En säkring är i första hand till för att skydda batterierna mot kortslutning vid t.ex. att kablarna skavs så att strömmen tar en annan väg än in i växelriktaren. För att ta reda på vilken storlek på säkring du skall ha tar du inverterns toppeffekt och lägger dig strax över den. Lägger du dig under toppeffekten så kommer säkringen slå av för tidigt. Ta da! Ett räkneexempel till: Du har köpt en Elektron 1000W 12V av oss. Den har en toppeffekt på 2000W. 2000W/12V= 166,6A. Det innebär att en rimlig storlek på säkring kan vara 200A.
Det är inte storleken på växelriktaren utan storleken på lasten (det du vill driva) som påverkar hur länge du kan köra det. Det växelriktarens storlek påverkar är vilken last du kan driva, men det är lasten som drar själva strömmen. Du kan alltså driva en mobilladdare i stort sett lika länge på en 300W växelriktare som en 6000W växelriktare – självklart bortsett från att själva växelriktaren drar olika mycket i egen-förbrukning – men 6000W ger dig möjlighet att även köra tyngre laster.
För att reda ut hur länge dina batterier räcker vid en viss last tar man lastens effekt (P) genom batterispänning (V) och då får man fram hur mycket ström som dras från batterierna. Multiplicerar man denna ström med hur många timmar som man tänkt köra lasten, fås det antal amperetimmar (Ah) som dras från batteriet.
Exempel:
Du har ett batteri på 12V och 100Ah, och en last på 1500W (t.ex. en microvågsugn) kopplas på växelriktaren. P=1500 V=12V
I=P/V = 1500/12=125A
Strömmen som dras från batterierna är alltså 125A. Säg att du kör lasten i 0,5 timmar (30 minuter), då kommer 125*0,5h= 62,5Ah dras från batteriet. Efter du stängt av lasten kommer alltså 100-62,5=37,5Ah finnas kvar i batteriet. Viktigt är att aldrig ladda ur batteriet helt och hållet då vissa batterier kan förstöras om de laddas ur för mycket. För att vara säker bör man ha 20-30% av batteriets kapacitet kvar. Det står ofta specificerat på batterierna hur mycket de tål att laddas ur.