• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare.

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har en Bûrstner T 625 -02. Med vattenburen värme, Men saknar värmeväxlare i den.
Fick ett tips av en person om att det gick lika bra att använda en s.k. fyrvägskran.
Det enda man i så fall förlorade på det, blir termostaten. Men personen vidhöll att det går att justera med kranen. Ska man tro på detta? Har inte vågat testa, utan lägger ut min fråga här på klubben, där jag vet att det finns många genier. Vore ju bra om detta fungerade, att hålla bodelen varm med motorvärmen och tvärtom, då man står på elplats. Tacksam för svar.
HBK 2483 Bengt.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Värmeväxlare.

Hej
Det fungerar endast om påfyllningarna till systemen är i exakt samma höjd. Annars rinner vattnet ut i den påfyllning som är lägst och det andra systemet kommer att ha för lite vatten.
Ha det
Lasse i Skänninge.
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare.

Vad tråkigt, tror å andra sidan inte att det är så stor apparat att efter montera en värme växlare, hör efter vad det kan kosta, förmodligen är kanske växlaren dyr men det är värt det,
Vi har en Bûrstner T 625 -03 och i den har vi en värmeväxlare, det fungerar kanon bra, endera har man värme i bodelen när man kör eller som vi brukar göra när vi åker 25 - 30 mil, man slår på värme växlaren 10 - 15 min. innan man kommer fram och det är jätte skönt i bodelen när man stannar.
Lennart
 
Toppen