• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår resa mot Kroatien !

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Vi var på Cres förra året. Fint där men inget som man inte kan se på andra ställen i Kroatien.
Norra vägen ner på Cres ser ut så här (bild) och här kan du möta treaxlade trailerdragare. Bedöm själv.
Nedre delen på Cres efter Krk avfarten är bättre men tycker ändå att den håller dålig standard och framför allt är smal på vissa ställen. Men den byggs om hela tiden så på sikt kommer det bli bättre.
Vi har varit i Kroatien flera gånger och tycker landet erbjuder mycket vackert att uppleva och se utan att riskera skador på Cres. Vi klarade oss utan skador och är glada för det.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    124,8 KB · Visningar: 14

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Vi var på Cres förra året. Fint där men inget som man inte kan se på andra ställen i Kroatien.
Norra vägen ner på Cres ser ut så här (bild) och här kan du möta treaxlade trailerdragare. Bedöm själv.
Nedre delen på Cres efter Krk avfarten är bättre men tycker ändå att den håller dålig standard och framför allt är smal på vissa ställen. Men den byggs om hela tiden så på sikt kommer det bli bättre.
Vi har varit i Kroatien flera gånger och tycker landet erbjuder mycket vackert att uppleva och se utan att riskera skador på Cres. Vi klarade oss utan skador och är glada för det.

Vi tar vägen över krk tänkte vi... Hoppas den är farbar
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Vilka vägar är det som är så smala att man river upp husbilen??? Vi är på väg ner nu och tänker undvika de sämsta vägarna...
Vi ska till Cres...

Problemet är vid möte på Cres, gäller bägge vägarna men åker man norra vägen blir det fler mil. Värst är det sista biten mot färjeläget på norra vägen, vi klarade oss utan möte.

Peter :)
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Har provat allt på cres och rovinj , fick inte in nån bild, de gånger jag fick bild var när Italienska tv kanalerna dök upp i 30 min sen car det borta igen. Här på sirena camp får jag in 10 tal kanaler men det stör lite då o då.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Den är bra!
Alltså vägen över krk!
 
Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Provar ladda upp en bild när det höll på att smälla!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Visningar: 15

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Hejsan !!! Vad mysigt ni har det! Vi åker ner till Kroatien med start på fredag, vi undrar om man behöver boka campingar i förväg eller kan man chansa? Det är också våran första resa ner med husbilen!!!:)

Plats får ni nog alltid, men vilken plats är frågan?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Visst är många vägar i Kroatien(liksom många andra medelhavsländers vägar) smala och på Cres är det smalt på några ställen men det är bara att ta det lugnt och vara beredd på att man måste kunna stanna, precis som på våra svenska grusvägar. Tycker vägstandarden i Kroatien har blivit mycket bättre de senaste 10-15 åren.
Åk gärna över till Cres, det är en vacker ö, och låt inte några smala passager hindra er.
Ha det bra i semesterparadiset!!
 

Conny&Ewa

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Finspång
HBK-Nr
12385
Medlemskap
2021
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Hej,

För vår del var det en provisorisk påfart vid ett vägbygge på autobahn som ställde till det lite för oss.
Fick närkontakt med en betongsugga som hade företräde så det var mitt fel.
Fem millimeter åt ena eller andra hållet kan göra stor skillnad.

