• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmen i en Carthago ?

Roger Gårding

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
11588
Medlemskap
2024
Jag funderar på att köpa en Carthago E-Line, är det någon som har erfarenhet om det är något kallras i förahytten, och värmen vintertid i övrigt ?
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Värmen i en Carthago ?

Kallras via framrutan kommer du nog inte ifrån på de flesta bilar, men från årsm 2013 har Carthago satt två konvektorer i instrumentbrädan längs rutan, vilket bör bli bra.
Var har haft en C-Line -11 med samma spec som E-Line i två år och är mycket nöjda. Har nu iof en E-Line -13 på gång med QB istället för långbädd.
 
Senast ändrad:

lars.goran

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2601
Medlemskap
2024
Sv: Värmen i en Carthago ?

(Kallras via framrutan kommer du nog inte ifrån på de flesta bilar, men från årsm 2013 har Carthago satt två konvektorer i instrumentbrädan längs rutan, vilket bör bli bra.)

Vi har bytt chic 08 till en chic lineclas 13 Carthago det är inget kallras vid förarplats i de nya med konvektorer i instrumentbrädan.
 

Larshakan

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
11310
Medlemskap
2022
Sv: Värmen i en Carthago ?

Har en E line 51QB - maj 11 och är mycket nöjd, drar man ned jalusien för framruta så upplever man inget kalldrag. Bra med förardörr så slipper man gå via husbilen för minsta stopp. Har även Webasto som kan värma husdelen alt. Motorn:twitcy:
/ Håkan
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Värmen i en Carthago ?

På vår 07a är det dubbelglas på sidorutorna och under förarstolen sitter ett element med en fläkt med två hastigheter, inkopplat på det vattenburna värmesystemet.
Vi har inte den kraftiga jalusin, utan den lite tunnare veckade mörkläggningsgardinen.
Så vi använder ibland en isolermatta på vindrutan. (Hoppas Vidhem inte läser detta.)
Vi brukar ha 23gr. och det är rätt så jämt fördelat i hela bilen .Lite svalare i insteget vid förardörren. Ingen kondens på framrutan när vi använder isolermattan. Vi är helnöjda.
1356450945118.jpg

Hälsn. Krister.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Värmen i en Carthago ?

Hej Kriswter Urswula 18.
Jo du jag har läst inläggen, men vill inte kommentera Era vinterbilar för då blir några här på HBK så väldigt avundsjuk på VIDHEM å hans VINTERBIL.
Men måste erkänna att vi hade -23 i Mora i natt, och jag var tvungen att köra med 3 Kvh på Elpatron, utan att stöd elda med gasolen.
Ha det bra med vintern, snart kommer mössen på vägarna.
/Vidhem
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Värmen i en Carthago ?

Vad fin vinterbilen ser ut:D

Att inte snön smälter på bilen är för att den är så välisolerad.
Och man har alltid en varm förar och passagerarplats.
Att den sen är lätt att tvätta är ju ingen nackdel.
Men detta har du säkert själv erfarenhet av.
Detta är ju en del av fördelarna på en riktig vinterbil.
Krister.:mcride:
 
Toppen