det ju inget vidare att borra och gänga när lådan är halvmonterad.
Hålen kommer ut inne i svepet mot kopplingen.

Återkommer. M.v.h. JANKRO.
Hej igen, eftersom det fortfarande känns som jag har lite tid på mig
När jag först såg hålen till spärrstiften för axlarna så tänkte jag borra upp dem och montera mässingsbussningar. De var dock inget nötta alls.........

..... så det blev lite putsning av den råa ytan i hålen i stället. Ytan skall nog inte vara för blank, utan bara så fin att oljan ändå kan hänga kvar lite.

Även stiften fick lite putsning av topparna.

Uttagen i axlarna som stift och kulor glider mot, var väldigt råa och med skarpa kanter, så även de fick lite upputsning av ytorna (röda pilar).

Ytorna på synkringen överst, som glider mot ytorna på ingreppsringen (gula pilar) fick också lite puts på den råa ytan och skarpa kanterna. (Alla växlar)

Den övre ringen, synkringen vänds alltså ett halvvarv vid monteringen, så båda mina gula vinklar hamnar lika, med spetsen neråt. Den röda biten av strecken träffar varandra på ena eller andra sidan när man skall lägga i en växel. Synkringen som då håller fast och satt fart på sitt växelhjul med konans hjälp, skall då vrida in sig i spåret (grön pil) och lägger då växelhjulet rätt så ingreppsringen går att trycka ner på kugghjulets ingreppskugg.
Som synes så är vinkeln på ytorna vid (röda strecken) som skall trycka synkringen till mitten i spåret (grön pil) väldigt trubbig, som jag vill visa med spetsvinkeln på gula strecken, och det hjälper ju inte direkt till för att växeln skall kunna glida i lätt.
Det finns andra varianter av synkringar som förmodligen glider i lättare, men den här varianten verkar hållbar även om den kanske kan vara motsträvig.
Det är nog sällan eller nästan aldrig som synkningarna bråkar och växlarna skrapar i de här lådorna vad jag vet.

Angående de där stoppskruvarna till växelaxlarna. Till femmans växel skall jag ha en som jag borrade för, rakt ner genom axelhålet, med hjälp av en styrbussning. Det är ingen fara, för godset i lådan är förstärkt där hålen skall vara.

Det blev även ett hål för växel-3/4 axeln men det kanske jag pluggar sedan. Om jag skulle vilja ha det, så är det ju inget vidare att borra och gänga när lådan är halvmonterad.
Hålen kommer ut inne i svepet mot kopplingen.

Återkommer. M.v.h. JANKRO.
Senast ändrad: