• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmefläkt till samma rör i husbilen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Detta är första vinter som jag bor i min husbil, här uppe i det kyliga norr.
Jag har visserligen diesel värmare samt två element som jag använder när jag står på "el stolpe"
Nackdelen med el elementen är att golvet blir kalt, även om bilen har dubbelgolv, så vad jag nu inser att de värmerör som går i hb släpper ut värme i mellangolvet så golvet blir skönt att gå på... (rören avger lite värme då de inte är isolerad)
Nu har jar funderat på att koppla in en 230v värmefläkt direkt in på rören. Så jag köpte en på max 2000w
Men tyvärr orkar fläkten knappast öppna backspjället och då minskar luft flödet.... Värmefläkten är lätt att bygga om. En kanalfläkt passar perfekt på värmefläkten.... Men nu undrar jag.... Kan det bli problem i värmefläkten om jag ökar genomströmnings luften?
(kommer också att montera en digital termostat som styr fläkten och vämen)

Ni som tänker ge mig "pekfingret" att det är förbjudet för icke yrkesutbilade inom el att ändra på el prylar.... Kan vara tysta i denna tråd. :eek:
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Undrar om det kan bli kondens i mellangolvet en riktigt kall vinterdag.
Om man tillför varm och fuktig luft från bodelen direkt ner i golvet med en egen fläkt. Det kanske inte kan hända. Det kan vara värt att kolla upp lite mer. Tex hur mellangolvet är gjort, om det finns någon form av isolering, ventilering m.m.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Undrar om det kan bli kondens i mellangolvet en riktigt kall vinterdag.
Om man tillför varm och fuktig luft från bodelen direkt ner i golvet med en egen fläkt. Det kanske inte kan hända. Det kan vara värt att kolla upp lite mer. Tex hur mellangolvet är gjort, om det finns någon form av isolering, ventilering m.m.

Risken finns alltid.... Det är ju en husbil :eek:
När jag hade min truma så kunde jag ibland se fukt på insidan av en lucka som satt där mellan golvet är.... Eftersom det är samma rör nu utan truma så ser jag lite fukt på samma ställe när kina värmaren är igång.... Och säkerligen blir det lite fukt även om jag framöver kör med 230v värmefläkten... Ända sättet att bli av med fukt i en hb med dubbelgolv är att ventilera mera.... Och ut med min tvättmaskin :eek::twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En övergång 160-100 passar perfekt på fläkten

IMG_20201209_143638.jpg
Jag limmar fast övergången
IMG_20201209_143653.jpg
Fläkten satt på denna...
IMG_20201214_190846.jpg
Jag kapade lite på biltemas 12v motorrumms fläkt (av de fläktar jag köpte ger denna bäst)
IMG_20201214_191913.jpg

Efter lite justering så sitter den nu berget....
IMG_20201214_192003.jpg

Så här ser det ut uppifrån
IMG_20201214_191947.jpg

Sen var det bara att skruva allt tillbaka utom den gamla fläkten... Och så provkör jag för att se att det fungerar som tänkt
IMG_20201214_200344.jpg
Allt fungerar bra och den värmer rejält på 1000w
Fläkten drar max 2.0A..... Just nu körs den på bara 0.5 A och blåser ändå rejält bra...
IMG_20201214_204547.jpg

Här är varvtalsregulatorn....
IMG_20201214_204746.jpg

Detta blir ju kanon bra och billigt.... Än så länge ca 600 :- spänn...
Nu väntar jag bara på trevägs ventilen så jag kan koppla tillsammans båda två värmare till ett rörsystem....
Kvar sen att göra är elen... Måste kopplas så att om 12v försvinner så stängs automatisk 230v.... Tänker också sätta in en timer som låter fläkten gå några min efter att värmen är avstängd... Och en extra termostat på väggen så den bestämmer tempen i hb.... Kom också på att snart kan jag cirkulera luften utan att värmen är på.... Fan.... Snart är det riktigt trevligt och bra system i hb.... :spinny:
Skam den som ger sig..... :twitcy: :bye:
 
Senast ändrad:
Toppen