• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare

J

John P

Guest
Är det någon som kan tipsa hur Aldes värmeväxlare kopplas in i en Dethleffs I6501 B Advantage 07. Motorn är Fiats 96 kW motor. Skall även koppla in en cirkpump för motorvärme. Får man cirkulation genom motorn om anslutningarna sker in till värmepaketet? Vilken av slangarna är tillopp resp. retur till värmepaketet?
T:mh:ack på förhand
 
J

John P

Guest
Sv: Värmeväxlare

Det är inkopplingen på motorns kylsystem som är frågan. Inkopplingen på bodelsvärmesystemet är klar men jag är osäker på inkopplingen till motorns system. Har ställt frågan till Alde men ej fått svar.
 
J

John P

Guest
Sv: Värmeväxlare

Alde hänvisar till motorfabrikanten som har kunskapen om hur motorns kylsystem fungerar.
Det måste finnas någon som har systemet inkopplat från fabrik eller eftermonterat som kan tipsa mig.
John
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Värmeväxlare

Jag har värmeväxlare monterad på min bil, samma typ och årsmodell på motor som din.
Tyvärr står den och "vilar vinter" några veckor till, men har du inte väldigt bråttom kan jag kolla upp det vid tillfälle.
Alternativt så kollar du med en Fiatverkstad i närheten. Dom kan säkert ge dig ett korrekt svar.

/Thomas
 
J

John P

Guest
Sv: Värmeväxlare

Tack Tomas.
Jag har kollat med en Fiatverkstad men fick inget godtyckligt svar. Jagar vidare eftersom det brådskar.
John
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Värmeväxlare

Lättaste sättet å ta reda på utlopp resp inlopp är skaffa "låna"en termometer som mäter på håll med röd prick kör bilen varm sätt på full värme i bilen mät på slangarna inlopp varmast utlopp kallast skiljer i regel nga grader på in och ut.
 
J

John P

Guest
Sv: Värmeväxlare

Har man cirkulation även innan bilen är varm och termostaten inte öppnat?
Det är när man skall använda motorvärmarfunktionen som jag är osäker.
Det börjar närma sig
Skall tacka Er alla för tipsen när jag kollat funktionen imorgon och sett att det fungerar.
John
 
Toppen