• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare

Lars Lundquist

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13969
Medlemskap
2021
Jag har en Ci Riviera 85P och i den är det monterat en värmeväxlare i bodelen som då skall värmas av motorvärmen. ??
Men så sker inte nu. Det blir ingen värme. Finns det någon gömd kran eller kan det ha bildats luftficka i slangarna??
Någon som vet.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Värmeväxlare

Jag antar att du har en separat cirkulationspump på slingan genom värmeväxlaren så du kan välja om du vill ha ut värmen i det vattenburna systemet i bodelen eller ej? Fungerar denna pump?
Har det fungerat tidigare?
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Värmeväxlare

Om du har en Fiat så kan det sitta en knapp på vänster sida av ratten med fläktsymbol. Så har jag det på min.

MVH

Stig
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare

Om problemet är att det inte blir värme i bodelen från värmen i motorn så beror det nog på, som andra föreslagit, att antingen finns det en ventil/kran som är stängd eller så har du inte aldepannan på. Du måste ha pannan påslagen på el, fast du inte har el, då går pumpen och cirkulerar vätskan i bodelsslingan. Min ventil/kran sitter nära värmeväxlaren.

För att få värme från bodelsslingan till motorn måste det finnas en extra cirkulationspump installerad, som cirkulerar kylvätskan till motorn. Var den knappen sitter varierar nog från bil till bil.
 
Toppen