Conny & Ewa
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Dag 12

Lazy vaknade tidigt. 5:55 ville hon ut, bara att hoppa upp.
Det blev en kortis, tänkte lägga mig igen men var för pigg, tog på mig tennisskorna och tänkte ta en liten powerwalk, då vill lazy med igen, vi gick höger ut från campingen Mot de stora ängarna, vek in på små gräs stigar o vips så hade jag tappat lokalsinnet, vilket håll är campingen åt??? Gräset var så hög så jag såg inte nått att fästa blicken mot, efter 20 min kom jag ut på en liten väg , höger eller vänster ? Såg en liten skyllt 300 m åt vänster började gå mot den, sen såg jag reklam på plodine tror jag den affärs kedjan heter, då är det nog rätt håll efter ytterligare 20 min så kände jag igen mig och hittade till hben. Köpte färskt bröd och satte mig och började läsa lite på hbk forum, mysig morgon.
Fm var var och fin, efm blåste det upp säkert 14 SEK/m satt man i skugga blev det nästan kallt. Under kvällen gick vi till stan och åt, trodde vi skulle göra mer mat i hben, men det känns så skönt att bara sätta sig och beställa. Försökte lösa lite tråkigheter i Svea via mobil och sms på kvällen men blev inte klokare endå, kunde bara konstatera att jag har en underbara svägerska hoppas hon vet detta!!! Lite hav brus vid hben sen se om tv kanalerna är på bra humör så man idén se Brasilien !
Natti natti på er!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Tänkte höra om nån tagit färja Rostock gesser 1h 30 min? Hur ä den, finns det nån bra handling ställe typ calles. Adress till den?
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Calle Rostock
Neue Goorstorfer Strasse 50
D-18146 Rostock
Tyskland
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Tänkte höra om nån tagit färja Rostock gesser 1h 30 min? Hur ä den, finns det nån bra handling ställe typ calles. Adress till den?

Hittade dessa nånstans, har inte testat koordinaterna:

12.16710,54.12140,Calles Neue Goorstorfer Shasse Rostock
12.10979,54.13672,Bordershop Zum Sudtor 4 Rostock
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Färjan är bra och adressen är till Calles är

Goorstorfer Straße 50,
18146 Rostock,
Tyskland ‎

Det ligger bara en lite avstickare från vägen till färjan
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Dag 13

Det vanliga på morgonen promenad med hunden, frukost och spana in vågorna. Denna dag blev helt i slapphetens tecken, kollade vädret och de lovade regn imorgon, frågade frun om vi skulle röra oss uppåt i Europa, vi packade ihop allt på kvällen gick och åt och kollade ita-uru på restaurangen. Lite roligt men endå tråkigt att så många stora fotbolls länder redan nu är ute ur vm.
Inatt blåste och regnade det, kanske var det regnet som ska komma på onsdag !!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Dag 14

Vaknade till regn och åska, tur att vi hade packat kvällen innan, vi åkte från campingen 8.20. Rullade snabbt igenom kroatsien , Slovenien ett stop före Österrikes gräns, körde in på bensin macken och tänkte ställa mig bakom all trafik, såg en gubbe stå i regnet och kolla på alla som kom, kändes olustigt, parkerade hben och bad ta passen samt hennes viktiga grejor låste hben och även bygeln till dörren. Vi gick mot toaletterna, frun vill in först så jag tog hunden, nu så jag mannen jag så när vi körde in gå runt och vanka bland bilarna, lämnade inte vår hb ur sikte, plötsligt kommer det fram en man som säger några ord till den första mannen, bägge börjar gå mot mig, jag rör mig mot toaletterna för att möta frun.
Bägge männen går in på toa, de står där inne, jag ser in till tvättställen en leker att han putsar skorna den andra kikar ut. Frun kommer från dam toan, jag säger att ställ dig där det finns människor så går jag och hämtar vinjetten, kolla så att ingen går mot hben. Skyndar iväg och köper vinjetten, skiter i toa besöket. Går ut och säger till frun , vi går in i dörren till hben så vi kommer in samtidigt. Jag hinner låsa och sätta mig vid förarsättet då det knackar på fönstret, det är en av männen, jag säger till frun nu kör jag håll i, samtidigt kommer man 2 på höger sida, jag bara kör. Vet ej vad de ville men allt kändes då fel, vem står i regnet och väntar på att jag ska gå på toa eller gå in i vår bil, lite chockade kör vi ur Slovenien. Vi stannar vid en liten stad i Österrike som heter Gemund, väldigt vacker stad, lite lunch och promenad och en lite titt i Porsche museum sen vidare, kör snabbt igenom Österrike och mot München. Här börjar vi leta natt plast, alla autohof är fulla , letar stelplatsen men hamnar helt galet , stället är för övervintring av hben och husvagn. Vidare mot Regensburg där vi hittar kaiser therme bad och spa som ligger i bad abbach, bra ställplats med leker bad och spa , kostnad för ställplats med 2 personer och el 13,6 €. Lite mat man är helt slut blev en väl bra bit idag!!!

