• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vår importresa eller som man inte skall göra egentligen

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025
Hej alla HBK-kompisar

Vi hade kollat på Mobile.de ett tag efter en helintegrerad HB med två separata sängar för runt 200000 kronor helst under 6 m
Vi pratade med en säljare som hade en Hymer 606 han skulle ha 5000 Euro för att hålla bilen åt oss firman i fråga hade bara 6 bilar i lagret och ingen egen hemsida ,kan vara en seriös firma ändå ,men vi beslöt oss att leta vidare.
Då dök det upp en Knaus travel-liner 580H 1998 års modell hade gått 14000 mil 1 ägare hela tiden utgångspris 20980 Euro pratade med säljaren och fick et exportpries på 20000 Euro
Erfarenheten som vi fått är att det går att pruta ca 1000Euro om bilen skall exporteras (ingen garanti gäller då på bilen).
Pratade med säljaren om ev handpenning men han sa att dom håller bilen gratis i 3 dagar från och med dagen vi tar flyget från Sverige. detta var en mycket större firma med ett 50-tal husbilar på lager.
Nästa steg var att komma överens om betalningen skulle ske .kort tog dom inte,då deras bank tog ut en avgift på 3-4 %,expressöverföring hade dom erfarenheten av att deras bank låg på pengarna lite för lång tid 2 dagar ibland. så det som återstår är alltså cach.
Som hämtades på Forex på arlanda kursen blev 8.96 krobor per Euro. Usch för att gå omkring med så mycket kontanter på sig man tyckte man såg rånare i varje mäniska man mötte.
Kom överens om att vi skulle dyka upp hos dom på torsdag eftermiddag.
kollade snabbt upp flyg och komunala transporter inom Tyskland ,En bra sida om inrikes transport är DB.de . Altså tåg från Östersund till Arland onsdag ,övernattning där till torsdag ,flyg med baltic air till riga sedan till frankfurt, därefter tåg till Mannheim där dom skulle hämta oss. P.g.a att flyget blev försenat så kom vi till bilfirman ca 17.00
Innan vi for så hade vi dragit ut en checklista från forumet som vi hade tänkt gå igenom på plats före köp. Men det blev kärlek vid första ögonkastet, och vi frågade när myndigheten som fixar försäkring och exportskyltar stängde.sen gick allt snabbt.
först till myndighet 1 betala försäkring 15 dagar 72 Euro sedan till myndighet 2 och få ett reg.nummer,tillbaka till nummer 1 och trycka skyltarna med röda siffror på till höger 12 Euro,till slut till nr 2 där bilfirman betalade vägskatt i en månad(man måste ha ett konto i tyskland för att göra detta) sedan sov vi i bilen på natten och då gick vi igenom checklistan ,så dags då när allt var betalt och klart.Säljaren hade bytt olja och filter och lovade att reparera, alt. skicka med reservdelar om vi hittade några fel på bilen.Det enda felet vi upptäcke var att aldepannan inte startade så vi fick frysa på natten .Dagen efter blev vi hänvisade till en Aldeexpert som fyllde på glykol sedan funkade det fint.Hemresan till Jämtland gick fint och hittils är vi mycket nöjada med bilen.
Det är lätt att sitta hemma och planera vad man skall göra och gå igenom när man är på plats men väl där så kan det bli stressigt och vi ville inte bli kvar där över helgen,men vi hoppas att vi gjort ett bra köp, slutsumman blev 179000 kronor.
Nu gäller det att hitta instruktionsböcker på svenska speciellt på motorn då vi aldrig har haft en dieselmotor förrut Fiat 2.5 TDI. 116 Hp.

Det här blev ett långt inlägg men jag hoppas att någon i klubben har någon nytta av vår berättelse

Ha det där ute

Marita & Roffe

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vår importresa eller som man inte skall göra egentligen

Fråga? Förlorade ni inte lite väl mycket på Forex mot om ni hade överfört via bankkonton?

Grattis till er nya bil.

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Jo vi förlorade ca 40 öre per Euro
vilket blev ca 8500 kronor

vi hade pratat med banken och skulle öppna ett valutakonto så att vi skulle kunna föra över pengarna express ,men efter ett samtal med Obek i Otterstadt där vi köpte bilen så sa han att pengarna kunde bli liggande hos hans bank ett par dagar,
det skulle betyda att vi var tvungna att vara kvar i tyskland över helgen och då skulle det tilkomma en kostnad för mat och hotell vilket vi slapp nu när vi betalade kontant.

Roffe

J

Jimbo

Guest

Vilken trevligt historia!

Grattis till nya bilen och tack för att ni delade med er av erfarenheterna =)

F

F.d. 13449

Guest

Jo vi förlorade ca 40 öre per Euro
vilket blev ca 8500 kronor

vi hade pratat med banken och skulle öppna ett valutakonto så att vi skulle kunna föra över pengarna express ,men efter ett samtal med Obek i Otterstadt där vi köpte bilen så sa han att pengarna kunde bli liggande hos hans bank ett par dagar,
det skulle betyda att vi var tvungna att vara kvar i tyskland över helgen och då skulle det tilkomma en kostnad för mat och hotell vilket vi slapp nu när vi betalade kontant.

