• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår resa mot Kroatien !

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Resan 2014

Dag 1 : 12 juni, kl 16.20 lämnar hemmet jag frun o hunden. Första stop blir kontrollplats viared, bilen väger in på 3280 kg 220 kg till godo inte illa. Färjan över till Kiel lite tråkig och airkondition blåser lite väll mycket men Brasilien-kroatsien håller mig varm !

Dag 2 kl 9:15 frame i Kiel åker raka vägen till citti för att handla proviant .
Kl 11:05 kommer vi iväg. Mycke trafik , vägarbeten osv... Gps försöker lura oss in mot Berlin men går inte på den, forsätter väg a7 ner åt. Stannar för att tanka och sova efter bara 45 mil körda. Sova blir inget då gps-enhet lurar oss totalt . 4,5 km till stelplatsen men kommer aldrig ditt efter 48 km på små vägar äntligen tillbaks på a7 ! Stannar vid en bensin mack nära wurtzburg där vi slår läger bland 40 tal lastbilar samt en husbil och husvagn från Sverige . Det blir Spanien-Nederländerna tills sömnen tar över.

Dag 3
Vaknade vid 5.30. Flera långtradare hade sovit sin del av natten. Försökte somna om men gick inte, 6:20 väckte jag hunden och tog en promenad. Gjorde en lite frukost till mig själv eftersom frun inte ville ha då hon skulle fortsätta och sova när jag kör. Kom iväg 7:15 ! Så lugnt och skönt att köra knappt trafik solen skiner och äntligen bra väg i Tyskland!!! Var finns alla bra Autobahn ??? Har jag missat dem. Pillade på och vi körde genom Österrike och in i Slovenien, där stannade vi på en lite men mysig camping vid namn smlednik camp ca 15 km innan Ljubljana. Åt en god kvällsmat, frun tog grillad forell file och jag mixedgrill, snabbt tillbaks till hben, dax för Uruguay - Costa rica.!!!

Dag 4
Vaknade vid 7 snåret solen sken och redan 18 grader, tog en promenad utmed floden som rann ut med campingen, väldigt vackert här. Vid 8.30 kom en engelsman och sa att min el kabel orsakade att säkringen går i skåpet som vi delade. Kollade kablar och kontakter, tyckte att en skarv såg dåligt ut så bytte den kabel. 20 min senare gick säkringen igen. Jag sa att vi åker nu så får kolla på detta senare.
Första streckan var väldigt smidig ca 46 km, sedan kom vi till vägen mellan a1 och e65. Phuuuu vilken väg ibland trodde man att man skulle komma till en återvändsgränd!! Men till slut så nådde via kroatiska tullen, äntligen ska vi få visa passen!! Tull mannen tog dom inte ens i sin
hand!!! Nu raka vägen ner mot krk och cres, gpsen försökte lura oss att köra ner mot pula och därifrån över med båt men den gick vi inte på!
Färjan kostade 280 Kuna över till cres. Väl framme på kovscine
Camp, nu började ett letande efter en plats, efter 45 min så tröttnade vi, alla bättre platserna var reserverade, så vi tog en som nog kommer ge skugga och lite ro. Bytte kontakter i förlängningskabeln och körde igång elen, inom loppet av 2 h gick alla säkringar i skåpet, vaktmästaren tyckte att jag skulle tejpa plast runt kontakterna, så det fick bli det, kvart senare gick säkringen igen. Nä nu plockade jag ihop alla kablar och slängde in dem i hben. Tog en promenad till affären och köpte 15 kabel med euro kontakt, den fungerade fint till priset av 345 kuna.
Måste vart nått fel på Mina kablar men det märks väl inte hemma där säkringen är trögare!
Grillade och åt sen skulle jag kolla på fotboll, men här hittar vi inte en kanal har sökt med ljus och lyckta. Imorgon får det bli ute mat så man får i sig en dos fotboll igen!

