Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Finns vad jag vet inga bra anordningar för att värma vatten med solen, Hade några mattor som man lade ut och pumpade vatten igenom till en mindre pool. Även om det var ganska kallt vatten in så var det ljummet vatten som gick ut.
Har också provat att bara lägga ut en vanlig vattenslang i gräset och pumpa vatten igenom gjorde man ett litet uppehåll i pumpningen och sen fyllde en hink fick man bortåt 50grader den första halvan av hinken.
Byggde en luftsolfångare av plywood nästan 2 kvm med inbyggd solcell för en dator fläkt som varvade upp ordentligt eftersom den fick för hög spänning om jag jämför med en fläktkamin fick jag minst 1000w värme och då var det tidigt på våren.
Omvandlingen från solpanel -batterier elslinga gör att man får ut mycket mindre värme mest beroende på den dåliga verkningsgraden solpanelen. Jag hade problem med att isoleringen i cellplast delvis smälte och plasten som var vanlig korrugerad plast för veranda tak blev lite värmeskadad. En mobil anordning för att värma vatten med hjälp av solen skulle vara bra och den behöver inte vara komplicerad men eftersom det handlar om yta kan den ta plats, den mattan till pool jag hade ligger fortfarande under verandan men är väl förstörd nu. Finns någon annan modell men den var riktigt bra eftersom man lätt kunde rulla ihop den. Skulle inte ta många minuter i solen för att ge vatten till en morgondusch. Kunde man hänga upp den på husbilsidan eller ha en anordning på taket skulle man kunna vara självförsörjande på varmvatten. Tror det finns en hel del lösningar på you tube. Man undrar varför klena vattenvärmare måste vara runda man skulle ju få mer plats med fyrkantiga och lättare att montera anslutningar.
Du har ca 20% verkningsgrad på en panel som gör el och ca 85% på en med vatten...
Tack för alla spännande svar, även de med att värma upp varmvatten med solvärmare
Min tanke var först o främst att kunna värma vatten med 12V. Idag kan jag bara värma vatten med gasol.
Peter... Det blev inget fiske denna helg, tyvärr![]()
Har inte du en tec29 värm med 220 å vattenkokareTack för alla spännande svar, även de med att värma upp varmvatten med solvärmare
Min tanke var först o främst att kunna värma vatten med 12V. Idag kan jag bara värma vatten med gasol.
Peter... Det blev inget fiske denna helg, tyvärr![]()
Jovisst.. det svåra är bara att då få varmvattnet från vattenkokaren till duschenHar inte du en tec29 värm med 220 å vattenkokare
Men då startar jag aldepanna på gas för snabb uppvärmning ( men de var ju ej frågan !Jovisst.. det svåra är bara att då få varmvattnet från vattenkokaren till duschen
Jag tycker det verkar väldigt smidigt att kunna värma upp en vattenberedare via batteriet/solpanelerna
Har du lust att berätta mera. kanske en länk till det som du skrev tidigare. Hur värma vatten enklast är ju alltid intresant.Jo det märktes att vattnet värmde solen snabbare upp med en panel för vatten... Jag ångrar lite att jag tog bort min panel, men det är inte helt omöjligt att jag tillverkar en ny framöver.....
Du får köra varmvattenberedaren på 230V via inverter, du har väl gott om batterikapacitet!Är det någon som värmer sitt färskvatten med 12volt, och hur har ni löst detta?
Här är ett exempel
Du får köra varmvattenberedaren på 230V via inverter, du har väl gott om batterikapacitet!
Separat krets med glykol och värmeväxlare.Men Muskatten's gamla lösning med solvärme låter också spännande, dock vet jag inte hur de klarar vårt klimat med minusgrader.
Om tanken är att kunna värma vatten under körning med 12 volt så finns en bättre lösning.
Se: Värme i bodelen vid körning