Hej alla HBK-kompisar
Vi hade kollat på Mobile.de ett tag efter en helintegrerad HB med två separata sängar för runt 200000 kronor helst under 6 m
Vi pratade med en säljare som hade en Hymer 606 han skulle ha 5000 Euro för att hålla bilen åt oss firman i fråga hade bara 6 bilar i lagret och ingen egen hemsida ,kan vara en seriös firma ändå ,men vi beslöt oss att leta vidare.
Då dök det upp en Knaus travel-liner 580H 1998 års modell hade gått 14000 mil 1 ägare hela tiden utgångspris 20980 Euro pratade med säljaren och fick et exportpries på 20000 Euro
Erfarenheten som vi fått är att det går att pruta ca 1000Euro om bilen skall exporteras (ingen garanti gäller då på bilen).
Pratade med säljaren om ev handpenning men han sa att dom håller bilen gratis i 3 dagar från och med dagen vi tar flyget från Sverige. detta var en mycket större firma med ett 50-tal husbilar på lager.
Nästa steg var att komma överens om betalningen skulle ske .kort tog dom inte,då deras bank tog ut en avgift på 3-4 %,expressöverföring hade dom erfarenheten av att deras bank låg på pengarna lite för lång tid 2 dagar ibland. så det som återstår är alltså cach.
Som hämtades på Forex på arlanda kursen blev 8.96 krobor per Euro. Usch för att gå omkring med så mycket kontanter på sig man tyckte man såg rånare i varje mäniska man mötte.
Kom överens om att vi skulle dyka upp hos dom på torsdag eftermiddag.
kollade snabbt upp flyg och komunala transporter inom Tyskland ,En bra sida om inrikes transport är DB.de . Altså tåg från Östersund till Arland onsdag ,övernattning där till torsdag ,flyg med baltic air till riga sedan till frankfurt, därefter tåg till Mannheim där dom skulle hämta oss. P.g.a att flyget blev försenat så kom vi till bilfirman ca 17.00
Innan vi for så hade vi dragit ut en checklista från forumet som vi hade tänkt gå igenom på plats före köp. Men det blev kärlek vid första ögonkastet, och vi frågade när myndigheten som fixar försäkring och exportskyltar stängde.sen gick allt snabbt.
först till myndighet 1 betala försäkring 15 dagar 72 Euro sedan till myndighet 2 och få ett reg.nummer,tillbaka till nummer 1 och trycka skyltarna med röda siffror på till höger 12 Euro,till slut till nr 2 där bilfirman betalade vägskatt i en månad(man måste ha ett konto i tyskland för att göra detta) sedan sov vi i bilen på natten och då gick vi igenom checklistan ,så dags då när allt var betalt och klart.Säljaren hade bytt olja och filter och lovade att reparera, alt. skicka med reservdelar om vi hittade några fel på bilen.Det enda felet vi upptäcke var att aldepannan inte startade så vi fick frysa på natten .Dagen efter blev vi hänvisade till en Aldeexpert som fyllde på glykol sedan funkade det fint.Hemresan till Jämtland gick fint och hittils är vi mycket nöjada med bilen.
Det är lätt att sitta hemma och planera vad man skall göra och gå igenom när man är på plats men väl där så kan det bli stressigt och vi ville inte bli kvar där över helgen,men vi hoppas att vi gjort ett bra köp, slutsumman blev 179000 kronor.
Nu gäller det att hitta instruktionsböcker på svenska speciellt på motorn då vi aldrig har haft en dieselmotor förrut Fiat 2.5 TDI. 116 Hp.
Det här blev ett långt inlägg men jag hoppas att någon i klubben har någon nytta av vår berättelse
Ha det där ute
Marita & Roffe
Vi hade kollat på Mobile.de ett tag efter en helintegrerad HB med två separata sängar för runt 200000 kronor helst under 6 m
Vi pratade med en säljare som hade en Hymer 606 han skulle ha 5000 Euro för att hålla bilen åt oss firman i fråga hade bara 6 bilar i lagret och ingen egen hemsida ,kan vara en seriös firma ändå ,men vi beslöt oss att leta vidare.
Då dök det upp en Knaus travel-liner 580H 1998 års modell hade gått 14000 mil 1 ägare hela tiden utgångspris 20980 Euro pratade med säljaren och fick et exportpries på 20000 Euro
Erfarenheten som vi fått är att det går att pruta ca 1000Euro om bilen skall exporteras (ingen garanti gäller då på bilen).
Pratade med säljaren om ev handpenning men han sa att dom håller bilen gratis i 3 dagar från och med dagen vi tar flyget från Sverige. detta var en mycket större firma med ett 50-tal husbilar på lager.
Nästa steg var att komma överens om betalningen skulle ske .kort tog dom inte,då deras bank tog ut en avgift på 3-4 %,expressöverföring hade dom erfarenheten av att deras bank låg på pengarna lite för lång tid 2 dagar ibland. så det som återstår är alltså cach.
Som hämtades på Forex på arlanda kursen blev 8.96 krobor per Euro. Usch för att gå omkring med så mycket kontanter på sig man tyckte man såg rånare i varje mäniska man mötte.
Kom överens om att vi skulle dyka upp hos dom på torsdag eftermiddag.
kollade snabbt upp flyg och komunala transporter inom Tyskland ,En bra sida om inrikes transport är DB.de . Altså tåg från Östersund till Arland onsdag ,övernattning där till torsdag ,flyg med baltic air till riga sedan till frankfurt, därefter tåg till Mannheim där dom skulle hämta oss. P.g.a att flyget blev försenat så kom vi till bilfirman ca 17.00
Innan vi for så hade vi dragit ut en checklista från forumet som vi hade tänkt gå igenom på plats före köp. Men det blev kärlek vid första ögonkastet, och vi frågade när myndigheten som fixar försäkring och exportskyltar stängde.sen gick allt snabbt.
först till myndighet 1 betala försäkring 15 dagar 72 Euro sedan till myndighet 2 och få ett reg.nummer,tillbaka till nummer 1 och trycka skyltarna med röda siffror på till höger 12 Euro,till slut till nr 2 där bilfirman betalade vägskatt i en månad(man måste ha ett konto i tyskland för att göra detta) sedan sov vi i bilen på natten och då gick vi igenom checklistan ,så dags då när allt var betalt och klart.Säljaren hade bytt olja och filter och lovade att reparera, alt. skicka med reservdelar om vi hittade några fel på bilen.Det enda felet vi upptäcke var att aldepannan inte startade så vi fick frysa på natten .Dagen efter blev vi hänvisade till en Aldeexpert som fyllde på glykol sedan funkade det fint.Hemresan till Jämtland gick fint och hittils är vi mycket nöjada med bilen.
Det är lätt att sitta hemma och planera vad man skall göra och gå igenom när man är på plats men väl där så kan det bli stressigt och vi ville inte bli kvar där över helgen,men vi hoppas att vi gjort ett bra köp, slutsumman blev 179000 kronor.
Nu gäller det att hitta instruktionsböcker på svenska speciellt på motorn då vi aldrig har haft en dieselmotor förrut Fiat 2.5 TDI. 116 Hp.
Det här blev ett långt inlägg men jag hoppas att någon i klubben har någon nytta av vår berättelse
Ha det där ute
Marita & Roffe