Dag 5
Dagen började riktigt bra, vaknade först 7.30 sov morgon! Tog en sväng med hunden runt 20 grader men moln, åt frukost själv för frun ville sova. Plockade ner cyklarna från stället och gjorde i ordning hundkorgen.
Runt 10 gycklade vi in tull cres och ställde cyklarna vid hamnen. Sedan gick vi ca 2 timmar och strosade runt, det började suga i tarmen så vi valde ett ställe att äta en lätt lunch på, som vanligt så blev det onyttigt för mig och nyttigt för frun, avgör själva , dönerkebab och tonfisksallad.
Cyklade tillbaks till hben och frun svarade på lite mail och jag tog en kort tupplur i solstolen lazy hängd på mig och snarkade så att jag aldrig somnade.
Tog en lång promenad och shoppade in lite kroatisk korv för grillning. Så långt allt väl!!
Började göra iordning för Tyskland-Portugal , får ingen bild, klättrar upp på hben (har ingen stege på bilen ) ser att antennen får signal , klänger mig ber vid dörren och svingar in min kropp i hb, leker Tarzan , vips landar i Lazys vatten skål. Vatten överallt, här börjar mitt tålamod sättas på prov. Städar undan vattnet hänger mattan på tork. Forsätter med felsökning av tv-antennen.
Frun säger att det luktar illa i toan, skojar och säger att din stråle är väl för kraftig, städa efter dig. Jag städar toan och frun säger det gjorde jag ju precis . Stänger toa dörren och forsätter med tven snart match ju!!
Blir själv nördig och behöver höra nr 1, öppnar dörren och det stinker.....
Går ut och drar ut toakasseten, där ligger 1/2 l utanför och skvalpar !!! Troligen så har små vägarna i Slovenien gjort att den hoppat ur läge och hälften av varje spolning kanske 2-3 hamnat utanför. Hämtar 2 toa rullar och börjar torka ur, tvättar rent och skäms över att jag skojat med frun!! Trycker on huvudet så långt jag kan för att se att det har stannat i plast höljet och inte runnit vidare. Ser bra ut drar ut huvudet och reser mig upp i cykelstället och vips fick man se stjärnor på köpet!!!
Går för att skölja av toakasseten samt mig själv, när jag kommer ut så öser regnet ner,,,, regnet lämnade jag ju i Borås tänker jag för mig själv.
Ingen fotboll idag och en bra dag trots allt nu lite ljudbok sen slår huvudet i kudden för idag.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25585

Guest
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Kul läsning! Kan meddela att vi åkte samma färja ner till kontinenten :yes:

Vi har åkt via Budapest där vi spenderat några dagar hos våra vänner. Imorgon åker vi mot samma camping i Kroatien. Vilken färja tog ni över?

Kanske syns på plats :)
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Vi tog färjan från krk, träffade ett annat par från Kinna som kom ner samma dag som vi, de kom från istrin hållet och var inte roade av vägen från färjan och hit!
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Ett tips är att kolla till vilken datum dom bra platserna är reserverade vissa kan stå tomma i en vecka pga. att dom är reserverade.(brukar sitta en lapp i anslutning till platsen)

Vi gjorde så att vi pratade med receptionen och lovade att vara borta innan dom som reserverat platsen kom och då fick vi ta den platsen.
På Cres gjorde vi så och fick en plats längst ner vid stranden.

Bosse.
 
F

F.d. 25585

Guest
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Tackar för tipsen!!

Då tar vi vägen via krk. :)
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Skulle oxå vilja göra en sådan resa men är för feg.Får läsa på vad som behövs genom alla länder så att man nästa år kanske drar iväg.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Skulle oxå vilja göra en sådan resa men är för feg.Får läsa på vad som behövs genom alla länder så att man nästa år kanske drar iväg.

En del frågar och tycker att det verkar krångligt. Jag brukar säga att klarar man att åka i Sverige så kommer man inte att ha några problem utomlands där alla är mer vana husbilar samt att de är mycket mer vanliga där.

