• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare Knaus 640

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..

Tror det tidigare har skrivits om värmeväxlare..
Detta är mitt problem. Jag har en Knaus 640. med Alde 3000 panna (3010.?) med 1000/2000w el-värme.
Det finns en kran i motorrummet med tryckt Öppen - Stängd. Den står i läge öppen..
Alla vattenslangar till/från den kranen är varma.. Men jag kan inte känna att värmen når systemet i bodelen. Har luftat alla nipplar jag upptäckt och alla rör är varma/heta.
När jag vill använda värmeväxlaren har jag cirk.pumpen igång, och termostaten på 25 grader. 15 grader räcker annars för vår normala sovtemp. 21 grader..
Finns det luftningsystem på själva värmeväxlaren, och var kan jag leta efter den..
Tack så länge
Mvh
Libom
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Värmeväxlare Knaus 640

Hej
Är du säker på att det inte finns en kran vid värmeväxlaren,Vi har en kran som jag stänger på sommaren som sitter vid värmeväxlaren.
/Vidhem
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.760
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värmeväxlare Knaus 640

Du har förmodligen en kran någonstans, som öppnar mellan värmeväxlaren och Aldesystemet. Nu har du bara cirkulation mellan motorn och värmeväxlaren.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Värmeväxlare Knaus 640

Hej..

Tror det tidigare har skrivits om värmeväxlare..
Detta är mitt problem. Jag har en Knaus 640. med Alde 3000 panna (3010.?) med 1000/2000w el-värme.
Det finns en kran i motorrummet med tryckt Öppen - Stängd. Den står i läge öppen..
Alla vattenslangar till/från den kranen är varma.. Men jag kan inte känna att värmen når systemet i bodelen. Har luftat alla nipplar jag upptäckt och alla rör är varma/heta.
När jag vill använda värmeväxlaren har jag cirk.pumpen igång, och termostaten på 25 grader. 15 grader räcker annars för vår normala sovtemp. 21 grader..
Finns det luftningsystem på själva värmeväxlaren, och var kan jag leta efter den..
Tack så länge
Mvh
Libom

Hvis Alde-varmen varmer konvetorene på gass/230V er det ikke luft i varmesystemet. Er det varme på begge slangene på ventilen åpen/lukket er det ikke luft i systemet på motorsiden. Sirkulasjonspumpen til Aldevarmen må virke for at Alden sak bli varm, ikke cirkulasjonspumpen på motorsiden. Den skal sirkulere når Alden skal brukes som motorvarmer.
Kuleventilen på motorsiden er for at ikke motorvarmen skal spre seg inn i Aldesystemet og lage lunk i de nærmeste konvektorene en varm sommerdag. Den bør stå åpen fra høst til vår og stengt om sommeren.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare Knaus 640

Hej..
Tack alla för alla bra svar och kommentarer.. Tror jag hittat felet. Termostaten stod för lågt, har jag det över 25 grader verkar det fungera bra.. Men visst är det bra att alltid ha någon att fråga, och vänliga svar får man alltid. Men nog ska jag leta upp "växlaren"..
Önskar er alla en färgrik höst med trevliga höst-turer..
Hälsn.
Libom
Lisbeth o Bo Mårtensson
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Värmeväxlare Knaus 640

Om du kör pannan, blir värmeväxlaren varm?


Jo det förstår jag men vad gör det, värmeväxlaren blir ju en del av konvektorerna. Det är ju värme som man är ute efter om man kör aldepannan. Däremot så brukar det finnas en kran i konvektorslingan för att helt stänga av cirkulationen från aldepannan och då stänger man ju även av till värmeväxlaren.

/Kenneth
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.760
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värmeväxlare Knaus 640

Bara ett försök till ingränsning av problemet vilket är ganska normalt när man försöker hjälpa någon på distans, men frågan var ställd till Libom. Nu visade det sig vara "handhavandefel" när det gällde pannas inställning så i det här fallet är det ju löst. :wink:
 
Toppen