Roffe
Men om ni hade växlat direkt på ett vanligt bankkontor borde ni kunnat få betydligt bättre kurs. Kanske inte 40 öre skillnad, men i alla fall 25 öre. Bara en tanke. Kul att det gick bra i alla fall.

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Vå bank Swedbank hanterar inte kontanter längre

Den "nya" bilen går som ett skott jämfört med vå gamla LT:31a som vi kört runt med i Europa i 8 år

Roffe

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

Hej Marita & Roffe!

Jag har köpt instruktionsbok till FIAT DUCATO 2,5 TDi hos JRS Motor i Östersund, där jag även servar bilen. Tel. 063-13 77 70

Mvh.
Leif C

F

F.d. 13449

Guest

Vå bank Swedbank hanterar inte kontanter längre

Den "nya" bilen går som ett skott jämfört med vå gamla LT:31a som vi kört runt med i Europa i 8 år

Roffe
okej, då förstår jag.
Får ha flera banker bara för att kunna växla alltså...

C

cheetah1

Guest

Grattis till nya bilen! Spännande äventyr! Vad går det sen på med ursprungskontroll och registreringsbesiktning osv här i Sverige?
Och vad går motsvarande bilar för på svenska marknaden?

F

F.d. 55437

Guest

Ska vara en ny lag från 1/1-12 att tyska banker får ligga på pengarna max 24 timmar.Var ner i april,ringde min bank före 1200 och pengarna kom inom 24 tim.

andersson

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
36354
Medlemskap
2025

Hej!
Tack för färsk information om import, samtidigt som jag är lite nyfiken på detta med vägskatt och konto?? - har aldrig läst om detta innan
// andersson

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ska vara en ny lag från 1/1-12 att tyska banker får ligga på pengarna max 24 timmar.Var ner i april,ringde min bank före 1200 och pengarna kom inom 24 tim.

Det är t.o.m. En EU-Förordning om jag minns rätt. Annars har det varit väldigt vanligt bland banker i olika länder att ligga på pengarna 3-5 dagar, även i Sverige tidigare! :confused:

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Hej igen

Vad beträffar vägskatten var det bilhandlaren som sa att dom betalar denna eftersom den som betalar måste ha ett konto i tyskland

Vi har skickat in papperna om ursprungskontroll vi återkommer om kostnaden för denna när vi vet vad det kostar

hur mycket mindre vi fick betala i tyskland vs sverige är svårt att veta, men jag har inte sett en likadan med säng bak och nedfällbar säng över hyttan med AC i motorn och manuell parabol på blocket, det fanns någon liknande för 220000 för några månadader sen, Vi betalade 179000 för denna.

Tack Leif C för tipset om handboken ,den behövs för jag har bara skruvat med bensinare förut

Jag mailade till Knaus och frågade om dom hade någon pdf-fil över bodelen det enda dom hade var en om en större bil från 2000 som dom skickade till mig men eftersom grejorna i bilen är från sverige kyl och värmare blir det nog inga problem ,vad beträffar manöverpanelen till bodelen så fick jag en genomgång av försäljaren

Hälsningar

Roffe

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Nu har fakturan för ursprungskontrollen kommit ,den är på 700 kronor
Transportstyrelsen skriver att dom inte gör något åt ärendet förrän fakturan är betald, nu är den betald och vi väntar på nästa steg i processen.

Kollade glykolen i bilen idag alden klarade -35grader bilen bara -25 så jag tappade ut några liter ur kylaren och fyllde på med nytt glykol, varmkörde och kollade sedan nu klarar den -35 grader också
Vinterställde bilen idag efter konstens (HBK forums) alla regler ,tappade ur allt vatten ,blåste i kranar ,skruvade bort tryckvattenpumpen.lät alla kranar vara öppna och hällde lite spolarvätska i vattenlåsen.
Nu sitter vi och planerar utrustningen i vår "nya"bil ett extra bodelsbatteri under passagerarsätet, bestickkorgar, skofack ,mäter lådor,gardiner mm mm.
Vi sitter i husbilen på tomten med värmen igång med ett glas vin på bordet och stearinljus.

MYSIGT VÄRRE

Ha det därute alla klubbkompisar
Roffe

F

F.d. 58573

Guest

Hej Marita och Roffe,

Det där gick ju riktigt bra, men lite tråkigt med växlingsförlusten. Vi kom hem nu i morse efter det senaste husbilsköpet och både nu och förra gången gick överföringen på ett dygn ("Urgent" på Swedbank, avgift 300 SEK) och vi kunde övernatta i den nyinköpta husbilen under en natt i väntan på att pengarna skulle komma till säljarens konto.

Men som pensionärer har vi naturligtvis gått om tid och tog ett par veckor på oss för hemresan.

aake

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Lite nyfiken vad blev det för bil? (Plåtis)

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Bozze
jag antar att du frågade Aake vad det blev för bil?

Hälsningar Roffe

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Aake svarar nog själv, men jag tror det skulle bli en specialare med 4hjulsdrift och diffspärr m.m.

Roffe

Toppen