Vi åkte på vår första campingsemester (- någonsin!) förra året, semestrade i Frankrike och Kroatien. Busenkelt :)

Väldigt jobbigt (olidligt) att vara kvar hemma och jobba och läsa om andras semestrar :rolleyes: Om en månad prick rullar i in på campingen Bijela Uvala, Porec. Det verkligen kliar i kroppen att komma iväg :)

Lasse, ni missar väl inte den hemgjorda glassen i Cres ? Jag och frugan tyckte att det var den godaste glass vi ätit, och vi är inte ens speciellt förtjusta i glass :)

Peter :)
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Peter och Helena!
Tänk på att vi har vår resa framför oss!
Trevlig midsommar önskar Mats och Birgittha
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Nu kunde jag inte fylla på i samma tråd så vi kör här!

Dag 6
Dagen började med lite motion, cyklade mot berget som syns från campingen, ställde cyklarna och började klättringen uppåt, efter 20 min tittade solen fram och det blev väldigt varmt, vi fortsätte upp åt, gav upp efter ca 45 min värmen blev lite jobbig . Samma väg tillbaks. Hämtade strand prylar och gick ner till hundbeachen, badade solade och hade det gott! Upp till hben lite vila och sen till stan. På kvällen började det blåsa trots 23 grader så blev vinden kall, nu börjar vi kolla hur vinden är på fastlandet, kanske blir det en flytt till rovinj och porto bondi camp
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Pratade igår kväll över att nästan alla äter glass på kvällen. Nu förstår vi varför!
Frun äter integlass samt att hon är frösen pga av vinden på kvällen så vi har ej provat!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Pratade igår kväll över att nästan alla äter glass på kvällen. Nu förstår vi varför!
Frun äter integlass samt att hon är frösen pga av vinden på kvällen så vi har ej provat!

Vi undrade också när vi kom dit varför nästan alla åt glass.

Testa! Jag föredrar isglass, dottern är Laktosintolerant så det brukar inte bli så mycket, men den glassen (och sorbén) är helt sjukt god och nästan gratis, har för mig att en strut kostade 5 kr eller liknande :)

Peter :)
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Dag 7

Sagt och gjort! Kort sväng med hunden, frukost och sen började jag packa ihop, frun vaknade och undrade vad jag höll på med.
Vi ska flytta! Vi bor inte på hotell och behöver inte vänta in vädret, du ska inte behöva ha värk på din
semester säger jag. Packning och utcheckning ca 30 min. Sen bar det av mot vägen som många har historier om, från cres till porozina. Japp den var trång på sona ställen speciellt i en trång passage då vi mötte en tank bil som vägrade ge plats ( bild kommer senare) phu hörde hur buskarna rev i sidan av hben, fick stopp precis innan en lite klippa som hade rivit upp sidan på bilen. Frun som fotade allt på denna väg lyckade dokumentera händelsen.
Färjan över gick bra samt resan över till rovinj, porta bondi. Väl framme så valde vi plats nr 32 vilket vi är nöjda med! Hör funkar allt tv, el osv, trots bara 65-70 km mellan cres och porta bondi känns det som en Annan del av världen i vädret. När vi kom var det 27 i skuggan 12 på dagen ingen vind, efm 30 grader, kvällen kl 22.00 23 grader och vindstilla riktigt skönt.
Det blev grill kroatisk korv samt pommes och sallad, frun smakade på pommes !!!
Liten olycka idag vad annars, jag skulle cykla till affären och frun och lazy skulle stanna vid hben. Jag kommer ca 200 m då jag hör nån ropa mitt namn, vänder mig om och ser lazy komma i raket fart!!! Hon har krypigt under mygg nättet för dörren och satt efter mig. Jag tar mot henne och klappar och säger gå till mamma. Hunden springer tillbaka och jag tar ny fart och vips då slinter flipfloppen från pedalen och jag tar mot hela tyngden med höger fotens tår.... Mmmm det smärtar gott, kan inte mä att säga nått då det passerar 3 människor samtidigt, resultatet vet jag ej men 3 tån är helt blå och värker!!! Men vadå jag är på semester ! Inget stör mig nu....eller lite stör det .....natti natti till Spanien-Chile i hben med bra bild!!!