Dag 15

Vaknade på tyskalandsbyggden underbart vackert och 22 grader med strålande sol. Gick och duschade i bad huset där de har egen liten av delning med dusch o toa för gäster, riktigt fräscht.
Satte mig i solen utanför hben, vi hade köpt brasse stolar på biltema innan vi åkte från Sweden, redan första dagen lossade det delar men vi hade inte provat dem innan vi åkte så hoppas vi får byta när vi kommer hem. Nåväl satte mig i en av stolarna och vips låg jag på backen på en sida hela understången gav vika för mina 68 kg, vilken skit! Vi kom iväg runt 10 körde hela vägen upp till Potsdam där vi hittade en ställplats bara 1,8 km från centrum söder, cyklade in och frun började springa i affären jag och lazy satte oss och smakade på Potsdam dryck, väldigt mysigt! Vi köpte med oss döner kebab till husbilen, vädret här känns som om vi vore kvar vid Medelhavet, när vi kom till hben hade vi 31 grader inne 26 ute helt juvligt!! Satte på tven så vi hörde ljudet pm det skulle bli mål, sen bara sol till solnedgången .
Flyttade in i hben vid 21.30 fortfarande 22 grader men sol gick ner och det känns. Målet i morgon är Rostock , gedser , Halmstad , får se om det blir för tufft!

Dag 16
Vaknade tidigt av strålande väder i Potsdam, åt en snabb frukost och iväg mot Rostock, efter div små vägarbeten kom vi fram till calles 10.30, lite handling, frun gick in i affären bredvid calles hon tyckte det fanns fina och billiga skor, hon köpte 2 par. Vid 12 snåret drog vi mot hamnen. Scandiclines hade vi fått ett tips på skulle va billigt runt 500 kr.
Väl fram frågade damen i kassan hur lång bilen är 5.90 svarade jag, mm sa hon, steg ut och tog med ett mät instrument, det stämmer men du har cyklar på så det blir pris 6-10 m 169€. Frågade om hon skojade, nä sa hon, då plockar jag in cyklarna sa jag, det kan du göra få blir det 112€ .
Sagt och gjort sparade 57€. Fram kommer en svensk man och säger, mätte hon din bil? Japp sa ja.
Ditt cykelställ är så högt upp att vilken personbil som helst kommer under den, den tar ingen plats.
Färjan var halvfull så jag kunde haft tio ställ utan problem. Färjan över gick bra, lazy lite nervös över brummandet från motorn. Full rulle mot Borås i höjd med Halmstad gav hunden och frun upp. Så vi tänkte lägga oss över natten vid gästhamn i Halmstad, körde 100 m för långt , vips där var nya citycamp, vi bestämde oss för att gynna så bra initiativ. 140 kr är priset men kommunen har dragit ut på grävandet samt el, så reducerat pris 100 kr. Provisoriskt vatten finns men ingen el eller tömning de siktar på nästa sommar. Nu vila sedan hem till Borås !
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Jäkligt otäckt när det blir som du beskriver. Var med om en liknande händelse dock till fots i Barcelona men jag såg tydligt mönstret med flera involverade och själv som rån måltavla men det löstes att jag kom in på ngn krog som det var massor med människor på och de vågade inte gå vidare.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Dag 17

Vaknade tidigt i regnigt Halmstad, full rulle mot Borås där regnet fortsätter.
Hemma men nu saknar man redan värmen.

Lite priser och vad vi gjort åt på vår resa:

Båt GBG-Kiel 2903 kr
Båt Rostock -Gedser 1103 kr
Båt krk-Cres 350 kr
Båt Cres-Istrin 400 kr

Diesel totalt 6048 kr

Campingar:

Sloveninen 1 dag Smedlink 180 kr
Kroatien 3 dagar Kovacine 714 kr
Kroatien 3 dagar Porton Biondi 887 kr
Kroatien 3 dagar Sirena 1179 kr

2st ställplatser 10 euro samt 13 euro

Väg och broavgifter ca vingetter 30 euro vingett Slovenien, vingett 8,5 euro x2 Österrike. ca 56 euro tunnlar samt vägar.


Totalt så har vi bränt 20839 kr
Vi gjorde middag endast 3 kvällar själva, annars åt vi ute, minst hälften av dagarna åt vi även lunchen ute.
 
Toppen