Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.
Nu är sista turen avklarad och bilen vinterställs.
Allt vatten tömts, kranar blåses med tryckluft, bägge batterierna fulladdas och polerna kopplas lös när bilen kommer under tak.
Den är nu klar för våren och då ska det bli mer åka än i sommar, mindre är knappast möjligt.
Jag och frun tog med oss mina systersöner i lördags för en tur till Aldersjön.
En husbilssväng i solsken med glassätning när man tar en paus är tydligen något som även dessa tuffa killar gillar.
Jösses vad bra motorn går nu, som ett skott!
Vi for sedan ner på stan då det var en enort stor bilträff med mängder av jänkare.
Min syster och svåger följde också lasten var 4 vuxna, 2 barn, två hundar samt alla utrustning som hör till bilen.
Helt klart överlast men bilen drar detta som ingenting, känns helt oansträngd!
Detta med överlast......inget kul ämne!
Vår bil är en Peugeot J5 med 16" hjul och har en längd på 6,4m, ganska stor bil för sin tid.
Många gammelbilar med dessa data har 3,5 ton totalvikt men vår har endast 3,1!!!
Enligt vad jag kommer fram till beror detta på att bilen som ny beställdes av Pilote (byggare av husbilen) som en 3,1 tons lastbil från Peugeot, varför då?
Troligvis för att den har dieselmotor då det är den gemensamma nämnaren hos de 3,1 ton vs 3,5 ton J5 jag tittat på.
Märkligt är det och troligvis ligger skatteskäl till grund för detta.
En J5 Pilote R580 bensinare med 16" hjul har (oftast) 3,5t totalvikt SAMT lägre tjänstevikt vilket ger betydligt högre lastförmåga.
Vår bil hade 2710kg tjänstevikt och ca 390kg lastförmåga på pappret när den var ny, nu är tjänstevikten högre och verklig lastvikt löjligt låg.
Men att höja totalvikten är väl inte så svårt? Ett intyg från tillverkaren och en registreringsbesiktning så är allt klart!
Jag ringde till Peugeot och fick prata med en mycket duktig samt trevlig kille som hade hand om tekniska intyg (tror han hette Sundin?).
Han förklarade för mig att fordonet har chassinummer för 3,1 ton och att det inte går att ändra på.
Att bilen har samma tekniska utrustning som en 3,5 ton trodde även han men det spelar ingen roll då den såldes som en 3,1 tons lastbil vilket bokstaven "G" i chassinummret säger.
Vår bil har en hel del extrautrustning vilket gör att den inte alls har den lastförmåga som vi behöver, vi kör med andra ord omkring med ca 200 kg överlast och det kan ställa till det om man far söderut (här hemma finns nästan inga poliskontroller så här är jag trygg).
Vad finns det för alternativ till att vara olaglig då?
1: Rensa ur bilen och köra omkring med minimalt med utrustning!
Visst men går det då är själva idén med husbil borta för mig.
Vill jag ha hög fakirstatus på mitt semesterfordon så åker jag motorcykel som jag gjort i alla år förr, i husbil vill jag ha med mig allt det som gör husbilssemester roligt!
2: Ta BE-kort och ha ett 1500 släp med där allt lastas.
Realistiskt förslag som fungerar men då blir det max 80 km/h och lite bängligare när jag tar skogsvägar till fikskeplatserna.
Denna lösning är den som är troligast för oss då det enbart krävs att jag äntligen tar mig i kragen och fixar ett BE-kort!
3: Kontakta SFRO och kolla om jag kan registrera husbilen som ombyggt fordon.
Med förstärkt fjädring samt (kanske) förstärkta bromsar borde jag kunna klassa om husbilen till ett "ombyggt fordon" och i och med detta höja totalvikten till 3,5ton.
Inte enkelt och knappast billigt men om det går kan man få upp totalvikten vilket löser allt.
För den som undrar är min åsikt den att fordonet även nu är fullt trafiksäkert för 3,5 tons totalvikt och att dessa förstärkningar enbart behövs för att kunna klassa in bilen som ett ombyggt fordon.
Jag ska under vintern ta reda på om detta är realistiskt.
Men nu är det som sagt dags för bilen att inta sin vinterdvala.
Snart är det sommar igen och då ska den ut, med eller utan laglig mängd last.
// Alf