Dag 8

Vaknade 6.50, gick för att göra nr 2. Hämtade lazy och tog en promenad ner till bageriet köpte 2 färska limpor. Fortsatte promenaden ut med havet, vilken morgon vindstilla 23 grader inte ett moln! Morgon stund med guld i hjärtat!
Igår blev vi erbjudna att firar midsommar med en kroatisk man som jobbar här på biondi, han sa att det kommer många svenskar, det blir sma groddarna and sillen and nobben. Men redan där kändes det som att det skulle bli mer midsommar med han än jag upplevt under mina 41 år, så det blir med mina älsklingar jag kommer fira midsommar!
På fm cyklade vi in till stan, oj va vackert och mysigt det är i alla dessa små gångar mellan husen, helt ljuvligt kan verkligen rekommendera Rovinj. Det blev lunch i stan pizza och sallad. Mitt i lunchen öppnade sig himlen en redig skur som sänkte värmen rejält. Det slutade regna men molnen hängde kvar till 5 tiden sen blev det sol och varmt igen. Idag såg vi in svensk hb rulla in, hbk märke och svensk flagga. Frun frågade vad vårt nummer är, jag svarade, står på medlemskortet. Vem kommer ihåg så långt nummer som vi har??...
Tänkte överraska frun när hon tog en lite tupplur på efm, kokade kaffe och tänkte göra nån variant av irishcoffy till henne, inte för att jag vet hur man gör men kaffe och vispad grädde. Letade efter el visp, eller vanlig visp men hittade inte nått , bestämde mig för att vispa med en gaffel.
Efter ca 10min och inget hänt så vaknade fru och undrade vad jag höll på med, tyvärr fick jag avslöja min lilla överraskning, hon skrattade och sa, ta du stavmixern som ligger i skåpet Annars blir du aldrig klar!!! Kramp i höger hand och inget för det slitet! Lite grill och solnedgångs promenad sen skulle det bli eng-Uruguay men tydlig så har nån ställt sig så bra att jag har helt kass signal, har sökt 3 gånger upp kanalerna sedan försvinner de igen ! Go Natt
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Hoppas vädret blir bättre på cres tills tisdag nästa vecka då vi troligt anländer dit...
Konstigt om vädret skiljer så mycket mellan cres och rovinj, det är ju inte så långt mellan
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Dag 9

Lazy väckte mig runt 6:45, tog en kort promenad sen ville hon till hben, jag blev pigg och snörade på mig tennis skorna, plötligt vill hon med igen gnyr och viftar på svansen, tog en rask promenad på 45 min. Köpte 2 färska limpor åt frukost själv och njöt av tystnaden. Morgonen var disig men varm framåt 12 sprack det upp, vi hittade till en lite resturang 400 m från camping mot centrum heter Sara och nått mer som inte är läsbart. Där fastnade vi i 2 h god och billig mat, prova denna ni som är på porto biondi. Ligger efter båtförvarningen och dyk klubben, följ grus vägen från beachen mot stan, ser inte ut som mycket men nästan alltid fullt av folk, flesta inhemska. Tog en halv grillad kyckling med pommes och nån röra som ingick 40 kuna!!!! Billigt!! 15 Kuna för en stor kavarlok eller hur det nu stavas!!! Testa!!!
Japp kvällen kom, vi valde mellan sill o potatis och vår nya favorit resturang Sara...
Jopp det blev fläskkotlett på Sara för bägge !!!! Sen solned gång vid havet och hb mys!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Dag10
Idag är det ingen vanlig dag för mig, 23 år sedan sa jag JA till min bästa vän, livskamrat fru och bästa mamman till vårt barn. Ska försöka fira detta här nere i värmen. Vaknad 7:35 = sovmorgon. Under natten har det regnat väldigt mycket men solen torkar upp fort här. Vi har hittat en tråkig plats vid havet men fungerande för oss och lazy!!
De har en oanvänd båt i läggningsplats vid havet som vi använder som sol och bad plats murar så hunden kan va fri samt lätt att ta ett dopp då man går steg vis ner i havet!! Bara 50 m till resturang Sara som vi älskar!
Idag på vår stora dag fick vi tråkiga nyheter från Svea som vi inte vill ta upp här, vi bestämde oss att full följa vår semester trots allt. Vi kan inte göra nått åt det som hänt.
Det blir ut och fira vår dag och sen sova, kanske flyttar vi på oss mot novingrad imorgon allt beror på hur vi känner !!! Det blev en redig middag på Sara igen och lite Tyskland match.!!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Dag 11

