Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.
Nu är det klart....vår husbil förblir olaglig....
15/11 2012 fick vi svaret från Transportstyrelsen, något undantag från kravet på tillverkarintyg för ökad totalvikt ges ej och beslutet kan ej överklagas.
Så vår Peugeot J5 får endast ha 3,1 ton bruttovikt då totalvikten ligger fast där eftersom tillverkaren Peugeot (men den verkliga tillverkaren är Sevel Sud i Atessa) inte kan ge intyg om ökad totalvikt.
Så vi har en husbil som är byggd för minst 3,5ton men bara får väga 3,1 ton och därmed har en laglig lastvikt på runt 100-200kg vilket är helt orealistiskt.
När vi sedan åker med denna har vi runt 90% "överlast" p.g.a. att den i forntiden registerades med för låg totalvikt och därmed är "olaglig" om man har tänkt att bruka den som en husbil.
Alla alternativ är nu provade så det återstår nu att inte köra med husbilen där det finns risk för att en vägning kan ske.
Lite trist då vi tänkte åka neröver nästa sommar, nu blir det bara inlandet i norr/västerbotten även i fortsättningen för oss (här finns ingen polis som väger husbilar).
Nu läste jag lite i den senaste "vikt-tråden" och fick se att många har detta problem, vad jag lärt mig under resans gång med vår bil är detta:
1: En husbil med verklig lastvikt under 500kg är ingen husbil om man inte är ensam och utan intresse av att ha med sig saker, har man familj och vill leva bra i sin husbil är 500kg lastvikt på gränsen till att det alls går!
2: En husbil samt en husvagn är de två enda fordon/släpvagn som jag kan komma på där lastvikten är så låg att fordonet är obrukbart om man vill vara laglig.
3: Många köpare av husbilar/husvagnar känner inte till detta med den löjligt låga lastvikten, t.ex. jag som har jobbat med att reparera dessa typer av fordon men trots det inte visste om hur illa det var.
Det är gränsen till skandal att det finns nya, svindyra husvagnar med under 200kg lastvikt som exempelvis min bekant äger.
4: Nästa husbil vi köper (eller troligast, bygger) ska tveklöst vara lastbils/bussbaserad och ha en verklig lastvikt på minst ett ton, helst två!
Men vår fina veteranhusbil är så bra att både åka med samt bo i numera så varför deppa över ett litet fel i regbeviset?
Nu ska vi åka och bo husbil till sommaren, vi ska bara se till att inte åka där farbror polisen är och leker med sina vågar bara........