Lazy vaknade inte tidigt idag, så jag drog mig till 8, nu hade jag bestämt för mig själv i natt att vi packar och drar norr ut.
Packade och åkte till en bensin mack för att tanka. Såg En plats där bara 1 bil stog i kö, den valde jag, en gubbe började vifta och peka mot kön med husbilar samt en stor buss, jag backade snällt och ställde mig efter bussen. Det blev tomt bredvid och vips kom det 3 andra husbilar
Ställde sig där jag inte fick stå, den kön fylldes på och alla blev klara där stog jag bakom bussen i 20 min, när det väl var min tur så var inte den disel slangen mer än 1 m, fick backa tillbaks och ställa mig där jag först vill stå, nå väl jag fick min disel tillslut!
Nu står vi vid havet på sirena camp i novingrad, väldigt bra plats och fräscht. Blåser lite men det är nu en skön blåst!
En promenad in till stan, kikade runt lite och sen blev det mat på en lite mysig pizzeria. Promenad hem och lite mys vid hben, havet låter underbart och allt är så lugnt
 
F

F.d. 53520

Guest
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Hejsan !!! Vad mysigt ni har det! Vi åker ner till Kroatien med start på fredag, vi undrar om man behöver boka campingar i förväg eller kan man chansa? Det är också våran första resa ner med husbilen!!!:)
 

Conny&Ewa

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Finspång
HBK-Nr
12385
Medlemskap
2021
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Hej! Vi landade på Porton Biondi samma dag som ni lämnade den. Kul att följa er resedagbok! Vi var här förra året och tycker att den här campingen är riktigt mysig. Har fått en bra plats så vi blir nog kvar här ett tag. Nog kan det hända saker på vägen. Ni fick som tur var stopp på er hb innan sidan revs upp, det fick inte vi. Med ett antal meter silvertejp mindre kvar på rullen så fungerar det hjälpligt, men vi saknar verkligen ett av våra baklysen.:mad: Restaurant Sara måste vi besöka innan vi far härifrån. Campingens restaurant gillar vi också mycket. Kan du tipsa om vilken kanal vi måste ställa in dekodern på för att få bild? Hälsningar Conny o Ewa :)
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vår resa mot Kroatien !

Hej! Vi landade på Porton Biondi samma dag som ni lämnade den. Kul att följa er resedagbok! Vi var här förra året och tycker att den här campingen är riktigt mysig. Har fått en bra plats så vi blir nog kvar här ett tag. Nog kan det hända saker på vägen. Ni fick som tur var stopp på er hb innan sidan revs upp, det fick inte vi. Med ett antal meter silvertejp mindre kvar på rullen så fungerar det hjälpligt, men vi saknar verkligen ett av våra baklysen.:mad: Restaurant Sara måste vi besöka innan vi far härifrån. Campingens restaurant gillar vi också mycket. Kan du tipsa om vilken kanal vi måste ställa in dekodern på för att få bild? Hälsningar Conny o Ewa :)

Vilka vägar är det som är så smala att man river upp husbilen??? Vi är på väg ner nu och tänker undvika de sämsta vägarna...
Vi ska till Cres...
 
Toppen